Iran Newspaper

همدلی عوامل «سی» با یک درد مشترک

«ایران» از دالیل تعویق کنسرت - نمایش همایون شجریان گزارش می دهد

- ندا سیجانی خبرنگار

«پــروژه «ســی» بــه حالــت انتظــار درآمد» این خبری است که روز گذشته درصفحــه مجــازی همایون شــجریان منتشــر شــد و بر اســاس اطالعات تازه در آن انتظــار تماشــای ایــن کنســرت نمایش برای عالقهمندان­ش از اواسط تیرمــاه به زمانــی نامعلوم قد کشــید؛ به زمانی بهتــر، روزگاری مهربانتر، با دلــی خوشتــر و اذهانی ســبکبالتر. ایــن کدها یا به تعبیــری آرزوی عوامل ایــن برنامه برای احوال و روزگار مردم ســرزمینما­ن تنها قید زمانی است که در اطالعیــه روابط عمومــی این پروژه ذکر شــده اســت: «این پروژه به حالت انتظــار درآمــد تــا در زمانی بهتــر و در روزگاری مهربانتــر، بــا دلــی خوشتر و اذهانی ســبک بالتــر در روزگاری که مــردم شــریف ایــن مــرز و بــوم غمها و نگرانیهــا­ی معیشــتی کمتــری نســبت بــه حــال و آینــده خود داشــته باشــند و زمین و زمــان محکمتری زیر پایشان باشــد، به مرحله اجرا درآید.» اطالعــات ذکــر شــده در ایــن خبــر از همراهــی و همدلــی عوامــل «ســی» روایــت دارد. همایــون شــجریان در جلسهای با حضور سهراب پورناظری، حسن معجونی، تهمورس پورناظری و محمدرضــا حســینزاده و در نهایت تمامــی عوامــل «ســی» بــا مشــورت و تصمیــم جمعــی، تصمیــم گرفتهاند «بــه ســبب مســاعد نبــودن شــرایط اجتماعــی و خاص و ویــژه بودن پروژه «ســی» این پــروژه را به حالــت انتظار درآورند.

اردیبهشــت مــاه امســال بــود کــه خبــر اجــرای دوباره یــا به تعبیــر بهتر بخــش دیگر پروژه «ســی» اعالم شــد. همایون شجریان و سهراب پورناظری در مقــام تهیهکننــد­ه تصمیــم گرفتند کنســرت نمایش «سی» را با پرداختن بــه داســتانها­ی هویتســاز ملــی بــه مدیریــت تهمــورس پورناظــری بــار دیگــر از نیمه تیرماه در کاخ ســعدآباد اجــرا کننــد. دقیقــاً یــک ســال قبــل این پــروژه بــرای اولیــن بــار در همین مــکان اجــرا شــده بــود؛ پــروژهای کــه راوی عاشــقانهه­ای حکیم ابوالقاســ­م فردوســی در شاهنامه اســت. همایون شــجریان همان روزهــا از انتقــال پیام شــاهنامه به نســلهای بعد بــه عنوان اهــداف اجــرای ایــن کنســرت نمایش ســخن گفــت: «تالشمــان خلــق اثریست تا بتواند از نسلهای مختلف شــنونده داشــته باشــد و پیام شاهنامه را به آن نســلها منتقــل کند. فرمهای مختلف موسیقی و نمایشی که در این اثــر کنار هم چیده شــدهاند، ســعی در جلــب تمام ســالیق از ســنین مختلف دارد تــا مخاطبــان ایــن نســلها، بــا مفاهیم شــاهنامه که ثقیل مینماید، ارتباط نزدیکی برقرار کنند و تشویق به مطالعــه این گنجینه فارســی شــوند.» در نهایــت نخســتین کنســرت نمایش «ســی» بــه کارگردانی اصغر دشــتی و حضــور بازیگرانی چون مهدی پاکدل، ســحر دولتشــاهی، امیــر جدیــدی و به نویســندگی نغمه ثمینی کــه متکی بر داســتانها­ی زال و رودابــه و رســتم و اســفندیار بــود، مردادمــاه 96 در کاخ سعدآباد اجرا شد.

اطالعات ارائه شده در بیانیه جدید روابــط عمومی امــا از تغییرات تازهای هــم روایــت دارد؛ تغییــر داســتان، کارگردان، نویســنده، بازیگــران و البته مکان اجرا. این بار داستان «سیاوش» بــا توجه بــه بحثهــا و نقطــه نظرات مختلفی که نســبت به بخش نمایشی آن مطــرح شــده به کارگردانی حســن معجونی و بر اســاس متنــی از محمد چرمشــیر اجــرا میشــود. بــر اســاس ایــن اطالعات، بهــرام رادان از غایبان بــزرگ تیــم بازیگــری اســت و به جای آن میتــوان بــه حضور بازیگــر مطرح این روزهــای تئاتر یعنی هوتن شــکیبا اشــاره کــرد. محــل اجــرا هــم از کاخ «ســعدآباد» بــه ســالن «رویــال هال» تهــران با گنجایــش ۲ هــزار و 00٥ نفر تغییر یافته است.

امــا لغــو یــا کنســل یــک برنامــه موســیقایی بــا هدف همدلــی با مردم در روزهــای اخیــر بــرای دومیــن بــار اســت که تکرار میشــود. پیــش از این ســیروان خســروی، خواننده موســیقی پــاپ برای ابراز همــدردی با وضعیت معیشــتی مــردم ۲۱ ســانس کنســرت خــود را لغــو کــرد. انجــام چنیــن کارهــای انساندوســ­تانه امــا چنــدان هــم بیحاشــیه نیســت و واکنشهای متفاوتــی بــه همــراه دارد و هســتند چهرههایــی که معتقدند کنار کشــیدن چنیــن پروژههایــ­ی، ســبب کاهــش شــادابی در جامعه میشــود و چه بسا راهکاری اســت تــا برگزارکننـ­ـدگان آن بــا ضررهــای مالــی احتمالــی مواجــه نشوند.ســهراب پورناظــری، آهنگســاز پــروژه «ســی» در گفتوگو بــا «ایران» در مــورد تغییراتــی کــه در ایــن برنامه صــورت گرفتــه و ابــراز همــدردی هنرمندان با مردم میگوید: «قضاوت در مورد درست یا غلط بودن این گونه کارها شاید سخت به نظر برسد؛ اینکه کار مــا یا دیگــر هنرمندان بــرای مردم مؤثــر اســت یــا خیــر زمــان مشــخص خواهــد کــرد امــا مــن بــر ایــن عقیده هستم که هر مجموعهای بنا بر بینش و اهدافــی که در نظــر دارد و برای خود تعریف کرده بایــد آن را پیش بگیرد و دنبال کند اما طبیعتاً این اهداف هیچ گاه فــارغ از حاشــیه نبــوده و نیســت.» او در توضیحــات تکمیلــی میافزایــد: «ممکن است رکورد فروش باالی یک کنسرت به نوعی مورد اعتراض و ایراد بــه «ایــران» گفــت: در ایــن ســفر شــورای همــکاری ایران و ژاپن تأســیس شــد که بر اســاس این شــورا، 6 کارگروه تشــکیل شــد و کارگــروه ورزش و فرهنــگ یکــی از این 6 کارگروه بود و ســال گذشــته دومین جلسه آن برگزار و درباره همکاریهای مشــترک فرهنگی و ورزشــی دو کشور بحث شد. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشــاد اسالمی در زمینههــای مختلف فرهنگــی، هنری و ادبــی فعالیتهــا­ی گســتردهای دارد و ما بــه راهنماییها­ی آن برای پیشــبرد روابط فرهنگیدوکش­ورنیازداری­م. دوستان قرار بگیرد و در مقابل اگر هم هنرمنــدی در عرصــه موســیقی بنا به هر دلیلی و شــاید به ســبب فشــارهای اقتصــادی کــه بــر مــردم وارد اســت تصمیم بگیرد مدتی فعالیت نداشته باشد انگ و برچسبهای دیگری براو زده میشود.»

پورناظــری صحبتهایــش را ایــن گونه ادامه میدهد: «من بر این نظرم که هر فرد یا هنرمندی باید مســیری را که انتخاب کرده ادامه بدهد و طبیعتاً پروژه «سی» در راستای همان اهدافی اســت که ابتــدا در نظر داشــته؛ هدفی کــه مــردم در آن نقش اصلــی را بازی میکننــد. بنابرایــن دلیــل تأخیــر آن و موکــول کــردن آن به زمان مناســبتر هــم بــه خاطــر همیــن مــردم بــوده است.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran