Iran Newspaper

حفظ سنتها درعین مدرنگرایی

تارا استرانگ از صداپیشگی در نسخه جدید کارتونهای «راکی و بول وینکل» میگوید

- تارا استرانگ نمایی از کارتونهای ماندگار «راکی و بول وینکل»

شـــرکتآمـ­ــازونازیک­ماهپیشپخشن­ســـخههـــ­ایجدید کارتونهایم­عروف«راکیوبـــو­لوینکل»راآغازکرده­ودراین میان صحبت کردن به جای کاراکتر راکت جی اســـکوئیر­ل یا همانراکیبه­تارااستران­گسپردهشدها­ست.برایشناختن­هرچهبیشترت­وانحرفهای تارااستران­گبایدبهکار­اکترهایانی­میشنیوکارت­ونهایمتعدد­دیگریهمچون­ریون، هارلیکوئین،تیمیترنر،بنتینسونوب­نبابلزیاتع­دادیدیگراز­کارتونهایم­وردعالقه ایامنوجوان­یتانرجوعکن­یدوهرجاکهت­کنیکومهارت­یویژهدرحرف­هصداپیشگیم­ستتر باشد،مکانیاستکه­احتماالًاسترانگدرآ­نحضوردارد،استرانگدرم­وردراکیوبو­ل وینکلهای جدید که البته از3 قسمت511 دقیقهای در حال حاضر فراتر نمـــیرود، حرفهای زیادی برای گفتـــن دارد و بخصوص از روند جالب قصهگویی در این مجموعه که به قدری با هیجان آمیخته است که هر فرد حاضر را به تحرک فراوان وا میدارد. اســـترانگ معترف است که کارش اص ًال آساننبودوم­دتیطولکشید­تاریتماینن­قشوصدایآنر­ا پیداکندوتب­دیلبهیکراک­یواقعیشود. ■ خانم اســـترانگ، اولین خاطراتی که از دیدن نسخههای اصلی راکی و بول وینکل درگذشتهبال­نسبهدوردار­ید،چیست؟

اولین باری که معانـــی آن را گرفتم و بســـیار هم از آن لذت بردم، پنج شـــش سال بیشتر نداشتم و بدیهی است که به همین ســـبب خاطرات زیـــادی را برایم زندهکند. ■ البدهمانمج­موعهســـبب­شدشمابه صداپیشگیدر­انیمیشنهاا­حساسعالقه ودرنهایتدر­همینحرفهآغ­ازبهکارکنی­د.

در ابتدای قضیه نـــه و این طور نبود که از همان خردسالی یا نوجوانی در این زمینه اتخاذ تصمیم کنم. البته از همان زمان دوست داشـــتم به کارهای هنری بپـــردازم و مثالً در صنعت موســـیقی و آواز باشـــم. درســـالها­ی بعدی متوجه اهمیت و جذابیت حرفه صداپیشـــگ­ی شدم و این از طریق بذل توجه به برخی کارتونهـــ­ای دیگـــر مثـــل فلینســـتو­نز و ‪the smurfs‬ هم بود. ■ چهزمانیمطل­عشدیدکهطرح­ساخت قســـمتهای جدید راکی و بول وینکل در دستاقداماس­ت؟

تهیهکننـــ­دگان ایـــن نســـخههای تازه فراخـــوان عمومـــی دادند و بـــرای جذب صداپیشـــه­های مورد نیاز اعالم آمادگی کردنـــد و من بســـرعت حس کـــردم که این یک تجربه تـــازه و جالب خواهد بود. درهمین راستا شروع به ابتیاع و تماشای مجـــدد قســـمتهای مختلـــف نســـخه اصلـــی این مجموعـــه کردم و هـــر چه را مربوط به گذشته میشـــد، از نو در ذهنم مرور کردم. ابتدا در مورد درخواست من جوابی نرســـید و فکر کـــردم قضیه تمام است و ســـهمی در این بازسازی نخواهم داشت اما دو ماه بعد از نو تماس گرفتند و خواســـتار یـــک آزمـــون مجدد شـــدند. درجریـــان دیدار دوممان گفتند از صدای قبلی راکـــی در این مجموعـــه راضیاند اما به آن فرد دسترســـی ندارند و ســـپس نـــام مرا مطرح کردند. تنها ترس و عامل بازدارندهش­اناینبودکه­مندرآثارهن­ری متعددی صداپیشـــگ­ی کـــردهام و در این جور موارد حتماً شرط میگذارند که یک صدای تازه کشف و استفاده شود. ■ درنهایتچها­تفاقیافتاد؟

آنها پذیرفتند که دلیل استفاده مکرر ازمن، تواناییهای­م بوده است و در نتیجه از جذب من رویگردان نشدند.

البته اسکات فلوز که از مدیران اجرایی اصلی این نسخه تازه است، ازهمان ابتدا به آنها گفته بود که مرا بیاورند. ■ ســـرانجام شـــما بـــرای جانشـــینی «جونفورای» انتخاب شـــدید که صدای کاراکتر راکی را در نســـخه هـــای اصلی این مجموعه تأمین کرده بـــود. در اینباره چه احساسیداشت­ید؟

طبیعی اســـت کـــه گرفتن جـــای آن بانوی هنرمند بســـیار سخت بوده باشد و او چنان مورد عالقـــه و احترام مردم قرار داشـــته که تکرار کارها و دســـتاورد­هایش غیرممکـــن نشـــان میدهد. بـــه طورکل راضی کردن یک نســـل تـــازه از بینندگان این سریال به شـــنیدن و پذیرش صدای من بهعنـــوان تأمینکننده صـــدای راکی تالش عظیمـــی را میطلبـــد ولی وقتی بعـــد از گذشـــت مدتی برخی هـــوادارا­ن گفتندحتماًجونفورایهم­ازتالششما احساس افتخار میکند، احساس راحتی خیال و رضایت کردم. ■ اسکاتفلوزک­هشماهمنامش­راآوردید، گفته است شـــما فرآیند کشـــف و اجرای صدای راکی را در زمان تهیه این مجموعه تجربهکردید­وبواقعروزب­هروزجلوترر­فتید وکاملترشدی­د.

او البته برخی نقایص مرا پنهان کرده زیـــرا در تمرینـــات نخســـت و حتی چند اپیزود اول سریال، صدای راکی را آن قدر بد ارائه میکردم که مردم فکر میکردند اینصداییکی­ازکاراکتره­ادرمحصوالت تلویزیونــ­ـی دیگـــر مثـــل «والدیـــن پیـــر منصف» و «سین فیلد» است. من فقط در ازای زمان طوالنی و با تمرین و تمرین و کار هر چه بیشـــتر به صدایی رسیدم که برای کاراکتر راکی میخواستند. البته یک مسأله دیگر هم در این راستا به من بسیار کمککرد. ■ کداممسأله؟

اینکهآنهام­یخواستندرا­کینسبتبه اپیزودهاوس­الهایقبلپخ­تهتروزرنگت­ر باشـــد و این احساســـی بود کـــه خود من نیز داشـــتم. درنهایت براد نورمن یکی از عوامل اصلی تولید این سریال مرا به این سو ســـوق داد که صدایم را از نو تا سر حد امکان شبیه به صدای اولیه راکی کنم. ■ طریقهصداگذ­اریرویکارا­کترهاچگونه بوده اســـت. همگی کنار یکدیگر پشـــت میکروفنحرف­میزدیدیاهر­کسیمیآمد و نقش خود را ایفا میکرد و میرفت و نفر بعدیمیآمد؟

روش اول اجرا شـــد و همین مســـأله شـــیرینی کار را بیشـــتر کرد زیرا همیشـــه اســـباب سرور میشـــود که صداپیشهها و بازیگران یـــک فیلم به طور گروهی و کنار یکدیگر به کار خود بپردازند. من از تجربه و شـــور و عالقه همکارانم طی زمان تهیه این فیلم به وجد آمدم و همین مســـأله کمـــک کـــرد کار بهتـــری را ارائـــه بدهم و خودم را به سطح سایرین برسانم. ■ شـــوخیها و فرهنگ تازه در نسخه های اخیر راکی و بول وینکل با آنچه در گذشته آمـــده، تفـــاوت آشـــکاری دارد و اوضـــاع مدرنتر شـــده اســـت. این تضاد را چطور حلکردید؟

منفکرمیکنم­هردودستهقد­یمیها و جدیدیهـــا از دیدن ایـــن فیلمها لذت بردهاند زیرا هم سنتگرایی کارهای اولیه ازاینسریال­حفظشدهوهمش­وخیهایی ضمیمه کار شـــده که فقط نسل جدید و جوان با آن احســـاس همسویی میکند. لذتی که ما در زمان تهیه این فیلم بردیم، فـــراوان وغیرقابل وصف بوده و در نتیجه گاهی فکر میکنم چندان نیازی نبوده که برای بازی و صداپیشـــگ­ی در این فیلم به مادستمزدهم­بدهندوچونپ­ولگرفتیم گاهاحساسمی­کنمکهجنایت­کردهایم!

منبع: People.Magazine

منبع: Deadline

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran