Iran Newspaper

رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات اقتصادی

متهم مستند بیراهه یک شب هم بازداشت نبود

-

باالخــره قوه قضائیه به موضوع پخش تلویزیونی اعترافــات مائده هژبری دختر 17 ساله، واکنش نشان داد. پنج روز بعد از آنکه محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابــط عمومــی رســانه ملی عنــوان کرد پخش مســتند موســوم بــه «بیراهه» به درخواســت مقــام قضایــی بوده اســت، غالمحســین محســنی اژهای ســخنگوی قوهقضائیــ­ه اعــالم کــرد: «قاضی پرونــده وقتی موضوع به دســتش میرســد، از معاونت اجتماعی ناجا میخواهد تا با همکاری مرکز رســانه قوه قضائیه در این رابطه اقدامی برای آگاهی بخشی مردم صورت گیرد که البته در اینجا موضوع به مرکز رسانه قوه قضائیه اعالم نمیشود و مرکز رسانه را در ساخت چنین مستندی دخالت نمیدهند و گزارش کار هم به قاضی پرونده ارائه نمیشود.»

وی با تأکید بر اینکه «من مســتند مورد اشــاره را ندیدم»، از منتقدان چنین برنامههایی انتقاد کرد و گفت: اوالً

بسیارًمایه تأسف است که برخی افراد فقط یکجانبــه قضیــه را نــگاه میکنند و احیانا منتقد هســتند. اگر افرادی خودشــان مقید به ارزشهای اسالمی و معتقدات این مردم متدین، شهیدپرور و انقالبی نیســتند، اقالً غیرتشــان کجا رفته که خودشــان را برهنــه و نیمهبرهنه میکنند در معــرض دید عموم قرار میدهند و حــرکات خالف عفت عمومی مرتکب میشــوند. به گزارش میزان، معاون اول قــوه قضائیه تصریح کرد: من ندیدم کســی این طرف قضیه را محکوم کند. کســی ممکن اســت عکســی در صفحه خاص خود داشــته باشد و رمز هم داشــته باشد و بحثی نیست؛ اما اگر صفحه او باز اســت و همه افراد میتوانند به آن دسترســی داشــته باشند و در معرض دید همگان اســت، چه فرقی با فضای حقیقی میکند. اگر یک چنین کســی با این وضعیت به خیابان بیاید، آیا تحمل میکنید؟ آیا قانون و شرع اجازه داده اســت؟ این قضایا تا زمانــی که مردم به این تصاویر دسترســی دارند و صفحه باز است و در معرض دید همگان است، قطعاً خالف قانون است و باید با آن برخورد کرد. تا االن هم هر دســتگاهی از قوه قضائیه گرفته تا دولت و هر کســی که کوتاهی کرده، باید در پیشــگاه خداوند و مردم و خانواده شــهدا عذرخواهی کند که چرا با این مسائل برخورد نشده است. ■ متهم یک شب هم بازداشت نبود

محســنی اژهای در ادامه با اشــاره به همان موضوع مرتبط با محتوای شــبکه اینســتاگر­ام افــزود: افــرادی در این رابطه یک ســر و صدایی بــه راه انداختند تا در اذهــان مــردم اثــر بگذارنــد؛ اما بایــد تأکید کنــم که این فــرد اصالً یک شــب هم بازداشــت نبودهاند؛ البته شــاید بازداشــت نشــدن چنین فردی نیز بی وجه بوده باشد که من فعالً نمیخواهم در این رابطه قضاوتی داشته باشم؛ اما در مجموع باید تأکید کنم که این فرد یک شــب هم بازداشــت نشده است. وی تصریح کرد: آنهایی که مستند را دیدهاند، تصریح دارند که حتی اسم این خانم هم گفته نشد و چهرهاش هم پخش نشد؛ یعنی علیالقاعده برای عموم مردم قابل شناسایی نبود. البته کسانی که در اینستاگرام فعال هستند، حتماً این فرد را میشناختند.

ســخنگوی قوه قضائیه گفت: حاال اگر چنین مســتندی با هدف تبشیر و انذار و آگاهی بخشــی به خانوادهها و پیشــگیری از آســیبهای اجتماعی از صدا و سیما پخش شــده و مالحظات مربوطه هم در رابطه با آن رعایت شــده، چه اشــکالی متوجه به آن است که عدهای این چنین سر و صدا به راه انداختهاند.

محسنی اژهای گفت: البته در رابطه با این موضوع کسانی که به سراغشان رفته شــده ســه الی چهار نفر بودند که آنها نیز غیر از یک نفرشان از این قضیه بیاطالع بودنــد کــه چنین موضوعاتــی از خــارج هدایت میشــود و هدف آن قبحشــکنی و هنجارشــکن­ی در جامعه اســت. در این قبیل قضایــا به افرادی در داخــل پول داده میشــود و یا به طرق مختلف تشــویق و یا تحریک میشــوند تا در فضای مجازی بیحجابــی و بیعفتــی را ترویج کنند. البته در چنیــن قضایایی صرفاً بحث ترویج بیحجابــی و بیعفتــی مطرح نیســت؛ بلکــه مروجــان در پی یک هدف سیاســی هستند و یک هدف سیاسی پشت سر این قبیل قضایا هست و دنبال این هستند که قبحشکنی و هنجارشکنی کنند. وی ادامه داد: ظاهراًدر بررسیهای اولیه با عواملی برخورد شد که آن عوامل از نقشه پشت پرده فوقالذکر خبــر نداشــتند و بــر اســاس یــک جنبه مشــخصی به اقداماتهنج­ارشکنانمور­داشارهمیپر­داختند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran