Iran Newspaper

«نه» اروپا به رشد افراطیگری و مهاجرستیزی

پارلمان اروپا کمک مالی به حزب راست افراطی مارین لوپن را قطع کرد

- ندا آکیش خبرنگار

اتحادیــه اروپــا کــه بــه خاطــر چالشهای متعددشبایک­رئیسجمهوری­راستگرا و پوپولیســت در امریکا؛ ایــن روزها به مار گزیدهای میماند که از ریســمان ســفید و ســیاه میترســد، حمایت مالی خــود را از حزبراستافر­اطی«اتحادملی»فرانسه به رهبری مارین لوپن قطع کرد. پارلمان اروپــا این تصمیم را پــس از آن گرفت که اســتیو بنن، مشاور ارشد ســابق ترامپ در مصاحبــه با «دیلی بیســت» گفت، قصد دارد یــک بنیاد سیاســی در اروپا تأســیس کند و به این وسیله یک انقالب پوپولیستی راستگرا در سراسر قاره اروپا به پا کند.

اگرچه اظهــارات بنن درباره تأســیس یــک بنیاد سیاســی افراطگــرا در اروپا تنها دلیل برای قطع کمک مالی اتحادیه اروپا بــه حزب لوپــن نبــود و اروپا در ســالهای اخیر و در تمــام انتخاباتها­یی که در این قاره برگزار شده نســبت به روی کار آمدن احزابــی با گرایشهــای ناسیونالیس­ــتی و راست افراطی ابراز نگرانی کرده است اما اینکه یک مقام امریکایی سابق با کارنامه بشــدت افراطــی آشــکارا از برنامــهاش بــرای حمایت از پوپولیســم در قاره ســبز ســخن گفت، نمایندگان پارلمــان اروپا را مصمــم کرد که به هر طریق ممکن مانع شــکوفایی پوپولیســم شــوند. بویژه اینکه جهان و اروپا این روزها یک نمونه عیان از رهبری راســتهای افراطی را شاهد است و دونالــد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با تصمیمهایــ­ی که میگیرد و اقدامهایی که حتی علیه متحدان دیرینه خود انجام میدهــد، بــه نگرانیهــا از قــدرت گرفتن رهبــران پوپولیســت در سراســر جهــان دامن زده است. بنن در مصاحبه با دیلی بیست تشــریح کرده بود که بنیاد سیاسی او تحــت عنــوان «جنبــش» یــک منبــع اصلی نظرسنجی، مشــاوره و جمعآوری داده برای تمام احزاب ملیگرای سراســر اروپا خواهد بود و نقش یک اندیشــکده را ایفــا خواهد کرد. بنن در اوایل ســالجاری میالدی نیــز در همایش سراســری حزب لوپن بهعنوان میهمان افتخاری شــرکت کرده و در آنجا گفته بود، آنها باید اتهامات مرتبط با نژادپرستی را با افتخار بپذیرند و هیچ ابایی از خوردن برچسب نژادپرست نداشتهباشن­د.

به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری اســپوتنیک روســیه، قطــع حمایتهــای مالی اتحادیه اروپا از حزب راست افراطی ماریــن لوپن، حدود هفت میلیون دالر به این حزب زیــان مالی وارد میکند. این در حالی است که در اوایل ماه جاری میالدی (جــوالی) نیــز دو قاضی فرانســوی حکم به توقف یارانه دو میلیــون یورویی دولت به حزب لوپن حکــم داده بودند. روزنامه فرانســوی «لــو ژورنــال دو دیمانــش» نیز با اســتناد به این اتفــاق درباره خبر توقف کمــک مالی اتحادیه اروپــا به حزب لوپن نوشت، پارلمان اروپا تصمیم گرفت از دو قاضی فرانسوی تبعیت کند و دیگر پولی به این حزب راست افراطی ندهد.

همچنیــن پیشــتر دادگاه عمومــی اتحادیه اروپا با صدور حکمی خانم لوپن را بــه جــرم سوءاســتفا­ده از منابــع مالــی پارلمــان اروپا به پرداخــت 300 هزار یورو محکوم کرده بــود. پارلمــان اروپا معتقد اســت، لوپن در مجموع 5 میلیون یورو از این نهاد اروپایی کالهبرداری کرده است.

پــس از بحــران پناهجویــا­ن کــه اروپــا در ســال 2015 بــا آن مواجــه شــد، احزاب راســت افراطی در این قاره فرصت ظهور و بــروز پیدا کردند و با انتخاب شــعارهای ملــی گرایانــه و حملــه بــه سیاســتهای مهاجرپذیــ­ری برخــی دولتهــا از جمله دولت آنــگال مــرکل صدراعظــم آلمان، توانســتند بــه موفقیتهایـ­ـی در برخــی انتخاباتها دســت یابنــد. بهعنوان مثال در آلمــان همیــن احــزاب مهاجرســتی­ز و ملیگرا باعث شــدند حزب حاکم مرکل اکثریــت پارلمانــی را از دســت بدهــد و چــارهای جــز تــن دادن بــه یــک دولــت ائتالفی نداشــته باشــد. با وجــود این و به لطف حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید کــه بــه یک چالــش جــدی بــرای رهبران جهان تبدیل شــده، هنوز در اتحادیه اروپا دست برتر با رهبران میانه رو نظیر مرکل و امانوئل مکرون است. اکثــر اروپاییهــ­ا هــم گرایشــی بــه راســتهای افراطی ندارند. روز یکشنبه دههــا هــزار نفر در شــهر مونیــخ آلمان گرد هم آمده و علیه «سیاســت ترس» دســت به تظاهرات زدند؛ محور اصلی این تظاهرات مخالفت با راســتگرای­ی روزافــزون در آلمــان و سیاســت ضدپناهجویی حزب سوسیال مسیحی آلمان بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran