Iran Newspaper

حراج در پرورشگاه گربهها

- مریم طالشی گزارشنویس

در نســـبتاً بزرگ آهنی به یک ساختمان دو طبقـــه باز میشـــود. چهار پلـــه دیگر که بـــاال بروید، یک در دیگر هســـت، این یکـــی چوبی با شیشـــههای رنگی کوچک کـــه میشـــود از پشـــت آنهـــا تحـــرکات نامحسوســـ­ی را دید. در که باز میشـــود، انـــگار وارد خانـــه حیوانـــات شـــدهاید. درستش البته میشـــود خانه گربهها. به فاصلـــه چند ثانیـــه بعد از باز شـــدن در، سه تا گربه پرشین کلههایشان را از پایین در بیـــرون میآورند و با چشـــمهای آبی شفاف نگاهت میکنند. مرد، اسم گربهها را یکی یکـــی صدا میزنـــد و در حالی که ســـعی میکنـــد در را نیمه باز نگـــه دارد، میگوید:«بفرماییـــ­د داخـــل. میتوانیـــ­د همهشانرابب­ینید.»پرشینهاتقر­یباًهمه جای ســـالن دیده میشوند. چندتایشان روی کاناپه ولو شدهاند. چند تا دیگر روی زمین میخرامند و با حرکاتی آرام، ســـر و گردن شـــان را کش و قـــوس میدهند. چند تا هـــم توی ســـبدهای کوچک که با تشکچههای نازک پر شدهاند، لمیدهاند. ســـالن حـــدوداً09 متر اســـت. یـــک اتاق در انتهـــای راهروی ســـمت چـــپ دیده میشـــود و یک آشپزخانه با فاصله کمی از آن قرار دارد که روی اُپنش را پاکتهای بزرگ حـــاویًغذای حیوان پـــر کردهاند. 65 گربه تقریبا جایی برای اسباب و اثاثیه دیگر باقـــی نمیگذارند. بعضی وقتها تعدادشان بیشـــتر هم میشود و ممکن اســـت به 100 تا هم برسد. طبقه باال هم هســـت اما گربههـــا همهشـــان همینجا هســـتند. از آنجـــا بهعنوان انبار اســـتفاده میشود که البته در اختیار شخص دیگری است. منطقی هم به نظر میرسد چرا که شاید کمتر کســـی راضی به همسایگی با لشکر گربهها شود.

مرد به تنهایی «پرورشگاه پرشین» را اداره میکند. این اسمی است که خودش روی اینجا گذاشـــته. کارگری هم هســـت که غروبها میآید و شب همینجاست. مرد گربهها را میخرد، بهشـــان رسیدگی میکند، دکتر میبرد، تا حدی تربیتشان میکنـــد و به مرحلهای میرســـاند که به قول خـــودش حاضـــر و آمادهانـــ­د برای واگذاری.

«این دو تـــا جفت هســـتند. بچه هم آورده بودند. یکی هردو را خواســـته. البته االن دیگر عقیماند.» دو تا گربه با فاصله کمی از هم مشـــغول بازی هستند. برای هرکدام از گربهها 450 هزار تومان قیمت گذاشـــته که به نظر خودش خیلی خوب اســـت. تخفیف هـــم میدهد چـــون این روزها بازار فروش گربه هم کســـاد است. البتـــه اینجـــا همـــه گربهها یـــک قیمت ندارند. بچه پرشـــین و اسکاتیش گران تر هستند. قیمت شـــان از 650 هزار تومان شـــروع میشـــود و تا حدود یک میلیون تومان میرســـد. پرشـــین بالغ را میشود بین 300 تا 500 هزار تومان خرید.

«اینها طرفدار زیاد دارند. دلیلش این اســـت که خیلی بیآزار هستند. حیوانات آرام و کم دردسری هستند و نیازهایشان را که برآورده کنیـــد، دیگر کاری به کارتان ندارند. نکته مهمش هم این است که در آپارتمان راحتند. اصالً حیوان آپارتمان و فضای بستهاند. اگر ببینند کار دارید اصالً مزاحم تان نمیشوند. یکجا مینشینند تا کارتان تمام شـــود و بعد نوازش شـــان کنید. زود وابســـته میشـــوند و با محبت هستند. خیلی خوششان نمیآید محیط زندگیشـــا­ن تغییر کند. اگر به خانه شما بیایند حتی نســـبت به تغییر دکوراسیون خانه ممکن اســـت واکنش نشان دهند. بهتر اســـت هـــر روز موهایشـــا­ن را برس بکشید. واکسنهایشا­ن را بموقع بزنید و ویتامین و تقویتی یادتان نرود. دکتر بردن 6 ماه یک بار کافی اســـت. یک شـــامپوی ضد ســـاس هـــم هســـت کـــه میتوانید اســـتفاده کنید. اگر از ریختن موهایشـــا­ن در خانه هم شـــاکی باشـــید، آن هم یک دارویـــی دارد که میدهید و موهایشـــا­ن نمیریزد یا کمتر میریزد. دیگر مشـــکل خاصی ندارند. االن تعدادشان زیاد است و ممکن است کمی کالفه به نظر برسند اما اینها زیاد اینجا نمیمانند.»

مرد پشـــت سر هم اطالعات میدهد و منتظر جـــواب نمیماند. گربهها گاهی خودشـــان را بـــه پاهایـــش میمالنـــد اما نســـبت به ورود تـــازه واردهـــا بیتفاوت هستند.

بیشتر چه کســـانی پرشین میخرند؟ بیمعطلـــی جـــواب میدهد:«آدمهای تنها.» و بعد ادامه میدهد:«این حیوان 10 برابر محبتی را که به او میکنید، بهتان برمیگرداند. خانمی بود که همســـرش خیلی جوان فوت شـــده بود و افسردگی داشت. با یکی از همینها حالش خیلی بهتر شـــد. خیلـــی تأثیـــر دارد در روحیه آدم. همین کـــه خانه بروید و ببینید یک موجـــود زنده در خانه هســـت، همینش خوب اســـت. به هرحـــال بعضی آدمها ناچارنـــد دورهای از زندگیشـــا­ن تنهـــا باشند.»

«دیگـــر در جاهـــای بـــدون مجـــوز و مخوف خرید نکنیـــد.» این، عنوان آگهی یکی دیگر از کسانی است که مدعی است بهترین پرشینها را برای فروش دارد.

«ما 200 گربـــه داریم در حال حاضر. بچه و پدر و مادر. خوبی کار ما این اســـت کـــه بچه گربههای خـــود را پیش ما بدون واســـطه ودالل در انواع نژادها میتوانید انتخاب کنید. فقط هم شعار نمیدهیم. شعار بیپایه واساس یعنی کالهبرداری وفریـــب افـــکار عمومـــی. امـــا بهشـــت کوچولوهای ما مجوزقانونی دارد. مجوز را باید از اتحادیه صنف امور لوازم بهداشتی و دامـــی وزارت کشـــاورزی دریافت کرد و کســـی که مجوز نـــدارد، به نظـــرم خیلی نمیتوانـــ­د قابـــل اعتمـــاد باشـــد گرچه خیلیها بیمجوز کار میکنند.»

بهشـــت کوچولوهـــ­ا، اصطالحـــی که مـــرد برای پرورشـــگا­ه گربههـــای خود به کار میَبرد، جایی درغرب تهران اســـت. مـــرد اینطور توضیـــح میدهد:«ما یک ســـالن پرورش با کادر پزشـــکی مجرب و متعهـــد داریم که بهصـــورت تخصصی نژادهای اسکاتیش، پرشین، اسفینکس و سیامی پرورش میدهیم. شما میتوانید قبل از خرید، ســـالمت حیوان را از طریق دامپزشـــک مورد اعتمادتـــ­ان تأیید کنید و اگر مایل بودیـــد، خرید کنید. ما دلمان میخواهـــد بـــا ورود ایـــن کوچولوهـــ­ای بیدردســـر و با نمک به منزلتان شادی هدیه کنیم. برای مشـــاوره رایگان هم در خدمت تان هســـتیم. این را میگویم که هیچ نگرانی نداشته باشید. حتی اگر تا به حال در خانه حیوان نداشتهاید، مطمئن باشـــید با پرشـــین راحت کنار میآیید از بسکه بیدردسر است.» قیمت پرشین بالـــغ در بهشـــت کوچولوهـــ­ا از 052تـــا 600 هـــزار تومـــان و بچـــه پرشـــین هم از 750 هـــزار تومان به باالســـت و این البته آنطـــور که میگوید قیمت حراج اســـت و این بزرگترین حراجی پرشـــین است که میتوانید پیدا کنید.

به گفته او این گربههـــا نژاد ایرانیاند و در ایـــران پـــرورش پیدا میکننـــد اما از

اوکرایـــن هـــم وارد میشـــوند. «قیمـــت پرشـــین نســـبت به چند ســـال قبل فرق زیادی نکرده حتی ارزان تر هم شـــده اما خاک و غذای حیوان االن افزایش قیمت داشـــته. برای هـــر پاکت غذا کـــه یک ماه گربه را جواب میدهد، ماهانه چیزی بین 50 تا 70 هـــزار تومان هزینه میشـــد اما حاال حدود 120 تا 140 هزار تومان قیمت پیدا کرده. خاک وارداتی هم بود که هر 5 کیلو حدود 40 هزار تومان قیمت داشت و االن دو برابر شده. البته خاک ایرانی هم هست که کیلویی 7 تا 8 هزار تومان است

و بیشتریها هم دیگر ترجیح میدهند از آن اســـتفاده کنند چون هر دو هفته یکبار باید عوض شـــود و خـــاک خارجی دیگر نمیصرفـــد. در کنارغذای گربـــه، غذای کمکی از خوراکـــی که خودتان میخورید هم میشود به حیوان داد.

«این حیوان آزاری نـــدارد اما بهدلیل همین بـــاال رفتن قیمت خوراک و خاک، بعضیهـــا دیگـــر رغبتی به نگهـــداری از آن نشـــان نمیدهنـــد و گربههـــا را به ما میســـپارن­د. در واقع پیش ما میگذارند که مشتری برایشان پیدا کنیم. بعضیها

حتی حاضرنـــد گربه را رایگان به کســـی واگـــذار کنند و فقط مطمئن باشـــند با او خوب رفتار میشـــود و جایـــش راحت و مرتب اســـت. باالخره یک موقعی طرف دیگر شرایطش را ندارد از حیوان مراقبت کند. باالخره زندگی ســـخت اســـت. حاال هـــم به لحـــاظ اقتصـــادی و هـــم روانی. اینطور نیســـت کـــه فکر کنید کســـی که حیوان خانگی نگه میدارد پولدار است. بیشترشان قشر متوسط هستند اتفاقاً.»

میگویـــد گربههـــا اول کـــه از خانـــه بیـــرون میآیند، غمگین و گوشـــه گیرند

و بعد کم کم بهتر میشـــوند و به محیط عادت میکنند. محیط پرورشگاه گربهها در نـــگاه اول جای قشـــنگ و بامزهای به نظر میرســـد. موجودات پشـــمالو با آن دمهـــای افراختـــه و چشـــمهای تیلهای روشن، آدم را یاد شخصیتهای کارتونی میاندازد. قرار اســـت همنشـــین تنهایی که شـــوند؟ چند روایت نگفتنی را از زبان آدمهـــا شـــنیدهان­د؟ حرفهایـــی کـــه به غیر نمیشـــود گفت. گریههـــای پنهانی. مرد میگفت اینهـــا 10 برابر محبتی را که بهشان میکنی، به تو برمیگردانن­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran