Iran Newspaper

دهمی ایران در لیگ ملتها، هزینه جوانگرایی بود

گفتوگوی «ایران» با علی شفیعی، پدیده جوان تیم ملی والیبال تیمهای آسیایی از ایران الگوبرداری کردند / امکان ندارد یک تیم با میانگین سنی 24 سال بی انگیزه باشد/ ما هم جزو مردم بودیم و از پیروزی تیم ملی فوتبال خوشحال شدیم

- محمد محمدی سدهی روزنامهنگا­ر

لیــگ ملت های والیبــال ۸۱۰2 با ظهور چهرههــای جــوان تیــم ملــی ایــران در پنــج هفته برگــزار شــد و والیبــال ایران در جایــگاه دهم این دوره از مســابقات قــرار گرفت. نتیجهای که توســط برخی از کارشناســا­ن مــورد نقــد قــرار گرفــت امــا چهرههای جــوان، والیبال ایــران را امیدوار کرد که با این پوســتاندا­زی در مســابقات پیش رو همچــون بازیهای آســیایی جاکارتــا والیبــال ایــران بتواند یکــی از اصلیتریــن تیمهــا در فتــح سکوی این مسابقات باشد.

علــی شــفیعی، بازیکــن جــوان تیم ملــی والیبــال درخصــوص مســابقات لیــگ ملت ها و حضور ایران در جایگاه دهــم بــه خبرنگار«ایــران» میگویــد: «نمیتــوان بیــش از نصف یــک تیم را تغییر داد و با این تیم به نتیجه رســید. تیم ایتالیا با این همه ســتاره در جایگاه هشتم ایستاد و از صعود به مرحله بعد بازمانــد در حالی که تیم مــا با اختالف ناچیــز دهم شــد. مــا در ایــن تورنمنت تنها بــازی با ژاپن را بد باختیم که نباید میباختیم.»ســرعتی زن تیــم ملــی ادامه میدهد: «در ســایر مسابقات هم میتوانستیم پیروز شویم اما این همان تاوانی اســت که باید تیم ملــی بپردازد تــا بازیکنــان جــوان و تازه ملحق شــده به تیم ملی صاحب تجربه شــوند. این بازیکنان جوان نیاز به زمان دارند تا تیم ملی بتواند در سالهای بعدی شکست مقابل این تیمها را جبران کند.»

او در ادامــه به بازیهــای خوب تیم ملــی مقابل تیمهایی همچون برزیل و لهستان اشــاره میکند و میافزاید: «به دلیل تغییــرات زیاد در تیم ملی، هفته اول و دوم صــرف ایــن قضیــه شــد کــه تیم ما به یک شــخصیت تیمی و ثبات نسبی برسد، از هفته سوم که بازیهای ما در روســیه برگزار شــد تیم ما شــروع کرد به خوب بازی کردن. ما در برخی از بازیها به دلیل بی تجربگی با اختالف کم ست و بازی را واگذار میکردیم.»

این بازیکن جــوان تیم ملی والیبال میگوید: «امســال لیگ ملت ها بســیار ســخت و ســنگین برگــزار شــد و اولیــن ســالی بود که 5 هفته مســابقات برگزار میشد. متأسفانه برنامه تیم ما یکی از بدترین برنامهها در میان تیمهای دیگر بــود. ما نه تنهــا قاره عــوض میکردیم بلکــه دائماً از غــرب دنیا به شــرق دنیا در ســفر بودیم، حتی ســفر تفریحی به ایــن صورت هــم لذتی نــدارد. به دلیل این ســفرها انرژی بچههــا در هفته آخر تحلیل رفته بــود اما هفته آخر با انرژی تماشــاگرا­ن توانســتیم بازی کنیــم. اگر هفتــه آخــر در کشــور دیگــری برگــزار میشد توان بازی کردن نداشتیم.»

ســرعتیزن تیم ملــی والیبــال بیان میکنــد: «درهفته آخر تنهــا بازیکنانی همچــون ســعید معــروف و میــالد عبادیپــور کــه جــزو بازیکنــان باتجربه محســوب میشــوند، در زمیــن حضور داشــتند بقیــه بچههــا جــوان بودنــد و بــرای اولین بار بود که در ســالن 2۱ هزار نفــری بــازی میکردیــم با ایــن حال ۳ بــازی هفته آخر را بــا بازیهای خوب و حمایت هواداران با پیروزی پشــت ســر گذاشتیم.»

شــفیعی در مــورد بحث بــی انگیزه بــودن بازیکنــان بیان میکند: «امســال میانگیــن ســنی تیــم ملــی به 24 ســال رســیده بــود و امــکان ندارد یــک تیم با این میانگین سنی بی انگیزه باشد. من و خیلی از بچههــای تیم برای اولین بار بــود که در این تورنمنت ســخت حاضر میشــدیم و بازیکنی که برای اولین بار بــه زمین مــیرود نمیتواند بــی انگیزه باشد چرا که به فکر اثبات خود است.»

او کــه در 2 بــازی بــه عنــوان بهترین بازیکــن انتخــاب شــد درخصــوص عملکردش در این رقابتها میافزاید: «بــا وجود اینکــه اولیــن بازیهایم را در لیگ ملت ها برگزار کردم، از عملکردم راضی بودم البته تالشم بر این است که به آمادگی بیشــتری دست یابم و برای تیم ملی مؤثر باشم.»

ایــن بازیکــن تأثیرگــذا­ر تیــم ملــی والیبال در لیگ ملت ها ادامه میدهد: «تیــم ملی در هفته ســوم و چهــارم که مسابقات در روسیه و امریکا برگزار شد، خیلی خوب بازی کرد. ما لهســتان را در این هفته شکست دادیم و برد ما مقابل این تیم باعث شــد که تیم لهســتان به هــم بریــزد و ایــن تیــم در امریــکا هر ۳ بازی خود را ۳ بر صفر شکست بخورد. با امریکا هم خیلــی خوب بازی کردیم و مقابــل صربســتان هم با وجــود بازی خوب بازنده بودیم.»

شــفیعی در مورد بازیهای آسیایی جاکارتــا و انتخــاب نفــرات در ایــن مسابقات میگوید: «در حال استراحت هستم و ازفهرست اعزامی به بازیهای آسیایی بی خبرم اما در فضای مجازی برخی از اســامی منتشر شده که نام من هم در بین نفــرات اعزامی وجود دارد. شــنیدهها زیاد اســت گفته میشــود که تیم با نفــرات اصلی میرود و برخیها میگوینــد کــه تیــم ًبــا نفــرات جــوان اعزام میشــود. فعال نفرات مشــخص نیست.»

او ادامــه میدهد: «اعــزام بازیکنان جوان به بازیهای آسیایی خوب است امــا بازیهای ســختی در پیــش داریم. تیمهای آســیایی همچــون ژاپن، چین و کره تیمهای خوبی شدند، این تیمها از ایــران الگوبــردا­ری کردنــد و مربیــان خوبی آوردند.»

ســرعتیزن تیــم ملــی در مــورد تداخــل بازیهای تیــم ملی والیبال با تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۸۱۰2 میگویــد: «بازیهــای تیــم ملی فوتبال را تماشــا میکردیم البته برخــی از بازیهای تیم ملــی فوتبال با بازیهــای ما تداخل داشــت امــا کامالً پیگیری میکردیم البته بازیهای آخر ما در ایران بودیم. شــب بازی تیم ملی فوتبــال با مراکــش ما با لهســتان بازی داشــتیم و بــازی را دیدیم. خدا را شــکر فوتبالیســ­تها مراکــش را بردند و ما هم لهستان را بردیم.»

شــفیعی بیــان میکنــد: « خو شــحا ل بودیــم کــه در ایــن وضعیــت بــد اقتصــادی تو ا نســتیم مو جــب خوشــحالی مــردم شــویم. ما هــم جزو مــردم بودیــم و از پیــروزی تیــم ملــی فوتبــال خوشــحال شــدیم، فکــر میکنــم کــه فوتبالیسته­ا هم از پیروزی مــا خوشــحال شــدند. همــه در ایــن شــرایط بد همدیگــر را خوشــحال کردیــم. مــن همیشــه پیگیر مســابقات تیم ملی فوتبال هســتم، یکســری از بچههــای تیــم ملی حتــی پیگیر مســابقات لیــگ فوتبال هم هستند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran