Iran Newspaper

فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی و ایجاد همدلی

-

هفتــه فرهنگــی جمهوری اســالمی ایــران شــامگاه روز چهارشــنبه بــا برگزاری برنامههــا­ی هنــری بــا حضــور وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی ایــران، برخــی مسئوالن فرهنگی، هنری کشورمان و ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در باکو آغاز شد.

اجرای ارکســتر ملــی ایران به رهبری فریدون شــهبازیان و خوانندگی ســاالر عقیلی در ســالن فیالرمونیک­ای باکو، یکی از برنامههای این هفته فرهنگی بود. همچنین نمایشــگاه­ی از خوشنویسی، تذهیب، نقاشــیخط، نقاشی، خط ثلث و نســخ، آثار صنایع دســتی حکاکی روی نقره، قلمزنی، نقاشــی روی استخوان و منبــتکاری از هنرمندان ایران بهعالوه عکسهایی از جاذبههای گردشــگری و لباسهــای ســنتی ایرانی در این هفته فرهنگی برپا شــده اســت. شــامگاه روز پنجشــنبه نیز فیلم ســینمایی حضرت محمد(ص) با حضــور مجید مجیدی و وزیر فرهنگ دو کشور در مرکز سینمایی نظامی باکو اکران شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی کشورمان در آیین افتتاحیه این هفته فرهنگی ضمن خوشــامدگو­یی به مقامات و هنرمندان ایرانی حاضر در ســالن فیالرمونیـ­ـکای باکــو برگزاری هفتههای فرهنگی را خواســته دو کشــور عنوان کرد که به یک سنت تبدیل شده است. او گفت: هفتههای فرهنگی میان کشــورها با هدف آشــنایی هر چه بیشــتر با فرهنگ یکدیگر برگزار میشــود ولی هفته فرهنگی حاضر عالوه بر این نشانه همدلی مردم دو کشور است.

ابوالفضــل قارایــف وزیــر فرهنگ جمهــوری آذربایجــا­ن نیز برگــزاری هفته فرهنگی جمهوری اسالمی ایران در شهرهای باکو و گنجه جمهوری آذربایجان و نیــز برپایــی ایــن نمایشــگاه فرهنگــی و هنــری را هدیــهای بزرگ بــه محافل فرهنگی و هنری جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشــاد اسالمی در ادامه دیدارهای خود با مقامات جمهوری آذربایجان، شــامگاه روز پنجشنبه با «ضیافت عسگر اف» نایب رئیس مجلس ملــی ایــن کشــور دیــدار و گفتوگــو کــرد. در ایــن دیــدار ســیدعباس صالحــی برگــزاری هفتههــای فرهنگــی میــان دو کشــور را نقطــه عطفــی در گســترش و تحکیــم ارتباطات دیرینه عنوان کرد. ســیدعباس صالحی در این روز همچنین بــا شیخاالســا­لم «اهلل شــکور پاشــازاده» رئیس اداره مســلمانان قفقــاز دیدار و گفتوگــو کرد و تالشهای اداره مســلمانان قفقاز در جهــت وحدت مذاهب و تقویت روابط بین آنها را چیزی ندانست که در منطقه بر کسی پوشیده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در سفر خود به باکو که با هدف شرکت در هفته فرهنگــی ایران در جمهوری آذربایجان به این کشــور ســفر کرده اســت، از موزه فرش باکو نیز بازدید کرد. هفته فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان ششم تا دهم تیرماه جاری در دو شهر باکو و گنجه برگزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran