Iran Newspaper

قیمت نان افزایش نخواهد یافت

افزایش هزینه تولید نان با اعمال سیاستهای حمایتی جبران میشود

- سهیال یادگاری خبرنگار

آخریــن بــاری که نان مشــمول افزایش قیمت شد آبان سال 93 بود و از آن سال تاکنــون قیمت نــان ثابت مانده اســت. حال نانوایان از افزایش هزینهها با وجود ثابت بودن قیمت گله مندند اما دولت نیز موافق افزایش نرخ نان نیست. برای تصمیمگیــر­ی در این مــورد کارگروهی در ســتاد تنظیــم بازار تشــکیل شــده که بــه گفتــه رئیــس اتــاق اصنــاف کاهش هزینه نانوایــان از راه هایی بجز افزایش قیمت را بررسی میکند و بزودی نتایج آن اعام میشــود. قیمــت نان آبانماه ســال 96 بر اســاس مصوبــه دولت قرار بــود افزایــش یابــد و از آن تاریخ تاکنون قیمــت آن ثابــت مانــده اســت. ســال گذشــته بهدنبــال درخواســت نانوایان، ستاد تنظیم بازار در اواخر آبان مصوبه مجوز افزایش 15 درصدی قیمت نان را به اتاق اصناف اباغ کرد اما این مصوبه بیش از یک روز دوام نیاورد و به دســتور رئیس جمهوری اجرای آن متوقف شد. نــان یکی از کاالهــای مهم ســبد خانوار بویژه در دهکهای متوســط و ضعیف است به همین دلیل تعیین قیمت آن حساســیت باالیی برای دولت و جامعه دارد لــذا با توجه به شــرایط اقتصادی، دولــت تمایلی بــه افزایــش قیمت نان نــدارد. از طــرف دیگــر هــدف اصلی در افزایــش قیمــت نــان افزایــش کیفیت آن بود اما مــردم میگویند در این چند ســال کیفیت باال نرفــت و از طرف دیگر کارشناســا­ن بازار میگویند برای جبران هزینهها نانوایان وزن چانه نان را کاهش دادنــد که ایــن کاهش وزن خــود عامل مهمی در بیکیفیت بودن نان است. ■ تخلفبهخاطر­جلوگیریازض­رر

علــی فاضلــی رئیــس اتــاق اصناف و عضــو ســتاد تنظیــم بــازار در گفتوگو بــا «ایران» با اشــاره به خواســته نانوایان برای کاهش هزینهها گفت: در هفتههای گذشــته رؤســای اتحادیــه نانوایــان اســتانهای مختلــف بــا وزیــر صنعــت، معــدن و تجــارت بهعنوان رئیس ســتاد تنظیــم بــازار دیدار و مشــکات خــود را بازگــو کردهانــد. فاضلی افــزود: افزایش قیمت نان واقعیتی غیر قابل انکار است مگــر اینکه تمهیــدات الزم را اندیشــیده باشیم که تاکنون چنین نبوده است.

فاضلی با اشاره به تشکیل کارگروهی در ســتاد تنظیــم بــازار بــرای کاهــش هزینههــای نانوایــان گفــت: هــدف ایــن نیســت کــه برای جبــران هزینــه، قیمت نــان افزایش پیــدا کند بــه همین منظور پیشــنهاد کاهــش قیمــت حاملهــای انرژی، تعدیــل حق بیمــه کارفرمایان و کاهش مالیاتها به کارگروه بررسی بازار نــان را دادهایم و امید داریــم تا در آینده ای نزدیک تمهیدات و تسهیات الزم را برای نانوایان در نظر بگیریم.

بهگفتــه فاضلــی، نانوایــان در تنگنــا هســتند و کنترل کیفیت نان نیز ســخت اســت. کاهش کیفیت نان آسیب و ضرر جدی و ملی اســت و نبایــد بنگاه ها را به سمتی ببریم که برای ضرر نکردن دست بــه تخلــف بزننــد و وزن چانه نــان را کم کنند.اگر قرار اســت به قشــر آسیب پذیر تسهیات بدهیم نباید صنف خاصی از آن متضرر شود. ■ نانوایانمخ­الفافزایشق­یمت

ســید محمدرضــا مرتضــوی رئیــس انجمــن آردســازان نیــز در گفتوگــو بــا «ایــران» افزایش قیمت نان برای جبران هزینههــا را خواســته نانوایــان دانســت و گفــت:06 درصــد هزینــه نــان جــدا از هزینههــای قیمت آرد اســت. بر اســاس بررســیها از ســال 93 تاکنــون حــدود 40 درصد به این هزینههای متفرقه در تولید نان افزوده شده است. مرتضوی افزود: با قیمت کنونی برای دولت مقدور نیســت کــه قیمــت آرد را کاهــش دهــد و چــاره حل مشــکل هزینه نانوایان رقابتی شدن قیمــت اســت. دولــت میتوانــد قیمــت زنجیــره آرد و نــان را بــدون یارانــه کنــد و در عــوض یارانــه آن را بــه اقشــار آســیب پذیــر بپــردازد. دولــت نمیتوانــد تمــام هزینههای تولید نان را به نانوایان تحمیل کند و اشــتباه بزرگ این اســت که قیمت نان ثابت باشــد، سیاســت تثبیت قیمت ناکارآمد است.

مرتضــوی گفــت: بایــد بپذیریــم در چند سال گذشــته هزینهها باال رفته و ما نمیتوانیــ­م آثار تورمــی را مخفی کنیم، بــا این کار اتفاقی که افتاده این اســت که نانوایان برای جبران هزینه وزن نان را کم کردهاند و به همین دلیل کیفیت آن کم شده است. بنابراین هدف مهم، افزایش کیفیــت در ایــن چند ســال نــاکام مانده اســت.کوچک شــدن چانــه نــان کمتراز آنچــه االن داریــم امکان نــدارد بنابراین نانوایان اکنون از هزینهها شاکی شدهاند.

رئیس انجمن آردسازان در خصوص نبود نظارت برای کنترل کیفیت نان نیز گفــت: در ایــران فقــط قیمتهــا کنترل میشــود و کنترلی بر کیفیت نان نیست در بیشــتر نانواییهــ­ا جــوش شــیرین استفاده میشود چون قیمت خمیرمایه گران تر از جوش شــیرین است. بسیاری از متولیان از ورود به کنترل کیفیت و بازار نان واهمه دارند.

بــه گفتــه مرتضــوی هــر کیلو نــان با چانــه 600 گرمــی بایــد قیمتــی حــدود 1200 تومان داشــته باشــد اما االن نان با این قیمــت نداریم و وزن کاهش یافته و قیمت هر کیلو نان کمتر از 2 هزار تومان نیســت، یعنی نان هم گران شــده و هم بیکیفیت. ■ نانوایانضر­رنکردند

احمــد آقابیگی کارشــناس بــازار آرد و نــان هــم در گفتوگــو با «ایــران» حل مشکل نان را فقط با کنترل سازمانهای متولی ممکن دانســت و گفــت: با ثابت ماندن قیمت در چند ســال نانواها ضرر نکردند چون وزن چانه را کاهش دادند. قرار بود وزن چانه 500 گرم باشد اما االن 300 گرم است.اضافه شدن کمی کنجد بــه نان قیمــت آن را زیــاد میکنــد و اگر کسی نان کنجد دار نخواهد مجبور است نان خمیری و بیکیفیت بخرد.

آقابیگــی میگویــد: اگــر نانواییهــ­ا متضــرر شــدهاند چــرا در چنــد ســال تعــداد آنها از 4 هــزار به 8 هــزار نانوایی رسیده اســت. ممکن است در خصوص افزایــش هزینههــا حق با نانوایان باشــد امــا برای کنترل قیمت و کیفیت نان، کار کارشناسی نیاز است. ■ اتحادیهمخا­لفافزایشقی­مت

قاســم زراعتــکار رئیــس اتحادیــه نانواییهای ســنتی نیز درباره مشــکات نانواییها معتقد است که اتحادیه دنبال گــران کردن نــرخ نان نیســت، امــا برای مثال نان لواش با قیمت 210 تومان با 4 کارگــر و هزینههای آب، بــرق، گاز و تورم اداره زندگــی را بــرای نانواییهــ­ا بســیار ســخت کرده اســت، نانواداران اعتراض زیادی در این زمینه به اتحادیهها دارند. افزایــش هزینههــای کارگــری هــر ســاله طبــق قانــون کار، افزایــش 25 درصدی بیمــه و افزایــش مالیــات 5( الــی 15 درصد) همه اینها باعث فشــار آمدن به این قشر شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran