Iran Newspaper

غزه در آتش و خشم و اندوه

سربازان رژیم صهیونیستی با وجود اعالم آتش بس از سوی حماس و جهاد اسالمی، بزرگترین حمالت علیه غزه از 2014 تاکنون را کلید زدند

- فرحناز دهقی خبرنگار

نــوار غزه شــنبه شــب اندکی پــس از اعالم آتــش بــس حمــاس و جهــاد اســالمی آبســتن خشــونتی بــود کــه در نتیجــه آن دو نوجــوان در خــون خــود غلتیدنــد و بــه شــهادت رســیدند. صــدای انفجــار بمب، گریــه و شــیون مادرانی که فرزندانشــ­ان در نزدیکــی حصارهــای جداکننــده نــوار غزه از اراضی اشــغالی با مشــتهای گره کرده فریاد آزادی ســر میدادند و تنشــان محل اصابت موشــکهای اسرائیلی شــده بود، بوی تند خون و صورتهای غرق در بغض و خشــم همــه چیزی اســت کــه دورنمای اولیــن روز هفتــه مــردم فلســطین در نوار غزه را تشــکیل میدهد. در روزی که مردم جهــان یــا در تعطیــالت آخر هفته به ســر میبردند یا خود را برای شروع هفتهای تازه آماده میکردند، مــردم این جغرافیا خود را برای مبارزه بر ســر مــرگ و زندگی آماده میکردند.

بهگــزارش «ایران» بهنقل از خبرگزاری الجزیــره، مقامهــای وزارت بهداشــت فلســطین اعــالم کردهانــد کــه بــا بــر جای مانــدن زخمیهای بســیار که حــال برخی از آنها وخیم اســت، احتمــال افزایش آمار شــهدای حمالت شــنبه شــب بســیار زیاد اســت. صبح شــنبه با صــدای انفجارهای ممتــد موشــکهای اســرائیلی بــرای ســاکنان غزه آغاز شد و رژیم صهیونیستی ســهمگینتر­ین حمــالت خــود را از ســال 2۰14 علیــه جوانان فلســطینی آغــاز کرد. امیرالنیمر­ی 15 ساله و لوای کاهل 61ساله دو نوجوانی بودند که بر اثر شدت جراحت ناشــی از حمــالت جنگندههــا­ی رژیــم صهیونیســت­ی در میــدان کتیبــه در غــرب نــوار غــزه به شــهادت رســیدند. براســاس گزارشهــا دههــا نفــر دیگــر نیــز زخمــی شــدهاند. شــاهدان میگویند میدان کتیبه در مجاورت پارکی قرار گرفته که در روزهای آخــر هفته محــل رفت و آمــد خانوادهها و کودکان است.

مــرام حمیــد روزنامهنــ­گار اهــل غــزه میگویــد: «حملــه اســرائیل بــه میدانــی چســبیده به پــارک و محل بازی کــودکان، نشــانگر اهداف این رژیم اســت. بههمین دلیل اســت کــه در حملههــای اخیر مردم زیادی آســیب دیدند.» ارتش اســرائیل در توئیتــر خــود ایــن حملههــا را تأییــد کرد و گفت: ارتش این رژیم ساختمان بلندی را نشانه گرفت و پیش از آن هم به ساکنانش هشــدار داده بود ســاختمان را خالی کنند! شــاهدان میگوینــد در لحظــه حملــه، دو نوجــوان شــهید در حــال بــازی کــردن در پشــتبام ایــن ســاختمان بودنــد و پس از آن بــا صــدای انفجــار مهیبــی، خردههای شیشــه بــه اطــراف پرتــاب شــد. چنــد نفر دیگــر از حملههــای موشــکی اســرائیل به مناطــق اطراف غــزه زخمی شــدند تا آمار صدمهدیدگان­باالتربرود. ناکارآمدیگ­نبدآهنین

در پاســخ بــه حملههــای موشــکی اســرائیل، حمــاس هم دســت به کار شــد تــا از مظلومیت مــردم فلســطین در برابر جنگندههای اسرائیلی دفاع کند. استفانی دکــر خبرنــگار الجزیره در این بــاره گزارش داد: «ارتــش اســرائیل اعالم کــرده بالغ بر ۰۰1 راکــت طی 24 ســاعت گذشــته از غزه به سمت اسرائیل فرســتاده شده است که برخــی از آنهــا به یک کنیســه و یک خودرو اصابت کــرده و براســاس گزارشهای این رژیم، 4 اسرائیلی آسیب دیدهاند.» از سوی دیگر روزنامه تایمز آو اســرائیل در گزارش خود نوشــت روز شنبه بیش از 174 راکت از سوی گروههای مقاومت به اراضی اشغالی فرســتاده شــد و ســامانه گنبــد آهنین تنها توانســت کمتر از ۰۳درصد ایــن راکتها را خنثی کنــد. گنبد آهنین که طی ســالهای اخیر بر اثر تبلیغات این رژیم در رســانهها یکی از نقاط دفاعی قابــل اتکای این رژیم بــود اکنــون زیــر آمــاج انتقــاد قــرار گرفتــه اســت. مقامهــای ایــن رژیــم پیــش از این مدعی شــده بودند گنبد آهنین قادر است در تمام شــرایط آب و هوایــی، راکتها را از فاصله 4 تا ۰7 کیلومتری نابود کند. مارک تامپســون کارشــناس امور نظامــی و برنده جایــزه پولیتزر هــم گفته بود گنبــد آهنین یکــی از معــدود جنگافزارها­یی اســت که «شرکت سازندهاش میتواند به تکنولوژی مورد استفاده در آن افتخار کند». همچنین در پی حمالت راکتی و خمپارهای ســنگین گروههــای مقاومت، وزارت آمــوزش رژیم صهیونیســت­ی تمــام اردوهــای آموزشــی و تفریحی به جنوب سرزمینهای اشغالی را تا اطالع ثانوی لغو کرد. آتشبس هزارپاره

حمالتاسرائ­یلعلیهغزهو­پاسخگویی حمــاس بــه ایــن حمــالت در حالــی روی داد که روز شــنبه، پس از ســاعتها مبارزه گروههــای مقاومــت، تالشها و وســاطت میانجیگــر­ان بینالمللی، حماس و جهاد اســالمی با آتشبــس موافقــت کردند اما ســاعاتی بعد ارتــش رژیم اشــغالگر آن را نقض کرد. ارتش رژیم صهیونیســت­ی ادعا کرد دو خمپاره به شــهرکهای غالف غزه اصابــت کرده که منبع آن از نــوار غزه بوده است. این ادعا دستاویزی برای برهم زدن توافق آتشبس شــد و بار دیگر حملههای جنگندههای اســرائیلی آغاز شد. این رژیم مدعی شــد کــه ســکوهای پرتاب موشــک مقاومــت را هدف قــرار داده و در بیانیهای کوتــاه اعالم کــرد، دو خمپاره کــه از غزه به سمت اسرائیل شلیک شــده بودند، رصد شدند و ارتش، سکوی پرتاب خمپارههای مذکــور را بمبــاران کرد.عوفــر جندلمــن، سخنگوی نخستوزیر رژیم صهیونیستی نیــز شــنبه شــب اعــالم کــرد، نتانیاهــو بــا آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و رئیس ســتاد مشــترک و فرماندهــا­ن امنیتی دیــدار کرد و تصمیــم گرفتند علیــه حماس حمالت شــدیدی صورت بدهنــد. جندلمن در این بــاره افــزود: «تلآویــو تصمیــم گرفتــه در واکنــش به حمــالت از غزه تدابیــر قویای اتخاذ کند و اسرائیل اقداماتش را برحسب نیــاز گســترش خواهــد داد.» بنیامیــن نتانیاهو نخســتوزیر این رژیم نیز خطاب بــه فلســطینیه­ا تهدیــد کــرد در صــورت اعتراض، حملههای ارتش اســرائیل علیه مردم شدیدتر میشود!

پیــش از این، فــوزی برهوم ســخنگوی حمــاس اعــالم کــرد کــه وظیفــه ملــی و انتخــاب راهبــردی ایــن جنبــش، دفــاع از مردم فلســطین و تأمین امنیت آنهاست. به همیــن خاطر در پاســخ بــه حملههای هوایی اشغالگران خود را موظف میدانند از هر طریقی که میتوانند دست متجاوز را از سرزمین فلسطین قطع کنند. فرستادن بادبادکهــ­ای آتشزا به مزارع اســرائیلی یکــی از راههــای دفاعــی مردم فلســطین است که موجب خشم شدید نتانیاهو شده و بارهــا تهدید کرده که بــه این اقدام مردم فلسطین،باسنگینتری­نتجهیزاتجن­گی پاسخمیدهد.

آتش خشم مردم فلسطین پس از آن شــعله کشــید که پســر نوجوان 15 سالهای توســط نیروهــای اســرائیلی در تظاهــرات نوار غزه به شهادت رســید. بیش از ۰۰1روز اســت که هزاران نفر از فلسطینیها در مرز غزه با اراضی اشغالی نسبت به تجاوزهای اســرائیل دســت بــه تظاهــرات و اعتراض میزننــد. طــی ایــن اعتراضهــا بیــش از ۰۰2 نفــر شــهید شــدهاند و صدهــا زخمی و آســیبدیده از حملههــای نیروهــای اســرائیلی بــا هــدف بازگشــت بــه مبــارزه مشغول درمان و ترمیم خود هستند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran