Iran Newspaper

مردم می دانند احزاب برایشان معجزه نمی کند

-

■ آقای حشمتیان! چند هفته گذشته در برخی نقاط کشور از جمله بازار تهران شاهد تجمعات اعتراضی بودیم؛ تجمعاتــی که بدون دریافت مجوزهــای قانونــی برگزار شــد و گاهــی هم به خشــونتودر­گیریوآســی­ببهاموالعم­ومیوشخصیکش­یدهشد. این در حالی بود که دولت این امکان را فراهم کرده است که تجمعات اعتراضی بهصورت قانونی در برخی نقاط تهران و سایر استانها برگزار شود.مطابققانون،احزابوتشکل­هایسیاسیمی­تواننددرخو­است مجوزبدهندو­حالسؤالاین­جاستچراشما­بهعنواننای­برئیساول «خانهاحزابا­یران»همچنینبهعن­واندبیرکلح­زبمستقلواع­تدال ایران،ازاینظرفیت­استفادهنکر­دید؟

«خانه احزاب ایران» نهادی صنفی است و نمیتواند درخواست مجوزبرایتج­معکند؛اماحزبهامی­توانند. ■ فقط در شــورای مرکزی «خانه احــزاب ایران»12 دبیــر کل یا نماینده احزاب بزرگ کشور حضور دارند؛ آیا در شورای مرکزی پیشنهاد شد یکی ازایناحزاب­چنیندرخواس­تیبدهد؟

قبــل از اعــالم این تصمیم آقای جبارزاده معاون سیاســی وزارت کشور تعدادی از دبیران کل احزاب اصالحطلب، اصولگرا و اعتدالگرا را دعــوت کــرد و در «شــورای سیاســی» موضــوع بــه بحــث گذاشــته شد؛۱۱نقطه در تهران را هم ما پیشنهاد کردیم.االن اصنافی معترض هستندکهبها­حزابوابستگ­یندارند.بازارتهران­بهحزبمنواب­ستگی ندارد باید حزبی که بازار تهران به آن وابستگی دارد پای کار بیاید. ■ احزابحلقهو­اسطمیانمرد­مودولتهاوح­کومتهاست؛وقتی مردم دغدغه دارند باید واسطه باشــد این ربطی به وابستگی به احزاب ندارد...

در ایــن موقعیــت اگر بخواهیم درخواســت بدهیم بایــد راجع به بیــکاری درخواســت مجوز کنیم که آن موقع بــا من برخورد میکنند. در حال حاضر مســلم اســت مســئوالن رده باالی ما باید به احزاب و خانــه احزاب اعتقاد پیدا کننــد و ما تقاضای تجمعات کنیم. مردمی که کف خیابان آمدند قشر خاصی بودند که حس کردند مسائلشان از طریق احزاب حل نمیشود و کسی به حرف احزاب گوش نمیدهد. تا زمانی که قانون احزاب قویای درًمملکت نداشــته باشــیم و نظام پارلمانی حزبی حاکم نباشد، قطعا نه مردم و نه مسئوالن به احزاب توجه نخواهند کرد. مردم میدانند احزاب برایشان معجزه نمیکنند ومســئوالن حرفشــان را گوش نمیکنند. همین هفته گذشــته صدا و سیما در حمایت از دولت برنامه روی آنتن فرستاد. فقط اصولگرایان را دعــوت کــرد؛ 0۱ نفــر از اصولگرایــ­ان از جمله حداد عــادل و باهنر را آوردند. ولی ســراغ اصالحطلبان، اعتدالگرای­ان و مســتقالن نیامدند. بعضیهــا نمیخواهنــ­د قبول کنند ســه جریــان فکری و سیاســی در کشــورداری­م. گاهی فقط به اصالحطلبان بــرای خالی نبودن عریضه تریبونمیده­ند. ■ شما که دبیر کل یک حزب استانی نیســتید؛ در هفته گذشته ما درباره آبشــاهداع­تراضهــایم­تعددبودیــ­م؛مردمازاحــ­زابنمیخواه­ند مشکلشــانر­احلکنند؛میخواهندصد­ایآنهارابه­گوشمســئوا­لن برســانند. نمیشــد قبل از اینکه عدهای با آجر به جــان مغازههای بازار بیفتند،بادرخواستت­جمعصدایمرد­مرابهگوشمس­ئوالنرساند؟

کارگران مشــکل داشــته باشــند خانه کارگر باید درخواســت مجوز بدهد؛ هنوز مردم از ما تقاضا نکردند که تجمع داشته باشند تا ما هم درخواستکنی­م. ■ مردمتقاضان­کردند؛شماهماحساس­نیازنکردید؟

االن در حــال حاضــر آن تشــکلی کــه در بازار طرفدار بیشــتر دارد، بایستی حرکت کند. منی که جای دیگر طرفدار دارم، باید جای دیگر پای کار باشم. حرف شما قبول؛ اما االن تقاضای حزبی در کار نیست. تقاضاها صنفی اســت. اصنــاف پای کارنــد مانند بازاریــان. اینها هم دیدنــد احزاب معجــزهای نکردهاند و ردههای باال آنها را به رســمیت قانونی نمیشناسند. احزاب میتوانند بیانیه و اطالعیه و نامه بدهند یا مصاحبه کنند که این کار را میکنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran