Iran Newspaper

تازههاي نشـــــر

- آیناز محمدي خبرنگار

نفت و هژمونیسم امریکا

«نفت و هژمونیسم امریکا: انتقال سیستم انرژی فسیلی بهانرژیتجد­یدپذیر»عنوانکتابی­بهقلممحسنم­سرت است که از سوی نشر نی منتشر شــــد. نویسنده که از سال 1960 کشور را بهمنظور تحصیالت عالیه ترک کرده و اکنون مقیم آلمان اســــت، انگیــــزه تألیف اینکتــــا­ب را در وهله نخستعالقهم­ندیبهمطالع­اتدربارهای­راناعالمکر­ده و مینویسد: «مایلم مطالعات چند دهه خود را که به درک مسائل پیچیده اقتصاد نفتوانرژید­ربازارجهان­یکمکمیکند،بهپژوهشگرا­ن،دانشجویانو­سیاستگذارا­ن تقدیم کنم.» گرهخوردن تجربیات دیرینه دکتر مســــرت در دوران تحصیل در رشته مهندســــی معدن با تحصیالت در رشــــتهها­ی علوم سیاسی و اقتصادی، همچنین فعالیت در جنبشهای گوناگون اجتماعی بویژه خاطرات دوران ملی شدن صنایع نفت و نقش مصدق در آن دوران تاریخی راه نویسنده را در تألیف این اثر هموار کرد. چراکهبهاعت­قادنویسنده­کتاباقتصاد­نفتپیچیدهت­رینوپررمزو­رازتریناقت­صاددر جهانسرمایه­داریاست.لذاتصادفین­یستکهنفتبه­عنوانمهمتر­ینعاملرشد اقتصادی در جهان، سبب نزاع بینالمللی بر سر تقسیم منابع و رانتهای نفتی، به حساسترینعا­ملژئوپولیت­یکیوهژمونی­ستیامریکات­بدیلشدهاست­اماآسیبهای زیستمحیطیم­صرفانرژیها­یفسیلی،بخصوصنفتجا­معهانسانیر­ابهاجبار به طرف استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر سوق میدهد. اینکتاب ارزیابی جامعی از اقتصاد نفت و آینده انرژی در جهان و ایران با استفاده از تئوری رانت و مقولههای قدرتوتکنول­وژیارائهمی­دهد.

توده و قدرت

«تـــوده و قدرت» کتابی به قلم الیاس کانهتی نویســـنده بلغاریاالص­لانگلیسیاس­تکهباترجمه­ابراهیمملک اســـماعیل­ی از سوی مؤسسه انتشـــارا­ت نگاه منتشر شد. الیـــاس کانهتی که در ایران با ترجمه رمان «کیفراتش» و نام فرعی برج بابل به قلم سروش حبیبی شناخته شد، رمانی که جایزه نوبل ادبیات را در ســـال 1981 برایش به ارمغان آورد، کتاب «توده و قدرت» را در سال0691 منتشر کرد؛اثریکهمهمت­رینرسالهفک­ریوفلسفیاو­بهشمارمیرو­د.کانهتیدرای­نکتاب به پژوهش و تحقیق در زمینه مفاهیم و مصادیق توده و قدرت در جامعه میپردازد. به تعبیر او، اعمال قدرت برای رســـیدن به پیروزی اســـت. کانهتی در کتاب «توده و قـــدرت» طی چند فصل مباحثی چون توده و تاریخ، عناصـــر قدرت، قهر و قدرت، فرمانروایـ­ــی و پارانویا ...و را مورد کنکاش و بررســـی قرار میدهـــد و به تئوریزه کردن اندیشههایم­ربوطبهقدرت­ومردممیپرد­ازد.

اعراب

«اعـــراب» نـــام کتابی از ماکســـیم رودنســـون، مـــورخ و جامعهشـــن­اس فرانســـوی اســـت کـــه بـــا برگـــردان محمدحسین آسیایی از سوی انتشارات شفیعی منتشر شد. این کتاب که نخســـتین بار در سال 1974 منتشر شد در پی آن اســـت که به این پرسشها پاسخ دهد: عربها کیســـتند؟ تشـــکیل عربیت و عناصر عربیت، شانس یا بدشانسی جهان عرب، آیا یک صورتبندی کلی و جامع از عربها امکانپذیر اســـت؟ کتاب مذکور در زمان انتشار بحثهای همهجانبهای بینروشنفکر­انفرانسویو­عرببرانگیخ­ت.طوریکهبهبح­ثداغانقالب­الجزایرو جنبشهایضدا­مپریالیستی­وضداستعمار­یدامنزدوبه­موضوعاصلیم­بارزات طبقاتی در حال اوجگیری بعد از جنگ جهانی دوم بدل شـــد. ماکسیم رودنسون با شـــناخت گستردهای که از جهان عرب و کشـــورهای عربی و روشنفکران آن داشت، تحلیلیدقیق­وهمهجانبهو­بیطرفانهای­ازاعراببهد­ستمیدهد.ویبارهیافت­ی متفاوتدرمق­ایسهبادیگر­شرقشناسان،تحلیلیجامع­هشناختیومر­دمشناسیاز اعرابداردو­بابینشیانت­قادیجهانعر­براتحلیلمی­کند.

ما و ماکیاولی

«ما و ماکیاولی» اثر لویی آلتوسر عنوان کتابی است که با برگردان میثم اهرابیان صدر و احمد مرســـلی از ســـوی نشـــر آگه منتشر شـــد. در پیشـــگفتا­ر کتاب از قول آلتوسر آمده اســـت: مایلم چشمانداز دیگری را درباره ماکیاولی پیشنهاد دهم، حســـی که در همه خوانندگان بیواسطه آثار او، مشترک بود. اینکه ســـر از رازهای او در نمیآورند. این احساســـی اســـت که ما نیـــز در آن شـــریکیم. درباره ایـــن واقعیت مداومی که گذر قرنها را تاب آورده، چنان که گویی ماکیاولی از والیت خویش، از آن موطن انســـانها و حیوانات، به میان ما آمده و از پس زمانی دور با ما سخنمیگوید.آلتوسرمعتق­داستکهبهتر­ینتفسیرهاب­رکتاب«شهریاروگفت­ارها» اثرماکیاول­یراکلودلفو­رنوشتهاست،بنابراین،سؤالایناست­کهچرااینهم­هتفسیر پراکنده پیرامون ماکیاولی وجود دارد؟ چگونه نوشتههای او کماکان برای شکلهای متنوعی از ســـالیق و گرایشهای سیاســـی، الهام بخش، گیرا و برانگیزانن­دهاند؟ آیا ماکیاولی باب اعتنایی به اخالق و فنون حکومت مزورانه را تدوین کرده و هوادار دروغ و خشونت در سیاست بوده یا کســـی است که به جمهوری و شیوههای دموکراتیک اداره امور سیاســـی عالقه داشته است؟ آلتوسر در این کتاب تالش کرده تا دو برنامه مشخص را به موازات هم پیش ببرد.همچنین در پی آن بوده تا از منظری فلسفی پاسخیبرایپ­رسشهایفوقپ­یداکندو ....

هنر و ترس

«هنــــر و ترس» نام کتابی اســــت نوشــــته پــــل ویریلیو که با ترجمه کامران برادران از ســــوی انتشارات مانیا هنر کرمان منتشر شد. در دنیای انگلیسیزبا­ن، پل ویریلیو را بهخاطر نظریهپرداز­یهایــــش دربــــاره زیباییشناس­ــــی و سیاســــت میشناسند. انتشــــار کتاب هنر و ترس به زبان انگلیسی به شــــهرت او و بحث در باب هنر معاصر و سیاســــت سکوت انسانیافزو­دهاست.ایندوموضوع­اتیهستندکه­ویریلیوبهش­کلچشمگیردر­بارهشان تعمــــق و تأمل کــــرده اســــت و از جنبههای گوناگون نســــبت به شــــیوهها­ی «فنی» که هنرمندانقر­نبیستویکبر­خالفهنرمند­انقرن02،درآثارشانب­هکارمیگیرن­دابراز انزجار میکند. شیوههایی که سبب میشود هنرمندان قرن 21 نه بتوانند دهشت تمام و کمال خشونت انسانی را درک کنند و نه قادر باشند در برابرش سکوت کنند. ویریلیو که بسیار به اشــــکال گوناگون نوآوری خالقانه عالقهمند است در دو مقاله هنر و ترس، سکوت در دادگاه تأمالت آغازین خود را در باب «زیباشناسی ناپدیدی» بسط میدهد. او به ارزیابی مجدد تئوریهای هنر مدرن در قرن بیستم و بقا، گفتار و حق ساکت ماندن درعصریکهبه­شکلیفزایند­هباطنینصفی­رهنرمدرنشک­لگرفتهعالق­همنداست.

شکلهای بیمعنی

«شــــکلهای بیمعنــــی» اثر تورج صابریونـــ­ـد در قالب کتابی در قطع رحلی از سوی مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شــــد. تورج صابری وند که عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اســــت، شــــهریور سال گذشته برای دریافت جایزه ‪»A Design«‬ به ایتالیا دعوت شــــد اما بعد از مواجهه با مشکالت گرفتن وقت سفارت و صدور ویزا، از سفر به این کشور منصرف شد و به این رفتارهای نامحترمانه طی نامهای به رایزنی فرهنگی ایتالیا در تهران اعتراض کرد. صابری وند بهدلیل ادامه این روند در دیگر ســــفارتخ­انهها نســــبت به ایرانیان تصمیــــم گرفت از طریق فرهنــــگ و هنر و خلق آثاری بدیع توجه ســــفارتخ­انهها و مقامهای دیپلماتیک را به این موضوع جلب کند که حاصل آن کتاب «شکلهای بیمعنی» اســــت. در این کتاب که مجموعهای از نقشههای سیاسی و سیاه و سفید کشــــورها­ی جهان اســــت، میتوان معناهای مختلف و متعدد سیاسی، فرهنگی از آن برداشت کرد.این کتاب همچنین مرزهای قراردادی کشورها را امری بیمعنی میداند، چرا که جهان ادبیات و هنر بیمرز است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran