Iran Newspaper

تابستانی دوباره

- سیدمحمدبطح­ایی وزیر آموزش و پرورش

حجم وســیع و گســترده برنامه درســی رســمی در طول ســال تحصیلی همواره موجــب گالیه مربیان پرورشــی اســت چــرا کــه مجــال اجــرای فعالیتهــا­ی تربیتــی را ســلب میکند. در این اثنا، برنامههای فشــرده درســی و انبوه امتحانات ...و آغاز دوره تابســتان و تعطیل شــدن کالسهای درس رســمی بهترین فرصــت برای جبران مافات را فراهم میکند.

آغــاز فرآینــدی جدیــد از یاددهــی و یادگیــری کــه ضــرورت آن اگــر بیشــتر از برنامه رســمی نباشــد، کمتر نخواهد بود.

روز شــنبه در کانون فرهنگی پرورشی سلمان فارسی در منطقــه 0۱ تهــران مراســم افتتاحیــه فعالیتهــا­ی تابســتانی آمــوزش و پرورش برگزار شــد. این مراســم نمادین، فارغ از محل آن که در یک منطقه مرکزی شــهر - و نه ســالنهای زیبای شمال شهر- برگزار شد، یک نکته مهم و ارزشــمند داشت؛ همگرایی تمامی تشــکلهای دانشآموزی و جلوگیری از اجــرای برنامهها بهصورت جزیرهای و من بســیار خوشــحالم که در ســال ۷9 اتحادیــه انجمنهای اســالمی دانشآموزی، بســیج دانشآموزی، جمعیت جوانــان هالل احمــر، ســازمان دانشآموزی جمهوری اســالمی بــا همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار هم و باهم برای سازماندهی این برنامهها فعالیت میکنند.

امســال ســاماندهی اوقــات فراغــت در ۵ محــور مهارتهــای ارتباطــی معرفتــی، هویتــی و بصیرتــی، مهارتهــای فرهنگــی، هنــری و فعالیتهای نشــاطآور و شــادیبخش، مهارتهــای حرفــهای، مهارتهــای اقتصــادی و اشــتغالزا­یی و مهارتهای ورزشــی و سالمت تدوین شده است و تعداد آن از 22 هزار پایگاه در سال گذشته، به 2۳ هزار پایگاه رسیده است.

انــس و الفــت بــا مدرســه و همدلی بیــن دانشآمــوز­ان و تمریــن مهارت کارگروهــی و جمعــی از جملــه اهداف پرورشــی اســت که فرصــت پرداختن مفصــل به آن در تابســتان اســت زیرا مدرســه محل زندگــی دوم دانشآموز اســت و باید به ســمتی برویم که حضور در مدرسه با احساس شادمانی برای فرزندانمان همراه باشد.

همــه مــا خــوب میدانیــم که بــا رهــا شــدن بچههــا در کوچــه و خیابان و ســرگردانی در پارکها و محیطهای عمومی غیــر ایمن در کنار نبود امکانات تفریحــی و ســرگرمی و دههــا عامل دیگر نــه تنها حدود ۴ مــاه از بهترین ایام عمــر کــودکان و نوجوانان مــا را به بطالــت میگذراند بلکه زمینههای بســیار خطرآفرینی را برای ابتال به آسیبهای اجتماعی فراهم میآورد.

خانوادههــ­ا نیــز بایــد بــا هوشــمندی و مســئولیتپ­ذیری بــرای تعطیالت تابستانی فرزندانشان برنامهریزی کنند اما نه آنچنان پر حجم که لذت بازی و تعطیالت از کودکان گرفته شود و نه بیهدف و بدون برنامه.

تابســتان برای وزارت آموزش و پرورش نیز دوران متفاوتی اســت. دوران برنامهریــ­زی بــرای ســال تحصیلــی آینده و بررســی ســال تحصیلی گذشــته، تــالش بــرای رفع کاســتیها و اجــرای برنامههــا­ی جدید و حرکت به ســمت تحول نظام آموزشی.

در ایام پیش رو ســعی میکنم گزارش کاملی از وضعیت ســال تحصیلی گذشته و سپس برنامههای سال تحصیلی آتی را از طریق رسانههای جمعی به اطالع هموطنان عزیزم برسانم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran