Iran Newspaper

بازار ثانویه ارزی تشکیل شد

-

گــروه اقتصادی/مســعود کرباســیان، وزیــر اقتصــاد 11 تیرماه گفته بود: «ســاز و کارهــای الزم برای عرضــه ارز توافقی تــدارک دیــده شــده اســت و ظــرف ٨۴ ســاعت آینده بازار ثانویه ارزی تشــکیل میشــود.» بــه ایــن ترتیب روز گذشــته بازار ثانویه ارزی تشــکیل شــد و بخشــی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کشور در این بــازار با قیمت توافقی به فروش گذاشته میشود. ولی اهلل سیف، رئیس کل بانــک مرکزی نیز اعام کرده اســت که نــرخ ارز در بــازار ثانویــه محدودیتی نــدارد، متناســب بــا عرضــه و تقاضــا اســت و بازیگــران بازار خودشــان توافق میکنند. او روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «در راستای پیگیری اقداماتی که در رابطه با ساماندهی بازار ارز انجام شــد؛ خوشبختانه امروز اولین روزی اســت که بازار ثانویه ارز کار خود را از محل ./20 صادرات کاالهای غیرنفتی شــروع کرده اســت. تقســیمبند­ی شده کاالهــای خــاص پتروشــیمی فــوالد و امثــال آن جــزو صــادرات غیــر نفتی به اندازه ./٨0 هستند و بخش ./20 عمدتاً مربوط به بخش خصوصی و اقام خرد میشود.» این میزان مبنایی برای فعال شــدن ارز ثانویه اســت و ارزی کــه از این کاالهــا حاصــل می شــود، ارز مــورد نیاز لیســت ســوم کاالیی را که ازسوی وزارت صنعــت، معــدن و تجارت ارائه شــده، تأمین می کند. ســیف درباره این ســاز و کار چنین توضیــح داد: «به این صورت اســت کــه واردکننــد­ه بــا صادرکننــد­ه تفاهــم میکند؛ بــا ثبت ایــن تفاهم در سامانه جامع تجارت، این کار می تواند عملیاتی شــود. ســیف در توضیــح این نــوع از معاملــه ارزی گفــت: واردکننده مراجعه میکند به بانــک، گواهی ثبت آماری اش را می گیرد بعد مراجعه می کند به صادرکننــد­ه مربوطه توافقش را انجــام می دهد و این توافق در ســامانه ثبــت می شــود.» او ادامــه داد: «ما فکر مــی کنیــم بــا ایــن اقدامــات، این بــازار ساماندهی میشــود و در مقابل جهت رفع بعضی ابهاماتی که هنوز هســت با فعال شــدن و آرامشی که در بازار حاکم می شود می توانیم اقدامات دیگر را هم انجام دهیم.»

پیــش از ایــن کارشناســا­ن اقتصادی در گفــت و گــو بــا «ایــران» از راه اندازی بازار ثانویه ارزی اســتقبال کــرده بودند. غامحســین فیروزفــر، اقتصــاددا­ن و عضــو هیــأت علمــی موسســه آموزش و پژوهــش برنامــه و بودجــه گفتــه بود: «تمــام اقتصاددانـ­ـان و کارشناســا­ن اقتصادی از تشــکیل بــازار ثانویــه ارزی اســتقبال کردهانــد، قیمــت واقعــی ارز از عرضــه و تقاضــا تبعیــت میکنــد و درصــورت هرگونــه قیمتگــذار­ی باید منتظــر افزایــش قیمتهــا باشــیم. بــا وجود این، هماکنون ایران در یک جنگ اقتصادی به سر میبرد. وی اعتقاد دارد که بایــد محدودیتهای­ی بــرای عرضه ارز در بــازار دوم درنظــر گرفتــه شــود. با عرضه بخشــی از ارز حاصل از صادرات کشور در بورس و فروش به نرخ توافقی چه آثاری درپی دارد. با این اقدام فشــار از روی شــانه دولت برداشــته میشود و حداقل بخشی از نیازهای ارزی از محل بازار دوم تأمین میشود.» ■ فعالیتصراف­یها،ارزمسافرتی

سیف در حاشیه جلسه هیأت دولت دربــاره فعالیــت صرافیهــا نیــز گفت: «آنها در حوزه حوالجات فعال هستند. در رابطــه با ایــن موضوع که اســکناس جابهجــا کننــد در مقطــع بعــدی اقدام مــی کنیــم. در شــروع کار واردات کاال و خدمــات انجــام مــی شــود. صرافی ها میتوانند بیــن وارد کننده و صادرکننده ایفــای نقــش کننــد؛ ممکن اســت یک صادرکننــد­ه کل ظرفیتــی را کــه بــرای عرضه بــه بازار دارد از طریق صرافی ها انجام دهد.»

ســیف همچنین اعام کــرد که فعاً تصمیمــی بــرای حــذف ارز مســافرتی وجود ندارد.

رئیــس کل بانــک مرکــزی در انتهــا بــا اشــاره بــه دســتور رئیــس جمهوری مبنــی بر شــفافیت در تمام دســتگاهها گفــت: «در بانــک مرکــزی بــر اســاس ســفارشهای انجام شده کار انجام می شــود، تصمیم در بانک مرکــزی گرفته نمیشــود، امــا چــون ایــن دســتگاهی است که تأمین می کند می تواند اطاع رســانی انجام دهد، بر اساس تواناییها شفافیتها را ادامه میدهیم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran