Iran Newspaper

کاهش هزینه های عمومی ، سفرهای خارجی و حذف خریدهای غیر ضرور

برنامه های وزارتخانه ها و سازمان های دولتی در زمینه صرفه جویی اقتصادی تشریح شد

-

رئیــس جمهــوری، درنشســت هــم اندیشــی مدیران ارشــد دولــت، برای چندمیــن بــار، طــی ماههــای اخیر بر «صرفهجویی همه جانبه» تأکید کرد. بهگفتــه دکتــر روحانــی همــه مدیران دولت از مدیران ارشــد تــا معاونین و مدیران کل باید در عمل نشــان دهند که شــرایط امروز با شرایط دیروز فرق دارد. اگــر الزم اســت صرفهجویــی شــود، باید اول از دولت شــروع شــود. او معتقد اســت اگــر صرفهجویی را از خودمــان آغاز کنیــم و همه به صحنه بیاییــم، مردم هم ما را همراهی کرده و در برابر مشکالت خواهند ایستاد. رئیس جمهوری به ســیاق چند هفته گذشته، بازهم دولتمردان و کارگزاران دولــت را مــورد خطــاب قــرار داد و از آنها خواســت تــا بهعنوان پیشــگامان خــط مقــدم، پیــش از مردم، فشــارها و شــرایط ســخت ایــن روزهای کشــور را درک کننــد. روحانــی تأکیــد کــرد صرفهجویی و اصــالح الگوی مصرف در منابــع و هزینههــا بویــژه در بر خی حوزههــا همچــون «کاهش ســفرهای غیــر ضــروری»، «اقتصــادی کــردن سفرهای خارجی» و «ارائه برنامههای جــدی» بایــد از ســوی مدیران ارشــد، معاونــان و مدیــران کل در دســتور کار قــرار گرفته و در ســریعترین زمان ممکن، اجرایی شود.

اصرار و تأکید او به پیشــقدم شدن دســتگاهها­ی دولتــی، در زمانــی کــه انتقــادات زیــادی از گذشــته تاکنــون بــه عملکــرد برخــی مدیــران دولتــی وجــود داشــته، نکتــه مهمــی اســت کــه دکتــر روحانــی بــرای اداره کشــور در شــرایط امــروز، بدرســتی بــه آن اشــاره کرده اســت. حاال مردم و افکار عمومــی منتظرند تا ببیننــد دولتیها بویــژه کــدام دســتگاه یــا ســازمان بــه ایــن دســتور مهــم رئیس جمهــوری، زودتــر لبیــک میگوینــد! آیــا از این به بعــد شــاهد تــالش مســئوالن بــرای بهرهوری بیشتر با صرف حداقلترین هزینههــا خواهیم بود؟ البته این گفته رئیــس جمهوری به این معنا نیســت کــه کیفیــت خدمــات کاهــش یافته و دسترســی مــردم بــه برخــی حوزههــا محدود شود.

شــاید بهتریــن شــکل ایــن صرفــه جویــی، در کاهــش برخــی مأموریتهای سازمانی دیده شود که در پایــان جز چنــد توافقنامــ­ه داخلی بالاســتفا­ده، امــا در قالــب اعــزام یک گــروه ٠٢-٠3 نفــره، کارکــرد دیگــری ندارد! البته اغلب دســتگاهها از زمان این دستور رئیس جمهوری با تشکیل کارگروههای­ــی ویــژه، «صرفهجویــی و کنتــرل هزینــه هــا» را در دســتور کار قرار دادهاند. به طور حتم با پیشــقدم شــدن دســتگاهها، مــردم هــم بــرای رعایت الگــوی مصرف و صرفهجویی در منابــع و هزینههــا، مصممتــر خواهند شد.

■صرفهجویــی هدفمنــد در حــوزه درمان

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره بــه اظهــارات اخیــر رئیــس جمهوری میگویــد: وزارت بهداشــت اقدامــات وســیعی را در خصــوص صرفهجویی از حــدود دو ســال پیــش آغــاز کــرده اســت. قطعــاً مطالباتــی کــه رئیــس جمهــوری تأکید دارنــد پیشتر نیز در جلســات متعــددی به ما اعــالم کرده بودنــد و تأکیدات اخیرشــان اقدامات مــا را تشــدید خواهــد کرد.دکتــر ایرج حریرچــی مـــــــــ­یافزاید:صرفهجویی در حــوزه بهداشــت و درمــان بــه این معنی اســت کــه ما در درجه نخســت بــه دسترســی مــردم توجــه کنیــم و دسترســی مناســبی را در حوزه درمان بــرای مــردم ایجــاد کنیم ودسترســی بــه خدمات بازقیمــت ارزان تر، روش کارآمدتــر و بــا هزینه اثر بخشــی برای مردم تأمین شود.

او بــا بیــان اینکــه صرفهجویــی بــه معنــای آن نیســت کــه مــردم دارو مصــرف نکننــد یــا عمــل جراحــی ضــروری انجــام ندهند، گفــت: هدف مــا ایــن اســت دارو، درمان ســرپایی و عمــل جراحی بــا قیمت مناســبتر و روش هزینه اثر بخشتر در دســترس مــردم قــرار بگیرد و البتــه درمانهای غیر ضرور یــا درمانهایی که میتواند با فاصله زمانی و لیست انتظار انجام شود دو موضوع مستقل است.

او در ادامــه میگویــد: در قانــون ششــم توســعه وزارت بهداشت ملزم شــده از داروهای ژنریک تولید داخلی اســتفاده کنــد چرا کــه ایــن داروها نیز کیفیــت اســتاندار­د را دارند و از ســوی دیگر بــه طرز قابل توجهی نســبت به داروهــای خارجی و برند با نام تجاری ارزانتر هستند این روش صرفهجویی عمده است.

حریرچی با اشــاره به صرفهجویی در حــوزه سیســتم ارائــه خدمــات اظهار مــیدارد: راهنمای بالینی برای بســیاری از خدمــات در حــوزه درمان و بهداشــت اجرا میکنیــم برای مثال ســعی میکنیم بهمنظور ارزانســاز­ی خدمات بهورزها در روستاها خدمات بهداشــتی و درمانــی ارائــه دهند و در شــهرها نیز برخــی خدمــات از طریق مراقبیــن ســالمت بهعنــوان نیــروی لیسانس ارائه میشــودو البته کیفیت خدمــات دهــی بهــورزان و مراقبیــن ســالمت مورد تأیید وزارت بهداشــت است.

ســخنگوی وزارت بهداشــت در ادامــه میافزایــد: عــالوه بــر اینهــا وزارت بهداشــت مصمــم اســت بــا راهانــداز­ی نظــام ارجــاع و پرونــده الکترونیــ­ک ســالمت نقــش پزشــک خانــواده را پررنــگ کــرده و مــردم از مراجعــه غیــر ضــرور بــه پزشــک متخصــص بپرهیزنــد. همچنیــن بــا توجه بــه اینکه درمان ســرپایی هزینه اثر بخشتر از بســتری اســت بنابراین اگر فردی تا حدامکان بتواند در منزل بســتری شــود در آنصــورت خدمــات مراقبت بهجــای ارائه در بیمارســتا­ن در منــزل ارائــه میشــود البتــه همــه اینهــا بســتههای متعــددی دارد کــه انجام میشود.

او میگویــد: یکــی از موضوعــات مهــم کــه وزارت بهداشــت پیگیــر آن اســت معقــول کــردن قیمتهــا اســت.با توجــه بــه آنکــه حــوزه دارو و تجهیــزات پزشــکی وابســتگی قابــل توجهــی به ارز دارند وزارت بهداشــت تنهــا حــوزهای اســت کــه با همــکاری صنــف و تولیدکنندگ­ان و واردکنندگا­ن اعالم کردیم امســال علــی رغم همه نوســانات، قیمــت دارو و تجهیــزات پزشــکی زیــر نــرخ تــورم و ٩درصــد افزایــش قیمت خواهند داشــت البته ایــن افزایش قیمت بــه معنای تغییر قیمت کل ســبد دارویی کشــور است و در مواردی قیمت دارو ثابت مانده در مواردی کاهش داشته و برخی داروها با توجه به افزایــش قیمت مواد اولیه بیــن ٠3تــا ٠٤درصد افزایــش قیمت خواهند داشــت ولی تغییر قیمت کل سبد دارویی به ٩درصد میرسد.

حریرچــی در ادامــه بــه اقــدام دیگــر وزارت بهداشــت در جهــت صرفهجویــی در قیمتهــا اشــاره میکنــد و میافزایــد: اقدامــات نظارتیمــا­ن را بویــژه در حــوزه دارو و تجهیــزات پزشــکی افزایــش دادیم و ســه ســامانه را معرفــی کردیــم کــه عــالوه بــر قیمت بــر موجــودی اقالم

دارویی نیز نظارت میکنیم.گروههای متعــدد نظارتــی هــر روز در ســطح شــهر تهران و شهرســتانه­ا بــه مراکز مراجعــه و قیمتهــا و کمبودهــای دارویــی را کنترل می کننــد. در همین راستا نیز ســازمان تعزیرات حکومتی با راهاندازی شعبه اداره کل تجهیزات پزشــکی بــا متخلفــان ایــن حــوزه برخوررد میکند.

■ هزینههــای بینالمللــ­ی را کاهــش میدهیم

قائــم مقــام وزیــر علــوم در امــور بینالملــل نیــز از برنامههــا­ی مهــم ایــن وزارتخانه بــرای کاهش هزینهها گفــت: هماکنــون شــرایط اقتصــادی کمــی بــرای دولــت و مــردم پیچیــده شــده اســت و دولت هم از دستگاهها خواســته تــا بــه کمــک دولــت بیاینــد و ماهــم بــا توجــه بــه مشــکالت و چالشهــای اقتصــادی کــه بــرای کشــور بهوجود آمده اســت روشهای مختلفــی بــرای کاهــش هزینههــای وزارت علــوم در حــوزه بینالملــل در نظــر گرفتهایــم. مهمتریــن محــور وزارتخانــ­ه بــرای صرفــه جوییهــای دولتی استفاده از امکانات بینالمللی اســت. خوشــبختان­ه در حــال حاضــر بهخاطــر ظرفیت بــاالی هیأت علمی دانشــگاهه­ای کشور بیشــتر کشورهای توســعه یافته دنیــا حاضر شــدند تا از حضور استادان ایرانی در مراکز علمی خودشــان اســتفاده کننــد و اســتادان مــا در دانشــگاهه­ای آنهــا دورههــای تحقیقاتــی برگــزار کننــد ایــن یــک اســتفاده از امکانــات بینالمللــ­ی آن کشــور است که این مســأله هزینههای ما را کم میکند.

حســین ســاالر آملــی بــا اشــاره به اینکــه مــا از ظرفیتهــای کشــورهای دیگــر بــرای مباحــث علمــی و بینالمللــ­ی خــود اســتفاده میکنیــم اظهــار داشــت: قرار بر این شــد که اگر دانشــگاهی اعضــای هیــأت علمــی خــودش را بــه ایــران میفرســتد مــا هــم از ایــن ظرفیــت اســتفاده کنیم و اعضــای هیأتهــای علمــی خودمان را به همان کشــور بفرســتیم. در ایران مــا پذیــرای هیــأت علمــی خارجی با ارز خودمــان میشــویم و در خــارج از ایــران هــم آن کشــور موظف اســت با ارز خــودش هزینههــای هیأت علمی ایرانی را بدهد.

وی تأکید کــرد: از دیگر برنامههای وزارت علــوم در شــرایط فعلــی اقتصادی این اســت که تعداد نفرات هیأتهــای ایرانی به خــارج را کاهش دهــد. همچنیــن زمــان حضــور افــراد هــم کاهــش پیــدا میکنــد. ســابق بــر این بــاالی 5 یا 6 نفر یــک تیم علمی تشــکیل میدادنــد و بــه مــدت یــک هفتــه در خــارج از ایــران حضــور پیدا میکردنــد البتــه این حضــور و تعداد بســتگی بــه فعالیتهای تیــم علمی داشــت. هماکنون مشخص کردیم که بیشتر از چهار روز تیم علمی در خارج از ایران حضور نداشته باشد.

■ مدیریــت هزینههــا بــا محوریــت صرفهجویی اقتصادی

مدیرعامــل صندوق بازنشســتگ­ی کشــوری بــا اشــاره بهدســتور رئیــس جمهــوری مبنی بــر رعایت سیاســت صرفه و صالح در دستگاههای دولتی میگویــد: از ابتــدای ســالجاری در صنــدوق بازنشســتگ­ی و شــرکتهای تابعــه بــا رویکــرد مدیریــت هزینهها تالش کردیــم برنامههــا و فعالیتها بــه نحــوی طراحــی و اجــرا شــود کــه کمتریــن هزینه و بیشــترین بهرهوری را داشته باشد. وی میافزاید: با توجه بــه تأکید رئیس جمهــوری و بهعنوان

وظیفهای ملی باید همه مدیران ارشد دولــت در درون ســازمانها با رعایت صرفهجویــی و پرهیــز از مصــارف غیرضــروری، زمینــه را بــرای تحقــق فرمان رئیــس جمهوری فراهم کنیم. خوشــبختان­ه در صندوق بازنشستگی کشــوری بــا صــدور دســتورالع­ملی فوری به تمامی بخشها ابالغ شد که کاهش هزینههای عمومی و سفرهای اضافــی خارجی شــرکتهای تابعه و هلدینگهــا را در دســتور کار خود قرار دهنــد. جمشــید تقــیزاده میافزاید: در زمینــه خــروج از بنــگاهدار­ی نیــز صنــدوق اقدامــات و برنامههــا­ی مناســبی را مدنظــر دارد تــا ضمــن رســیدن بــه ســودآوری بنگاههــای اقتصــادی هزینههــای خــود را در این حــوزه بشــدت و تــا حــد تــوان کاهش دهــد همچنیــن در کاهــش مصــرف انــرژی همچــون بــرق، آب، گاز ...و در واحدهــای تولیــدی و صنعتی و حتی خدماتــی، بهگونــهای که بــر کیفیت و استاندارد محصول نهایی لطمه وارد نکند اقداماتی انجام خواهد شد.

بنابرایــن صنــدوق بازنشســتگ­ی کشــوری درنظر دارد بــا درنظر گرفتن شــرایط ویژه کشــور، توجه ویــژهای به مقولــه صرفهجویــی و بهرهگیــری از روشهای علمی در استفاده از عوامل

تولیدی، علیالخصوص انرژی و مواد اولیــه بنماید و بهصورت مســتمر و در طــول دورههای 3 ماهه آن را در تمام بنگاههــای تولیــدی و خدماتی و حتی ادارات ســتادی صندوق مورد ارزیابی قرار دهد.

■ کاهش هزینههای اداری در بهزیستی تا 20 درصد

«ســعید ابراهیمــی»، مدیــرکل دفتــر بودجــه و تلفیق منابع ســازمان بهزیستی کشــور با اشــاره به اینکه ٧٩ درصــد ازهزینههــ­ای ایــن ســازمان، صــرف خدمــات بــه مــردم و جامعه هــدف میشــود، بــه «ایــران»، میگویــد: ایــن هزینههــا شــامل، یارانــه مددجویــان، بودجــه مراکــز نگهداری، هزینههــای بیمه معلوالن و بودجههــای مربوط به پیشــگیری از معلولیــت و آســیبهای اجتماعــی میشــود. به همین علت، نمیتوانیم در ایــن هزینهها دخل و تصرف کنیم. البتــه، در راســتای صحبتهــای اخیر رئیــس جمهــوری محتــرم، در نظــر داریــم هزینههــای اداری مربــوط بــه سازمان را به حداقل برسانیم.

مدیــرکل دفتــر بودجــه و تلفیــق منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره بــه اینکه در حال تدوین بخشــنامها­ی

بــرای کاهــش هزینههــای اداری و انرژی هســتیم، میافزایــد: پیشبینی میکنیــم بــا ارســال ایــن بخشــنامه، بــه بخشهــای مربوطــه در سراســر کشــور، تا حدود ٠٢ درصــد از هزینهها صرفجویی شــود. البته، میزان دقیق آن هنــوز مشــخص نشــده و پــس از ابــالغ، بخشــنامه مربوطــه مشــخص خواهد شد.

ابراهیمــی میگویــد: ایــن صرفهجویــی، شــامل هزینههــای پرســنلی نمیشــود، چراکــه دســتورالع­ملهای میــزان حقــوق و مزایــا در گذشــته اعــالم شــده و تغییــر محسوســی در ایــن بخــش اتفــاق نمیافتــد و مــا بیشــتر شــاهد صرفهجویی در حوزه انرژی هستیم.

وی ادامه میدهــد: در نظر داریم، بهرهوری و میــزان فعالیت کارمندان را افزایش دهیم که این موضوع، خود به خود باعث صرفهجویی در بخشــی از هزینهها خواهد شد.

ابراهیمــی میگویــد: بجــز چنــد نشســت تخصصــی، هیــچ همایشــی در دو ســال اخیــر توســط بهزیســتی برگزار نشــده اســت و سیاســت اصلی مــا اســتفاده از امکانــات الکترونیــ­ک و از راه دور بــرای برگــزاری نشســت و همایشهای تخصصی است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran