Iran Newspaper

سه گام دولت برای حل مشکالت

- حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی

رئیسجمهــو­ری در ســخنرانی چهارشــنبه شــب خــود در نشست هماندیشــی مدیران ارشد دولت، به نکات مهمی برای هماهنگی مجموعه دولت و همچنین قوای سه گانه به منظور برون رفت از مشکات موجود کشور اشاره کرد.

اما عملیاتی شــدن این دستورها یا نکات مستلزم چند گام است؛نخستین گام حسن روحانی ترمیم کابینه است. هرچند ممکن اســت گزینههایی که جایگزین برخی از این افراد میشوند در همین سطح از توانایی قرار داشته باشند امــا، میتوانــد اعتمــاد مــردم را بــرای عمل بــه وعدههای دولــت جلب کند. واقعیت این اســت که مــردم ایران تنها آقای ترامپ را مســبب فشــارهای جدیــد نمیدانند. آنان احســاس میکنند که در درون حاکمیت بهطور عــام و در مجموعه دولت بهطور خاص کوتاهیهایی صورت گرفته است.

گام دوم این اســت که آقای روحانی در کنار تعامل بیشــتر با سایر قوا و رهبری نظام، نوعی وحدت را در صحنه سیاســی ایران به ظهور برساند. معنی و مفهوم ایــن وحــدت البته این اســت که همه سیاســیون را با یکدیگر همجهت ســازد. در این مســیر، روحانی میتواند و باید فضا و زمینه همکاری سیاســی همه جناحها را بخصــوص جناح اصاحطلب که در ســالهای اخیر نمایندگــی اکثریت مردم را برعهده داشــته، فراهم کند. این شــاید تنها نکته جامانده در ســخنان چند روز گذشــته رئیس جمهوری باشــد. وحدتی کــه روحانی از آن نام بــرده، وحدت بین قوای کشــور و مراعات حال دولت در شــرایط فعلی بود در حالی که این امر کافی نیست. سیاسیون کشور باید در صحنه حاضر باشند و رابطهشان با نظام و دولت به گونهای باشــد که نقشآفرینی بیشــتری داشته و پشتیبان اقدامات آنها باشند. بنابراین هم سیاسیون و هم قوای سه گانه کشور تحت ارشاد رهبری باید متحد در صحنه حضور داشته باشند و فضای جدیدی را در کشور رقم بزنند.

اما گام ســوم دولت این اســت که سیاســتهای دولت به طور کامل معیشت مردم و نیازهای اساسی جامعه را تأمین کند بهگونهای که آنان اطمینان حاصل کنند که ما وحدت را ایجاد نمیکنیم تا تنها نیازهای حکومت را تأمین کنیم بلکه به دنبال وحدتی هســتیم که نیازهای مردم را تأمین کند. در این مســیر دولت با هماهنگی قوه قضائیه باید اراده محکمی نشــان دهد و با ســوء اســتفاده کنندگان از شــرایط جدید برخورد کند. بنابرایــن اگر مردم ایران ببینند که رئیسجمهوری منتخبشــان بر آن عهدی که با آنان بســته پایبند اســت، اراده حل مشــکات را دارد، ســعی میکند اختافات و کشــمکشهای بین قوای سه گانه را به همکاری تبدیــل کنــد و در کنار تأمین نیازهای مردم با ســوء اســتفاده کنندگان و مفســدان برخورد میکند، قانع خواهند شد و تحمل وضعیت سخت اقتصادی را خواهند داشــت. در این شــرایط اســت که فضای کشور به ســمت امیدواری و نشاط پیش خواهد رفت و در کنار حل مسائل داخلی میتوانیم به راحتی برنامه توسعه محور ترامپ، نتانیاهو و بن ســلمان را خنثی کــرده و در عرصه منطقهای و بینالمللی تحرکات سیاسی مثبت خود را افزایش دهیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran