Iran Newspaper

استناد ترامپ به سخنان نماینده اصولگر ا

مقامات سابق امریکا ادعای مجتبی ذوالنور و ترامپ را رد کردند

-

ترامپ برای ادامه دادن به سیاستهای ضد ایرانیاش، این بار به اظهارات یک نماینــده اصولگرای مجلس کشــورمان استناد کرد. این وضعیتی است عجیب کــه در آن رئیس جمهوری امریکا دقیقاً همان ادعایــی را تکــرار میکند که چند روز پیش مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس ایران آن را مطــرح کرد. ادعای اعطــای تابعیت به 2 هزار و 500 ایرانی در دولــت اوباما که اگرچه هــم در ایران و هم در امریکا از ســوی مقامات مطلع تکذیب شــده اما در شرایطی که ترامپ طی یک ســال و نیم گذشــته تمام توان خــود را بــرای اجرای قانــون ممنوعیت ورود شــهروندان 6 کشــور مســلمان از جملــه ایــران بــه کار بــرده، مثــل گل به خــودی اســت کــه ایــن نماینــده منتقد دولــت و مخالــف سرســخت هرگونــه مراوده با امریکا به ثمر رسانده است.

مجتبی ذوالنور که در زمره نمایندگان مخالف برجام به شــمار مــیرود و یکی از بانیــان آتــش زدن پرچــم امریــکا در صحــن علنــی مجلس بــود، یــک هفته پیش در راستای همین موضع مخالفت بــه خبرنــگار روزنامــه اعتمــاد گفــت: «وقتــی آقــای اوبامــا در جریــان بحــث برجــام تصمیم گرفــت به آقایــان حال بدهــد، بــه 2 هــزار و 500 نفــر از ایرانیان تابعیــت اعطــا کــرد و برخــی آقایــان و مســئوالن با یکدیگر مســابقه گذاشــتند که فرزندانشــ­ان جزو ایــن 2 هزار و 500 نفر باشــند. امروز اگر این افــراد از امریکا اخراج شــوند، مشــخص میشود که چه کســانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آبنبات امریکا میفروشند.» اظهاراتی کــه در شــبکه تلویزیونــ­ی «فاکــس نیوز» امریــکا بازتــاب یافــت و در ادامــه مــورد اســتفاده ترامــپ قــرار گرفــت. او دو روز پیش در توئیتر خود نوشــت: «مشخص شده که کابینه اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایــران، به 2 هزار و 500 ایرانــی- از جملــه مقامهــای دولتــی- شهروندی امریکا را داده است. این خبر چقدر مهم (و بد) است؟»

ایــن ادعــا بــه ســرعت از ســوی مقامات ســابق در دولت اوباما تکذیب شــد. «جــان کربــی»، ســخنگوی وزارت امــور خارجــه دولت پیشــین امریــکا در واکنش به آن نوشــت: «حقیقت ندارد. نمیدانــم کــدام یــک نگرانکننده­تــر است؛ این که رئیس جمهوری، عامدانه قصــد اعتبــار بخشــیدن بــه روایت یک نماینــده تندرو ایرانــی را دارد یا اینکه او حتی به خود اجــازه نداده تا صحت آن را با نزدیکانش بررســی کند؛ هزینهاش فقــط یــک تماس تلفنــی بــود.» «جف پرســکات» عضــو شــورای امنیــت ملی امریــکا در دولــت اوبامــا هــم به شــبکه تلویزیونــ­ی ســی.بی.اس گفــت: «ایــن ادعاهــا واهــی و کامالً نادرســت اســت. باید توجه داشت که این هم یک تقلید طوطــیوار دیگر ترامــپ از گزارشهای فاکس نیوز اســت کــه بــه ادعاهای یک نماینده تنــدرو ایرانی پرداخته اســت.» «بــن رودز» معاون مشــاور امنیت ملی امریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز بــا انتشــار پیامــی در صفحــه توئیتر خود در واکنش به ادعای ترامپ تأکید کــرد: «این یــک دروغ بزرگ اســت. این حقیقــت ندارد. من حــدس میزنم که ایــن حــرف از ماشــین رســانه تبلیغاتی ترامپ آمده اســت.» ایــن ادعا در ایران نیــز قویــاً از ســوی رئیــس کمیســیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسالمی تکذیب شد.

ایــن نخســتین بــار نیســت کــه موضعگیریهـ­ـای ناشــی از فرامــوش شــدن منافــع ملــی در میــدانگاه جدلهــای سیاســی داخلــی اینچنیــن زمینه سوء استفاده دولتهای متخاصم و جریانهــای سیاســی برانــداز خــارج از کشــور را فراهــم آورده اســت. در یکی از آخریــن موارد از این دســت یک ســایت خبری داخلی با انتشــار این خبر ادعایی به نقــل از وزیر خزانهداری امریکا که «۵ هــزار و 2۳۴ نفــر از فرزنــدان مســئولین ایــران در امریــکا حضــور دارنــد کــه جــز امالک و دارایی شــخصی ۸۴1 میلیارد و ۷۶2 میلیون دالر در حســاب این نفرات وجــود دارد و بــه دلیــل امضــا نکــردن ،FATF این مبالــغ را توقیف میکنیم.» خوراک تبلیغاتی ســایتها و کانالهای متعلــق به جریــان خواهان برانــدازی و زمینه تشــویش اذهان عمومی را فراهم آورد. اشتباه غیرقابل دفاعی که اگر بشود انجــام آن را از ســوی یک ســایت منتقد بــا اغمــاض پذیرفــت چنــدان توجیهی بــرای ارتــکاب از ســوی یــک نماینــده مجلــس بــه دســت نمیدهــد. اجتناب مجتبــی ذوالنور از حضــور در راهروهای مجلــس و رویارویی با خبرنگاران اما روز گذشــته مانع از آن شــد که آنهــا بتوانند چرایــی طــرح ایــن ادعــای بیبنیــان و زمینهســاز­ی بــرای ســوء اســتفاده کاخ سفیدنشینان را از خود او جویا شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran