Iran Newspaper

تابلوهایتز­ئینی بانام«رانندهجدید»

- روزنامه نگار

متولدین دهه 60 و قبل از آن به یاد دارند که در ســالهای نه چندان دور، گرفتن گواهینامه مانند گذشتن از هفت خان رستم بود و کوچکترین لغزش و اشتباهی کافی بود تا مهر مردودی روی برگه شان حک شود و با انتظاری 0۱ روزه دوباره در صف آزمون قرار گیرند تا شــاید با تالشــی بیشــتر با موفقیت از این امتحان پیروز خارج شــوند. نام «شــهرک آزمایش» که 50 ســال از تأســیس آن میگذرد برای خیلیها خاطرهای نوستالژیک اســت. خیابانهای جدولبندی شده، صفهای 30 - 20 نفره از متقاضیان که قرار بود 5 نفر، 5 نفر ســوار خودروی پیکانی شــوند و به اصطالح آزمون شهر بدهند و معموالً افسری با جذبه و جدی که انگار فقط منتظر بود تا اشــتباهی از ســوی امتحــان دهنده رخ دهد تا او را بــا جمله «ردی... پیاده شو» بدرقه کند و صندلی را به نفر بعدی بسپارد.اما بعد از چند سال پلیس راهنمایــی و رانندگــی تصمیم گرفت تا تغییراتی در شــیوه آزمونهــای دریافت گواهینامه ایجاد کند .

اما انگار این مسیر جدید و شرکت در کالسهای رانندگی که اغلب به قصد پر کردن 40 ساعت تکلیف قانونی بود نه تنها دستیابی به گواهینامه را سختتر نکرد بلکه رشد تصادفات هم با افزایش چشمگیری روبهرو شد.

حاال چند وقتی است که پلیس راهور شیوه نامههایی را به قبول شدگان آزمون رانندگــی ارائــه میدهد که آنها مجبور به رعایت آن هســتند اما به نظر میرســد راننــدگان جدید تمایل زیادی بــه رعایت آنها ندارند. بهعنوان مثــال یکی از این موارد نصب تابلوهایی در پشت شیشههای عقب و جلوی خودرو با عنوان «راننده جدید» اســت. یعنی کســانی که گواهینامه میگیرند باید تا 3 ماه از تاریخ صدور گواهینامه این تابلو را روی خودرو نصب کنند.اما سؤال اینجاست که ما روزانه چند بار با خودروهایی مواجه شدهایم که از این تابلو استفاده کرده اند؟!

شاید یکی از دالیل استفاده نکردن از این عالئم در خودرو نگرانی رانندگان از این موضوع باشد که ممکن است از سوی رانندگان دیگر بهعنوان آماتور شناخته شوند و مورد تمسخر قرار گیرند. به همین دلیل اغلب رانندگان یا صبر میکنند 3 مــاه بگــذرد و در ایــن مــدت رانندگــی نمیکنند یا تابلــوی مورد نظــر را نصب نمیکنند که به نوعی تخلف هم محســوب میشــود هر چند هدف پلیس از این دســتورالع­مل هشــدار به رانندگان دیگر بوده تا بدانند که راننده مقابل شان یک آماتــور اســت اما آن ســوی دیگــر ماجرا را هم بایــد دید که متأســفانه در فرهنگ رانندگی ما بیشتر از آنکه این عالئم هشداردهنده باشد باعث تمسخر و در اغلب مواقع حتی قدرت نمایی رانندگان دیگر در مقابل این آماتورها میشود و چه بسا تبعات خطرناکی هم داشته باشد.

بندهــای دیگــر ایــن قانــون عبارتند از اینکــه: راننــدگان جدید تا 3 مــاه بدون همراه حق رانندگی را ندارند، اجازه رانندگی در خارج از شهر بجز 25 کیلومتر در بزرگراهها را ندارند، رانندگان جدید از 2۱ شب تا 5 صبح هم حق رانندگی ندارند و...بــا یــک جمعبندی ســاده میتوان به این نکته رســید که تدویــن کنندگان این دســتورالع­مل بیشــتر از آنکه بهدنبال آموزش و کاهش تصادفات باشند فضایی از بیاعتمادی میسازند.

بیتردیــد میتــوان بــا آمــوزش درســت و اصولی شــرایطی را به وجــود آورد که نیــازی به این گونه پیگیریهای ســخت نباشــد.اگر صادرکننــد­گان گواهینامه احساس میکنند این رانندگان نیاز به نظارت بیشتری دارند، شرایط مؤثرتری را باید فراهم کنند وگرنه نصب تابلوهای ویترینی و غیرکاربردی «راننده جدید» که اغلب نیز از اجرای آن طفره میروند کارساز نیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran