Iran Newspaper

اصالحطلبان به دنبال استیضاح رئیس جمهوری نیستند

حسینعلی امیری: کلیت مجلس حامی دولت است

- مرتضی گلپور خبرنگار

اعضای دولت تأکید کردند خبرســازیه­ا و حواشــی اخیــر درباره تغییر در تیم اقتصادی دولت یا طرح استیضاح رئیس جمهوری، ریشهای در واقعیت ندارد. محمدباقر نوبخت شایعات درباره جابهجایی خود را تکذیب کرد، حسینعلی امیــری، معاون پارلمانی رئیس جمهــوری گفت که کلیت مجلس حمایت از دولت است و طرح استیضاح، تنها اقدام یک نماینده است. معصومه ابتکار، عضو اصاحطلب کابینه هم گفت که اصاحطلبان به دنبال اســتیضاح آقای روحانی نبوده و نیستند. البته آنان اذعان کردند که ترمیم کابینه دور از دسترس نیست، اما این امر از اختیارات رئیس جمهوری است و هر زمان که اقتضا کند، تقویت کابینه ممکن است. این اظهارات، پاسخی است به حواشی که روزهای گذشته درباره دولت رخ داد. پس از افشای فهرست دریافت کنندگان دالر ۰۰۲4 تومانی، برخی به جای تاش بــرای شناســایی و پر کــردن خألهای قانونی یــا تقویت و حمایــت از دولت برای مدیریت بهینه امور، از تغییر تیم اقتصادی دولت همچون رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی گفتند. یک خبرگزاری منتقد دولت هم طرح تاریخ گذشــته یک نماینده مجلس برای استیضاح رئیسجمهوری را به کلیت اصاحطلبان مجلس نسبت داد. اگرچه این ادعا از سوی اصاحطلبان مجلس رد شــد اما در رســانههای خارجی و داخلی بازتابهای فراوانی داشــت. حاال اما اعضای دولت تأکید دارند که آنچه این روزها مردم میشنوند، یک فضاسازی از چند جهت است و دولت از حمایت کلیت قوای مقننه و قضائیه برخوردار است. ■ تغییراتبهو­قتش

محمدباقــر نوبخــت، رئیــس ســازمان برنامه و بودجه چهارشــنبه گذشــته در حاشیه نشست هیأت دولت، تغییر در ریاست سازمان متبوع خود را گمانهزنی رســانهای خواند و گفــت: اختاف بین وزرا هم صحبتهای رســانهای اســت، کار وزارت ارتباطــات و صنعــت متفــاوت اســت. همه ارزهای منتشــر شــده از ســوی لیست بانک مرکزی فصل الخطاب اســت. وی درباره ترمیم کابینه نیز اظهــار کرد: البته رئیس جمهوری هر موقع متناســب بــا ضرورتها تغییراتی را میدهند، اما حرفهایی که االن در رســانهها هســت، عمدتاً گمانهزنیها­ی رسانهای است و تغییرات به وقتش صورت میگیرد. نوبخت در پاســخ به شــایعه دیدار واعظی با قالیباف گفت: قرار نیســت ما به همه شــایعاتی که مطرح میشود پاسخ دهیم، مگر اینکه کار و امور را تعطیل کنیم و به تکذیب این موارد مشغول شویم.

■ حمایتمجلسا­زدولت

همزمــان بــا خبرســازیه­ای رســانههای منتقد دولــت، برخی نماینــدگا­ن در نامــهای بــه رئیــس جمهوری، خواســتار تغییــر در ترکیــب دولت شــدند. یک نماینده هم گفت طرح استیضاح رئیس جمهوری را دنبال میکند. معاون امورمجلس رئیس جمهوری درباره مسأله استیضاح به «ایران» گفت: مجلــس از ۰۹۲ نماینده با ویژگیهای متفاوت، نگاهها و خواســتهها­ی متعدد تشکیل شــده که این نمایندگان در قالب فراکســیون­های سیاسی سازماندهی شــدند. همه این فراکســیون­ها به همراه هم روح حاکم بر مجلس را تشــکیل میدهنــد، بنابراین اکنون روح حاکم بر مجلس نســبت به دولت و نســبت به رئیس جمهوری مثبت و ســازنده و توأم با حمایت اســت. حسینعلی امیری بــا اشــاره به اینکه این حمایــت را بارها در نطقهــای نمایندگان مجلس و مصاحبههــا­ی آنــان دیدیم، اضافه کــرد: حال اگر یک نفــر یک موضوعی را مطــرح کرد، باید در نظر داشــت که یک نماینــده در ارتباط با نمایندگی خود از هرگونه اظهار نظر آزاد است، اما نمیتوان نظر یک یا چند نماینده را نظر مجلس و حتی نظر فراکســیون مربوطه تلقی کرد. روز سهشــنبه نیز محتوای جلسه غیرعلنی و علنی مجلس، بار دیگر نشان داد که روح حاکم بــر مجلــس روح تعامــل، همراهــی، همدلــی و انسجام است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran