Iran Newspaper

اهداف فرستادههای ویژه روحانی به کشورهای مختلف

سخنگویوزار­تخارجهتشری­حکرد فرزندان ظریف در ایران زندگی و کار میکنند و تابعیت خارجی ندارند

-

ســخنگوی وزارت امــور خارجــه در گفتوگویــی، اهــداف و دالیــل ســفر فرســتادهه­ای ویژه جمهوری اسالمی به کشــورهای مختلــف از جملــه دیدارهای علی اکبر والیتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظــام بــا مقامهــای بلندپایه روســیه را تشــریح کرد. بهرام قاسمی در گفتوگــو با «میزان» با بیان اینکه پس از خروجغیرقان­ونیامریکاا­زبرجامتصمی­م گرفته شــد که با توجه بــه ویژگی و مزیت چندجانبــه بــودن توافــق مزبــور و اتکای آن بــه قطعنامه ۱۳۲۲، یک دیپلماســی فعال و چندجانبه در سطح جهان توسط وزارت امور خارجه دنبال شود، گفت: «در وهله اول مقرر شــد تعدادی از سفرای ما در برخــی از کشــورهای محــل مأموریت خود طی تماســی بــا عالیترین مقام آن کشورها، پیام رئیس جمهوری ایران را به رؤسایآنکشو­رهامنتقلکن­ند.همچنین فرســتادگا­ن ویــژهای از میــان مقامــات وزارت امور خارجه و دیگر مقامات کشــور به تعدادی از کشورها اعزام شدند تا پیام رئیس جمهوری را به مقامات آن کشورها ابالغ کنند.» قاســمی با اشاره به اینکه در اولیــن گام آقــای ظریــف به پکــن و بعد به مســکو رفت و پــس از آن به بروکســل ســفر کــرد و با وزرای ســه کشــور اروپایی و خانــم موگرینــی دیــدار کــرد، ادامــه داد: «پــس از ایــن دیدارهــا رئیــس جمهوری نیــز در چین و اجالس شــانگهای حضور پیــدا کرد کــه در آن ســفر، بحث مفصلی بــا ســران کشــورهای حاضــر در اجــالس شانگهای انجام شد. همچنین دیدارهای دکتــر روحانــی بــا آقــای پوتیــن و رئیس جمهوری چین در خالل سفر مزبور بسیار حائــز اهمیــت بــود.» قاســمی در ادامــه یــادآور شــد «بعــد از ایــن دیدارهــا مقرر شــد تــا تعــدادی از وزرا و دیگــر مقامات عالیرتبه جمهوری اســالمی ایران، پیام رئیس جمهوری را به کشورهای مختلف برســانند و طــی دیدارهایــ­ی مواضــع جمهوری اســالمی ایــران را درخصوص برجام و وضعیت جدید و سیاســتهای غلط امریکا تشــریح کنند لذا شاید اولین هیأتــی که در واقــع کار خــودش را در این رابطه انجام داد دکتر کمال خرازی بود که به واتیکان، ایتالیا و اسپانیا سفر کرد و پس از آن هم هیأتهای دیگری به کشورهای دیگری ســفر کردنــد.» ســخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر فرستادگان ویژه وزارت خارجه هم اشــاره کرد و گفت: «از ســوی وزارت امور خارجه آقای غالمرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی، به برزیل و شــیلی و آقای مرتضی سرمدی قائم مقــام وزارت خارجه نیز به بولیوی، ونزوئال و کوبا سفر کردند. همچنین آقای حســین جابریانصار­ی به تونس و آقای محمــد فرازمنــد مدیرکل خلیــج فارس وزارت خارجه هم به کویت و عمان و قطر ســفر کردند. عالوه بر اینهــا، آقای ظریف ســفری را بــه عمــان داشــت. تعــدادی از وزرا از جملــه آقــای رضــا اردکانیــا­ن وزیــر نیــرو نیز به ارمنســتان و گرجســتان عازم شــدند. همچنیــن خانم معصومه ابتــکار در قالــب ایــن ســفرها بــه مالزی و اندونــزی رفــت. خانــم لعیــا جنیــدی معاون حقوقی رئیــس جمهوری هم به هلند ســفری داشت که استقبال خوبی از وی در هلند انجام شــد. تعداد دیگری از سفرها نیز در قالب همین موضوع ابالغ پیــام رئیس جمهوری و تشــریح مواضع جمهــوری اســالمی در قبــال برجــام در حال برنامهریزی و مشخص شدن تاریخ انجام است.»

قاسمی سفر والیتی به روسیه و دیدار او بــا مقامهای بلندپایه این کشــور را هم در امتداد پیگیری چنین اهدافی دانست و گفت: «سفر دکتر والیتی هم در همین چارچوب صورت گرفت و ســفر ایشان به روسیه و چین هم مد نظر بود. همچنین دکتــر والیتی حامــل پیامی نیــز از جانب مقــام معظم رهبــری برای آقــای پوتین بود که این مهم نیز انجام شد.»

ســخنگوی وزارت خارجــه در بخــش دیگری از این گفتوگو درباره اخباری که پیرامــون تابعیــت خارجی افــرادی که از آنها به عنوان آقازاده اســم برده میشود و اغلب فرزندان مسئوالن دولتی هستند، منتشر شده و چنین مباحثی درخصوص فرزنــدان وزیــر امــور خارجه هــم مطرح شده، گفت: «به سبب آشنایی و همکاری نزدیک با دکتر ظریــف، به ضرس قاطع میگویم که فرزندان وی در ایران زندگی و کار میکنند و تابعیت خارجی ندارند. در مورد دیگران نیز من صالحیت قضایی و امنیتی برای اظهار نظر ندارم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran