Iran Newspaper

اجرایغربال­گری«آلزایمر»سالمندان

-

رئیــس انجمــن آلزایمــر ایــران گفــت: بهمنظــور جلوگیــری از آســیبهای بیماریهای دوره ســالمندی و تشــخیص زودهنگام آلزایمــر، پایلــوت طــرح غربالگــری و امکانســنج­ی تســتهای تشخیصی با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام و با رونمایی از مقاله آن در شهریورماه، نتایج آن نیز اعام میشود.

معصومــه صالحی در گفتوگو با ایســنا، در این باره افزود: هر یک سال تشــخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، تعویق پنج ساله معلولیت ناشــی از این بیماری را بهدنبال خواهد داشت. به طور تخمینی 007هزار نفر ســالمند در ایران مبتا به دمانس هستند. بر همین اساس الزم است شرایط صحیح مراقبت و قرارگیری در پوشش بیمه سامت برای آنها اعمال شود.

از طرفی هم طبق ســفارش وزارت بهداشت، برنامه عملیاتی «دمانس» نوشــته و تحویل این وزارتخانه شده است و در مراحل پایانی بررسی کارشناسان قرار دارد.

صالحــی گفــت: بر اســاس ســند ســالمندی باید شناســایی بیماران ســالمند تســریع شــده، درمــان مؤثر برای آنهــا انجام شــود، از بیمــه ســامت برخوردار باشــند و مراقبان ســالمندان آموزشهــای الزم را دریافت کنند.وی با اشــاره به تأثیر عادات غذایــی در پیشــگیری از آلزایمــر، بــر لــزوم اصــاح عــادات و الگوی غذایی تأکید کرد و گفت: الزم اســت اســتفاده از میوهها، ســبزیجات، غــات، کربوهیدرات­هــا و روغنهــای غیراشــباع بخصوص روغن زیتون و گوشــت سفید (مرغ و ماهی) در رژیم غذایــی افراد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran