Iran Newspaper

دل گویه فرمان آرا

-

بعــد از گذشــت 5 ســال از ســاخت فیلم «دلم میخواد برقصم» بهمن فرمــان آرا، حــاال فیلم ایــن کارگردان پیشکســوت با نام «دلم میخواد» در سینماهای کشور در حال اکران است.

فرمانآرا فیلم خود را با نام «دلم میخواد برقصم» کلیــد زد تا روایتگر داســتان نویســندها­ی بــا بــازی رضــا کیانیــان باشــد که بــا شــنیدن اصوات موســیقی در گــوش خــود میرقصد و همــه را نیز به رقص وامــیدارد. البته این اســم با مخالفت ممیــزان روبهرو شــد و ایــن فیلمســاز واژه رقــص را از نام فیلمش حذف کرد؛ هرچند با آن مخالــف بوده و گفته اســت، بــا «دلم میخــواد برقصــم» میفهمیــم کــه شــخصیت فیلم دوست دارد چه کند اما با «دلم میخواد» معلوم نیســت او چه میخواهد.

کارگــردان فیلمهــای «شــازده احتجاب» و «خاک آشــنا»، پنج ســال قبــل؛ پــس از اینکه در اواخــر دهه 70 و نیــز دهــه 80 «یک بــوس کوچولو»، «خانــهای روی آب» و «بــوی کافــور عطــر یــاس» را بــا موضــوع مــرگ کارگردانی کرد و ســه گانــهای ماندگار بــرای ســینمای ایران به جا گذاشــت، بهدنبــال ســاخت فیلمــی رفــت کــه تأکیــد داشــت برخــاف آن ســهگانه درباره «زندگی» اســت و «امید» وجه بارز و پررنگ آن است.

بهمن فرمانآرا درباره فیلمش به ایســنا میگوید: واقعیت این است که ما در سیستم کاری خود برای ساخت یــک فیلم، هفتخان رســتم داریم و به اکران که میرســیم باید از هفتصد خان رســتم عبــور کنیم، چــون اینقدر مســائل مختلــف گروهــی، سیاســی یا بحثهــا و حاشــیههای­ی مثــل اینکــه چــه کســی ســرمایهگذ­ار فیلم اســت؟ یا اگــر فیلم اکــران نشــود کارگردانش قهــر میکنــد و .... مطرح میشــود که ترجیــح میدهــی هــر موقــع فرصت پیــش آمد فیلمــت را نمایش دهی تا این حاشیهها بیشتر نشود.

او معتقد اســت: «در اکــران «دلم میخــواد» نکتــه جالــب ماجــرا برای من این است که آنچه چهار پنج سال پیش میخواســتی­م بگوییم، االن صد برابر بیشتر نمود بیرونی دارد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran