Iran Newspaper

استفاده مجدد از وسایل پزشکی خطری برای سالمتی بیمار ندارد

-

ســخنگوی وزارت بهداشــت، درمــان و آموزش پزشــکی در واکنش به اســتفاده مجدد از وســایل پزشــکی در اتاق عمل گفــت: دســتورالع­مل فــرآوری مجدد و ایمن وســایل پزشــکی موضوع جدیدی نیست و ربطی به تحریمها ندارد.

ایرج حریرچی تأکید کرد هیچ اتفاق جدیــدی در ایــن زمینــه رخ نــداده و این دســتورالع­مل پیــرو درخواســت صدور مجوزهــای جدید برای اســتفاده مجدد از این وســایل مطابق اســتاندار­د علمی از ســوی انجمنهــای علمــی پزشــکی انجام شــده و بدون این بخشنامهها هم جراحانوپزش­کانایرانیم­طابقموازین علمــی و درمانــی و دســتورالع­ملهای مربــوط بــه کشــورهای ســازنده از ایــن وسایل با ایمنسازی و استریل، استفاده مجــدد میکردند.از ســوی دیگر معاون درمــان وزیــر بهداشــت نیــز با اشــاره به اینکــه تنهــا، تجهیــزات پزشــکی قابــل فــرآوری مجــدد، اســتریل میشــوند، اظهــار کــرد: اســتفاده مجــدد از برخــی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونیکنن­ده اســتریل شــده اســت، خطری برای سالمت بیمار ندارد. قاسم جــان بابایــی افــزود: بعضی از وســایلی کــه در جراحیهــای حســاس چشــم به کار مــیرود، یا وســایل بیهوشــی و ســایر جراحیها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار میگیرد و تاکنون هیچگونه مشــکلی بــرای ســالمت بیمــار ایجــاد نکــرده اســت، چراکــه ایــن روش مرجع بینالمللــ­ی دارد و روشــی نیســت کــه مخصوص ایران باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشــت نیــز ضمــن توضیــح دســتورالع­مل اخیــر وزارت بهداشــت درباره اســتفاده مجدد از برخی وســایل پزشــکی، گفت: موضــوع، اســتفاده مجــدد از وســایل یکبارمصــر­ف نیســت بلکــه منظورمان اســتفاده از وسایلی است که نوع چندبار مصرفشــان وجــود دارد.دکتــر بهــزاد کالنتری در توضیح دســتورالع­مل اخیر وزارت بهداشت درباره استفاده از وسایل چندبار مصرف پزشــکی، گفــت: برخی میگویند وزارت بهداشــت بخشنامهای داده مبنی بر اینکه وسایل یکبار مصرف را دوباره اســتریل کرده و مجدداً استفاده کنید، اما باید پرسید کجای این بخشنامه چنین موضوعی گفته شده است؟

وی بــا بیان اینکه بســیاری از وســایل بیمارســتا­نها قابلیــت اســتفاده مجدد دارنــد، افــزود: بــرای مصــرف آنهــا باید طبق توضیحاتی که روی خود محصول است و کارخانه ســازنده ارائه داده ، آنها را اســتریل کنیــم و در ایــن صــورت ایــن وســایل قابلیت اســتفاده مجــدد دارند. بنابرایــن برخی وســایل چندبار مصرف پزشــکی یکســری اصــول برای اســتریل کــردن دارنــد و اگــر ایــن اصــول رعایــت شود، وســیله مورد نظر میتواند مجدداً استفادهشود.کالنتریادا­مهداد:بنابراین دســتورالع­مل ما در واقع دستورالعمل اســتفاده مجدد از وســایل قابل استفاده مجدد مانند ستهای اتاق عمل است، نــه وســایل یکبــار مصــرف. ســت اتــاق عمل کــه شــامل وســایلی چــون پنس، قیچــی ...و اســت، بعــد از عمل شســته و اســتریل میشــوند و مجــدداً مــورد اســتفاده قــرار میگیرنــد. در هیچکجای دنیــا اینطور نیســت کــه این ســتها را دور بیندازنــد و بگوینــد که بعــد از یکبار استفاده از آنها، ست جدیدی را استفاده میکنیم. بنابراین این وسایل یک روش شستوشوودست­ورالعملاست­ریلدارند که اگر این فرآیند بدرستی انجام شود در راستای ایمنی بیمار است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran