Iran Newspaper

چگونه‌کاخ‌سفید‌با‌اسلحه‌فناوری‌مردم‌را‌نشانه‌م‌یگیرد؟

- میثم لطفی خبرنگار

در طول جنگ جهانی دوم شرکت آیبیام کمکهای فراوانی به «حزب نـــازی» آلمـــان کرد تـــا حمـــل و نقل میلیونها نفـــری کـــه در اردوگاههای کار اجبـــاری جـــان خـــود را از دســـت میدادند، آســـان شـــود. این شـــرکت بزرگ امریکایی توسعه دهنده فناوری به کمـــک یک کمپانـــی تابعه آلمانی ماشـــینها­ی پانـــچ کارت را عرضـــه میکـــرد تا سرشـــماری و جدولبندی ســـاکنان آشـــویتز و دیگـــر ارودگاههــ­ـا تســـهیل شـــود و نازیها از این طریق بتوانند تمامـــی جنبشهای یهودیان را زیر نظر بگیرند و بـــرای انتقال آنها به اتاقهـــای گاز برنامهریزی کنند. در ســـال 1973 میالدی «آدولف هیتلر» رئیـــس حـــزب نـــازی بـــه «تومـــاس واتســـون» مدیرعامل آیبیام مدال افتخار داد و از خدماتی که این شرکت برای «رایش ســـوم» ارائه کـــرده بود، تقدیر کرد.

ایـــن بخـــش شـــرمآور از تاریـــخ فعالیتهـــ­ای آیبـــیام یک مســـأله ناخوشـــای­ند را بـــرای آن دســـته از شـــرکتها نمایـــان میکنـــد کـــه قراردادهای ســـودآور دولتی را دنبال میکننـــد و بـــه مســـائل جانبـــی آن توجهی ندارنـــد. شـــرکتهای بزرگی چـــون گوگل، مایکروســـ­افت و آمازون نیـــز در جریـــان فعالیتهـــ­ای خـــود اقدامات مشـــابهی را انجام میدهند و حـــاال بایـــد دید آیـــا این شـــرکت ها پاســـخگوی چگونگی استفاده کاربران دولتـــی از فناوریهـــ­ای مربوطـــه هستند؟ ■ همکاریهای دولتی

پـــس از آنکـــه معلـــوم شـــد مایکروســـ­افت در بـــازوی خدمـــات پردازش ابری خود موسوم به Azure همکاریهای گسترده با دولت انجام میدهـــد و به نوعی همســـو با اهداف کاخ ســـفید حرکت میکند، سؤال باال در مـــورد شـــرکت مذکور مطرح شـــد. مایکروســـ­افت هـــم اکنـــون از طریـــق این خدمات زیرســـاخت­ی با ســـازمان مهاجـــرت و گمـــرک ایـــاالت متحده )Ice( همکاری گســـترده را آغاز کرده اســـت تا خیـــال «دونالد ترامـــپ» از ورود غیرقانونــ­ـی افـــراد به این کشـــور راحت شود.

نخســـتین بار ژانویه امسال بود که خبـــر همکاریهـــ­ای مایکروســـ­افت و دولـــت امریـــکا در این زمینه منتشـــر شد و مایکروســـ­افت غول نرمافزاری جهـــان در ایـــن خصـــوص گفـــت: «بـــا افتخـــار از همـــکاری با ســـازمان مهاجـــرت و گمـــرک ایـــاالت متحده حمایـــت میکنیـــم چـــرا کـــه ضمن ارائـــه ســـرویسها­ی امنیتـــی، امکان تشخیص چهره مهاجران غیرقانونی بـــه امریکا آســـان میشـــود.» بـــا این حـــال طـــی هفتههـــای اخیـــر جوانب بیشتری از نتایج نادرست تصمیمات ترامپ نمایان شد و رسانههای خبری اعالم کردند رئیـــس جمهوری امریکا هـــزاران کـــودک را از والدینـــی کـــه به صـــورت غیرقانونــ­ـی وارد خـــاک این کشـــور شـــدهاند جدا کرده است و آنها را در شـــرایط نه چندان مناســـب نگه میدارد.

ایـــن معامله ســـودآور کـــه مزایای مالـــی فراوانی بـــه همراه داشـــت، به مدیـــران مایکروســـ­افت امـــکان داد همکاریهـــ­ای وســـیعتری را با دولت انجام دهنـــد و فاصله خـــود را با کاخ ســـفید کمتـــر کنند. ولـــی بســـیاری از کارمنـــدا­ن مایکروســـ­افت از شـــنیدن ماجـــرای مذکـــور ناخرســـند شـــدند و ســـرانجام یک نامه سرگشاده از طرف عمـــوم کارمنـــدا­ن مایکروســـ­افت به «ســـاتیا نـــادال» مدیرعامـــ­ل شـــرکت ارســـال شـــد و از او درخواســـت شـــد قـــرارداد 19.4 میلیـــون دالری بـــا مرکـــز Ice را لغـــو کند و ضمـــن ایجاد سیاســـتها­ی جدید، از این پس هیچ گونـــه مرکز یـــا ســـازمانی کـــه قوانین بینالمللــ­ـی حقـــوق بشـــر را نقـــض میکند به عنوان مشتری نپذیرد.

کارمنـــدا­ن مایکروســـ­افت در نامه خـــود نوشـــتند: «ما بر ایـــن باوریم که شـــرکت مایکروســـ­افت بایـــد موضع اخالقی خـــود را نمایان کند تا کودکان و خانوادههــ­ـای پناهنـــدگ­ان از مزایای این اتفاق بهرهمند شوند. ما به عنوان افـــرادی کـــه در ســـاخت و گســـترش فناوریهای مایکروسافت تأثیر دارند و برای این شرکت سودآوری میکنند، از مشـــارکت در توســـعه طرح مذکور خودداری میکنیم.»

بـــه زبـــان ســـاده میتـــوان گفـــت خدمات پردازش ابـــری در اصل یک بانـــک بـــزرگ از رایانههـــ­ا محســـوب میشـــود کـــه ســـازمان مهاجـــرت و گمـــرک ایـــاالت متحـــده امـــکان دسترســـی به این بانـــک را خریداری میکنـــد و دقیقـــاً مشـــابه نحـــوه بهکارگیـــ­ری ســـرویسها­ی پـــردازش ابری در ســـازمانه­ا، امکان دسترسی دولت امریکا به Azure مایکروسافت از طریـــق لپتـــاپ، تلفـــن همـــراه، حســـابهای نرمافـــزا­ری ...و فراهـــم میشود. البته باید توجه داشته باشیم که این مســـأله فقط به مایکروسافت ختم نمیشـــود و به عنـــوان مثال هر کدام از کارمندان سازمانIce براحتی میتوانند از طریق آیفون وارد حساب کاربری ابری خود شـــود تا اپل هم در ایـــن اتفاق دخیل باشـــد. ولـــی با این توضیحـــات چنیـــن همـــکاری دولتی بـــرای مایکروســـ­افت چـــه مزایایـــی دیگـــری میتوانـــد بـــه همراه داشـــته باشد؟

«لیلـــی ایرانـــی» اســـتادیا­ر حـــوزه مطالعات علوم ارتباطات در دانشگاه سانتیاگو امریکا در گفتوگو با روزنامه گاردین گفت: خدمات پردازش ابری مایکروســـ­افت که توسط دولت امریکا مورد استفاده قرار میگیرد با آنچه در قالب یک ســـرویس کاربری و خانگی عرضه میشـــود تفاوتهـــا­ی فراوان دارد.

ارائه یک ســـرویس ویـــژه و خاص بـــه مشـــتری بزرگـــی چـــون ســـازمان Ice و پشـــتیبان­ی از امکانـــات جانبـــی نظیـــر سیســـتم تشـــخیص چهـــره و ترجمـــه همزمـــان صـــوت و تصویـــر بـــه زیرســـاخت­های اختصاصـــی و توانمنـــد­ی نیاز دارد که سیســـتمها­ی پیشـــرفته پـــردازش داده میتوانـــد از آن پشـــتیبان­ی کنـــد. این مســـأله به آن معنـــی خواهد بود که مهندســـان مایکروســـ­افت از این پس باید بخش اعظـــم زمـــان خـــود را بـــه ســـاخت و نگهـــداری ابزارهایی اختصاص دهند که برای شناســـایی مهاجران و اخراج آنها از خاک امریکا مورد استفاده قرار میگیرد.

حتـــی اگـــر هیـــچ گونـــه همـــکاری از ایـــن دســـت صـــورت نگیـــرد، باید قبـــول کـــرد کـــه مایکروســـ­افت در

پیشـــبرد اهـــداف دولت امریـــکا برای بیـــرون کـــردن مهاجـــران مشـــارکت کـــرده اســـت. «نیکـــوالس ایوانـــس» یکـــی از پروفســـور­های حوزه فلســـفه در مرکـــز «یو-َمـــس الِول» کـــه بـــه صورت تخصصی در زمینه مشـــارکت روانشناســ­ـان بـــا برنامههای شـــکنجه تحصیل کرده اســـت، نظریه مذکور را ارائه کرد. او گفت: «مایکروســـ­افت با انتخاب ســـازمان Ice به عنوان همکار جدید خـــود در اصل این پیـــام را القا کرده اســـت کـــه سیاســـتها­ی دولت امریـــکا بـــرای مخالفت بـــا مهاجران به قدری انتقادی و نامناســـب نیست کـــه آنهـــا را کنـــار بگـــذارد. کـــه البته ادامه دادن چنیـــن تاکتیکی میتواند مایکروسافت را دچار مشکل کند.»

باید اعتراف کرد این آخرین اتفاق بیـــن شـــرکتهای بـــزرگ حاضـــر در «ســـیلیکون ولی» محسوب نمیشود که بـــا انتقاد گســـترده کارمنـــدا­ن آنها مواجه شده است. چرا که آوریل سال جـــاری میـــالدی اعالم شـــده بـــود که گـــوگل با وزارت دفـــاع امریکا )DoD( همکاریهـــ­ای تازه خـــود را آغاز کرده اســـت و به این آژانـــس امنیتی کمک

میکنـــد با توســـعه هـــوش مصنوعی بتواند بر هواپیماهای بدون سرنشین نظارت بیشـــتری داشـــته باشد. گوگل یک طـــرح آزمایشـــی بـــرای پنتاگون ارائـــه کـــرد کـــه «پـــروژه مـــاِون» نـــام داشـــت و هـــدف آن شناســـایی انواع اشیای آســـمانی و هواپیماهای بدون سرنشین در فواصل دور بود.

کارمندانــ­ـی کـــه بـــرای بـــه انجـــام رســـاندن ایـــن همـــکاری بـــه گـــوگل پیوستند، پس از گذشت مدتی متوجه شـــدند کـــه بـــرای یکـــی از بخشهای سّری پنتاگون کار میکنند و طرحهای آنهـــا را پیـــش میبرنـــد. این مســـأله واکنش گســـترده در گوگل را به همراه داشـــت و باعـــث شـــد دههـــا نفـــر از مهندسان ارشـــد گوگل استعفا دهند. اقدام مذکور کارمندان، بســـیار کارآمد بـــود و در نهایـــت گـــوگل اعـــالم کرد قـــرارداد خود بـــا وزارت دفـــاع امریکا برای توسعه «پروژه ِ ماون»را بازبینی میکند.

شرکت آمازون نیز به دنبال فروش ابزار هوشـــمند تشـــخیص چهره خود موســـوم بـــه «ریکاگنی ِشـــن» به دولت امریـــکا، مـــورد انتقادات شـــدید قرار

گرفـــت. این ابـــزار به گونهای ســـاخته شـــده اســـت که میتواند در آ ِن واحد فـــرد مـــورد نظـــر را تشـــخیص دهد و در شـــلوغتری­ن اماکـــن او را دنبـــال کنـــد، تمـــام رفتارها و وضعیـــت او را تحلیـــل و به صورت لحظـــه به لحظه اطالعات به دســـت آمده را در اختیار مراکز قضایی بگذارد. عالوه بر امکان استفاده تبلیغاتی از دادههای تحلیلی به دســـت آمـــده در فنـــاوری مذکور، ایـــن نرمافـــزا­ر بـــه مأمـــوران پلیـــس کمـــک میکند از طریـــق دوربینهای معمـــول خـــود بتواننـــد افـــراد مورد نظـــر را بـــه صـــورت شـــبانهرو­زی زیر نظر بگیرند.

«َمـــت کاِگل» مدیـــر «انجمـــن آزادیهـــا­ی مدنـــی امریکا» کـــه برای نخســـتین بـــار بـــه مشـــکل فنـــاوری تشـــخیص چهره آمازون اشـــاره کرده بود توضیـــح داد شـــرکتهای بزرگ فنـــاوری نبایـــد ابزاهـــا و خدمـــات خطرنـــاک خـــود را در اختیـــار دولت بگذارنـــد و هرچنـــد که ایـــن همکاری میتواند برای آنها سودده باشد، ولی باید به عواقـــب این همکاریها توجه بیشتری داشته باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran