Iran Newspaper

پاالیشگاهی برای عبور از تحریمها

- محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت

درحالی که امریکا خریداران نفت ایران را برای قطع واردات تهدیــد میکند، روز پنجشــنبه هفته گذشــته افتتــاح فاز دوم پاالیشگاه ســتاره خلیج فارس توسط رئیسجمهوری، ایران را یک گام دیگر به خودکفایی و صادرات بنزین نزدیک کرد. پاالیشگاه ستاره خلیج فارس بهعنوان بزرگترین پاالیشگاه میعانــات گازی جهــان در ســه فــاز و هــر یــک بــرای تولیــد روزانــه 12 میلیــون لیتــر بنزیــن با اســتاندار­د یــورو 5 تعریف شــد که تاکنون دو فاز آن با ظرفیت تولیــد روزانه 24 میلیون لیتربنزیــ­ن یــورو 5 به بهرهبرداری رســیده اســت. بــا به مدار آمدن فاز سوم این پاالیشگاه که طبق برنامهریزی­ها تا پیش از پایان ســالجاری انجام خواهد شــد، مجموع تولید بنزین آن به 36 میلیون لیتر در روز افزایش مییابد و کل بنزین تولیدی کشــور به روزانه 100 میلیــون لیترمی رســد کــه با این رخــداد در کنار تأمین کامــل نیازهای داخلی ایران میتواند به باشگاه صادرکنندگا­ن بنزین نیز بپیوندد.

درشــرایطی کــه دولــت امریــکا بــا خــروج یکجانبــه از برجــام و بازگردانــ­دن تحریمهای نفتی سعی دارد فشار بر کشورمان را افزایش دهد، تکمیل پاالیشگاه عظیمی که بخش عمده تجهیزات و همچنین ســرمایهگذ­اری آن از منابع داخلی بــوده اســت، پیــام روشــنی بــرای جهــان دارد. در ابتدای طراحــی این پاالیشــگا­ه ســرمایهگذ­اران خارجــی برای اجــرای این طرح وارد ایران شــدند ولی در ادامه به دلیل فشــارهای تحریم مجبور به توقف کار شــدند، ولی هیــچگاه این طرح بزرگ ملی متوقف نشد و سرانجام با تکیه بر توان و سرمایه داخلی به ثمر نشست.

ایران چه در شرایط عادی و چه تحریم به عنوان کشوری که یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارد باید به سمت تولید فرآوردههای نفتی و بــا ارزش افزوده باال به جای صادرات نفت خام برود. افزایش تولید فرآوردههای مختلــف نفتــی در شــرایط تحریم میتوانــد یکی از راههــای مهم بــرای مقابله با محدودیتها باشــد. تا به جای اینکه نفت خام و فرآوری نشــده را به خارج صادر کنیم با تبدیل نفت خام به فرآوردههای­ی نظیر بنزین و گازوئیل با اســتاندار­دهای روز دنیا بازاری جدید برای خود ایجاد کنیم.

در 40 ســال گذشته و با پشت سرگذاشــتن تحریمها و محدودیتهای مختلف اکنون یاد گرفتهایم که چگونه در برابر فشارهای خارجی بایستیم و از این گردنهها به ســامت عبــور کنیــم. البتــه درکنــار تجربــه مدیران ایرانی درقبال تحریم، شرایط بینالمللی نیز تغییرات زیادی پیدا کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran