Iran Newspaper

عفو بینالملل فرمانده ارتش و21 مقام عالی نظامی میانمار را متهم به جنایت علیه بشریت کرد پروندهنظام­یانمیانمار­بهشورایامن­یتفرستادهش­د

- فرحناز دهقی روزنامه نگار

مقامهای ارشد نظامی میانمار، از جمله فرماندهان سرویسهای ارتش و دفاعی، بایــد بهدلیل جرایــم ضد انســانیای که علیــه اقلیتهــای روهینگیایـ­ـی مرتکب شــدهاند، تحــت پیگــرد قــرار گرفتــه و به مجازاتبرسن­د.بهگزارش«ایران»بهنقل از خبرگزاری رویترز روز سهشــنبه سازمان عفو بینالملل با انتشار بیانیهای این خبر را بــه عرض مقامهای این کشــور رســاند تــا بــار رنــج و مصیبتی کــه بر شــانههای روهینگیایی­هاسنگینیمی­کندوکمرشان را خم کرده، شاید کمی سبکتر شود. عفو بینالملل از شورای امنیت سازمان ملل خواســته تا یافتههای گزارش از عملکرد غیرقانونــ­ی مقامهای نظامــی میانمار را به دیوان بینالمللــ­ی کیفری ارجاع دهد و «تحریمهای نظامــی کامل و قاطعی» علیهاینکشو­رجنوبآسیای­یاعمالشود و البته فرماندهانی هم که مجرم شناخته شــدهاند، شــامل اعمــال تحریمهــای اقتصادیشون­د.

این ســازمان بینالمللی در گزارشــی بــا عنــوان «همهچیــز را نابــود میکنیم: نقــش ارتش در جرایم ضد بشــری علیه راخین» نوشــته که ادله و اسناد موثقی را در جهت اثبات دست داشتن مین اونگ هلیانــگ، فرمانــده کل ارتــش میانمار و 12 نظامــی دیگــر در جرایــم ضد بشــری علیــه روهینگیایی­ها در دســت دارد. این بررســی از مــاه ســپتامبر ســال 2017 آغاز شــده و در گزارش درج شــده که عملیات علیهروهینگ­یاییهاباهد­فوبرنامهری­زی ارتش میانمار به منظور فراری دادن آنها از خانههایشــ­ان صورت گرفته است. این ســرکوب و نسلکشــی کــه بــا آتــش زدن خانههای مسلمانان روهینگیایی و تجاوز بــه زنــان آنها در اســتان راخیــن در غرب میانمار آغاز شــد، دســتکم باعث آواره شــدن 700 هزار نفر شده است که بیشتر آنها به بنگالدش گریختهاند اما آنجا نیز با مشکلهای عدیدهای روبهرو هستند.

در گزارش عفو بینالملل بهنام افرادی چــون ژنــرال ســو ویــن معــاون هلیانــگ اشــاره شــده که مرتکــب بدتریــن اقدامها علیه مسلمانان روهینگیایی شدهاند. این نهــاد حقوق بشــری از دولــت میانمار هم خواســته تا دیگر مانع برگزاری تجمعهای اعتراضــی و تحرکهــای مردمی نشــود و بــرای روهینگیایی­هــا حقــوق شــهروندی درخــوری قائــل شــود. ماتئــو ولــز، یکــی از مســئوالن عفــو بینالملــل گفــت: «قتل، تجاوز، شــکنجه و آتشســوزی و گرســنگی دادن بــه روهینگیایی­ها کــه ارتش میانمار در روســتاهای مختلــف ایالــت راخیــن مرتکبش شــده، تنها بخشــی از اقدامهای سربازانویگ­اننظامیعلی­هروهینگیای­یها اســت و اســناد فراوانــی وجــود دارد دال بر اینکه این اقدامها تنها بخشــی از حمالت برنامهریزی شده علیه روهینگیایی­ها بوده است. گزارش سازمان عفو بینالملل بالغ بــر 4 هــزار مصاحبه اســت که نوشــتن آن بیــش از 9 ماه زمان برد تا شــاید گوشــهای از جنایتهــای دولــت میانمــار علیــه مسلمانانرو­هینگیارانش­انبدهد.

درمیانمار،بهروهینگیا­ییها«بنگالی» میگوینــد تــا این نام کــه بــار اهانتآمیز پیــدا کــرده، یــادآور این باشــد کــه اجداد آنهــا پناهجویــا­ن غیرقانونی بنگالدشــی بودنــد. غافــل از آنکــه بــا دنبــال کــردن ریشه بسیاری از روهینگیایی­ها مشخص میشــود کــه نســلهای قبلــی آنهــا هم میانماری بودهاند. اما در ادامه این تصور اشتباه بود که سال گذشته ارتش میانمار بــه خانههــای روهینگیایی­هــا کــه اغلب مســلمان هســتند، حمله کــرد و به قتل، غارت، تجاوز و تخریب پرداخت. سازمان ملــل بارهــا در انتقــاد از ایــن اقــدام آن را «پاکسازی قومیتی» نامیده است. تنها با این فرض کــه روهینگیایی­هــا میانماری نیستند، حق شهروندیشان از آنها دریغ میشــود. خبرگــزاری رویتــرز نوشــته کــه برای پرســیدن نظر هیأت روسی سازمان ملل که اکنون مدیریت شــورای امنیت را برعهده دارد، درباره درخواســت سازمان عفــو بینالملــل و کمیته میانمــار با آنها تمــاس گرفتــه امــا موفق نشــده بــا آنها صحبتکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran