Iran Newspaper

توقف نوسازی0۲۱ هزار تاکسی فرسوده

-

حتی یک خودرو هم طی 7 ماه گذشته نوسازی نشده است طرح ملی نوسازی تاکسیهای فرسوده 7 ماه است که متوقف مانده است. این در حالی اســت که هماکنون 120 هزار تاکســی فرسوده در سراسر کشور تردد میکنند که باید طی 2 ســال از رده خارج میشــدند، اما در این مــدت حتی یک خودروی تاکســی هم نوسازی نشده است. کارشناسان معتقدند که با وجود وضعیت بازار و شــرایط سخت فروش خودرو، بعید اســت که حتی یک خودرو تا پایان سال به ناوگان نوسازی تاکسیرانی بپیوندد. درحالیکه از ابتدای ســال 59، یعنی از زمان سرگیری دوباره طرح نوسازی، بیش از 65 هزار و 500 تاکســی جدید در سراســر کشــور وارد ناوگان تاکسیرانی شدهاند. آنطور که رئیس نوسازی تاکسیرانی تهران به «ایران» میگوید، دولت در خرداد ماه، با پرداخت 100 میلیارد تومان به گمرک، مشــکل ترخیص تاکســیها و عدم همکاری گمرک با ایران خودرو را بهدلیل مطالبات عقب مانده حل کرده است، ایرانخودرو نیز از شــنبه همین هفته 9( تیرماه)، شــروع به صدور گواهی اســقاط بــرای حــدود 5 هزار راننــدهای کرده که از آذرماه ســال گذشــته در نوبت دریافت گواهی اسقاط در کل کشور بودند. با این همه، طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده همچنــان متوقف مانده اســت. اینبار البته مشــکل جدیدی بهنــام «بانکهای عامل» به معضالت این طرح اضافه شده است. آنها از پرداخت وام 20 میلیون تومانــی بــه 750 رانندهای کــه در مرحله اول، بعد از معطلــی چندین ماهه و در نوبت ماندن، موفق به دریافت گواهی اســقاط خودرو شــدهاند، ســربازمی زنند. چراکه به گفته آنها، قرارداد بانکها برای پرداخت این وام (با کارمزد 16 درصد) تا پایان ســال گذشته یعنی اســفند ماه بوده است و دولت نیز طی چند ماه اخیر، این قرارداد را تمدید نکرده است. آنهــا البتــه در این مــدت کار ثبتنام متقاضیــان را انجام دادهاند. براین اســاس شــرکت ایرانخــود­رو بایــد طبق تعهداتش بــرای 5 هزار راننــده در نوبت مانده، گواهی اســقاط صادر کند. حاال رانندگان تاکســی که به بانکها مراجعه میکنند بــا این جمله که «نمی توانیم وامی به شــما پرداخت کنیم»، مواجهه میشــوند و البته از آنجاکه طرح کلید به کلید اســت، تــا زمانیکه خودروی جدید را دریافت نکنند، نمیتوانند، خودروی اســقاطی خود را تحویل بدهند. شرکت ایرانخودرو از شــنبه همین هفته، بالفاصله بعد از رفع مشــکلاش با گمرک، گواهی فروش اسقاط خود را برای رانندگانی که سال گذشته، پرونده خود را در بانکهای عامل تکمیل کرده بودند، باز کرد. اما هماکنون فقط در تهران بیش از 18 هزار تاکســی فرســوده تردد میکنند که عمر تولید آنها به 10 ســال پیش بر میگردد و البته به ایــن آمار باید خودرویهای تولید شــده ســال 87 به بعد را هــم اضافه کرد! این درحالی است که تنها برای 215 راننده تاکسی در تهران، پیش فاکتور صادر شده، که از آذرماه سال گذشته در نوبت بودهاند. هماکنون 5 هزار خودرو جزو تعهدات ایرانخودرو­ییهــا هســتند که هــزار و 500 خودرو آن، متعلق به کالنشــهر تهران هستند. عالوه بر این به گفته عیسی محمدپور، مدیر ناوگان نوسازی تاکسیهای تهــران، تاکنــون 8 هزار نفر در تهران نیز در ســایت نوســازی ثبتنــام کردهاند. او میگوید که تا قبل از توقف طرح نوسازی، 4 هزار و 400 خودرو در سال گذشته در تهران نوسازی شدهاند که نسبت به سال 95 بشدت کاهش داشته است. در سال ‪11 59،‬ هزار و 500 تاکسی، نوسازی شده بود.

به گفته وی، هدفگذاری ســازمان تاکســیران­ی برای ســال 79، نوسازی 12 هزار تاکســی در پایتخت بوده اســت که با وجود آنکه 4 ماه از ابتدای سال میگذرد، اما تاکنون هیچ تاکسی، نوسازی نشده است. این درحالی است که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا در خرداد ماه، طرح ملی نوسازی تمدید شده، اما در این یکماه هیچ ابالغیهای از ســوی ســازمان برنامه و بودجه به بانکهای عامل ابالغ نشده است.

محمدپــور همچنیــن از افزایــش 2 میلیــون و 150 هــزار تومانــی خودروهــای ســمند و پژو در ســال جدید خبر داده و میگوید که قیمت خودرو (ســمند و پژو) هماکنون 34 میلیون و 200 هزار تومان قیمتگذاری شــده که ایرانخودرو بابت گواهــی اســقاط، 5 میلیون و 500 هزار تومــان آن را کم میکند. 20 میلیون تومان نیز بابت وام بانکی کم شده و راننده باید 8 میلیون و 700 هزار تومان بابت خرید خودرو پرداخت کند. هماکنون همه تاکسیهای مدل 68، فرسوده محسوب شده و شامل طرح نوسازی میشوند. با این اوصاف عالوه بر آن 8 هزار نفر ثبتنامی، 10 هزار نفر دیگر نیز باید در ســامانه ثبتنام کنند، جالب اینکه حتی یک خودرو هم از این تعداد نوسازی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه هماکنون با مشکل انباشت خودروهای فرسوده مواجهیم، میگوید: ایران خودرو بشدت در این زمینه دست به عصا حرکت کرده و با مشکل تولید روبهروست و بعید میدانیم که بتواند از عهده تعهداتش بر بیاید.

به گفته او، طرح ملی نوسازی تاکسیهای فرسوده که از سال 94 آغاز شده، در مقطعی بویژه در سال 95 بخوبی جلو رفت، اما در سال گذشته بشدت به مشکل برخورد و امسال نیز کالً تعطیل شده است.

ضامنی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهری کل کشور هم در این باره به «ایران» میگوید با توجه به بدهی شرکت خودروساز و توقف این طرح در مقطعی از سال گذشــته، این موضوع را برای امســال در دســتور کار قرار دادیم و براین اساس، در بودجه سالجاری، سرفصلی برای این موضوع دیده شد.

وی ادامــه میدهــد: باوجود اینکه اکثر تخصیصها در حــوزه اعتبارات دولتی از نیمه دوم ســال شــروع میشد، اما دوستان در سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشــور کمک کــرده و تخصیص اولیه معادل بدهی شــرکت خودروســاز را تأمین کردند و طرح از 10 روز پیش آغاز شــد، اما مشــکلی که با آن مواجه شــدیم، اعالم قیمت جدید خودروها بود. چون قیمت از طرف شورای رقابت اعالم نشده بود، دوبــاره وقفــهای جدید در طرح ایجاد شــد کــه این هم مرتفع شــده و از ‪6 -5‬ روز پیــش تحویــل خودروهایی که متقاضیان آن تا پایان ســال گذشــته ثبتنام کرده بودند، شــروع شــده است.او البته اشــارهای به عدم همکاری بانکهای عامل در زمینه پرداخت وامها نمیکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran