Iran Newspaper

تأمل جدی در عملی کردن وحدت

- محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه

امروز در حالی به دنبال تقویت وحدت داخلی هســتیم که در ســالهای گذشــته برخــی رفتارهــا و عملکردهای خودمــان زمینهســاز بــروز اختالفــات و کاهــش اعتمــاد عمومی شــده اســت. نیاز بــه توضیح نــدارد که وحدت همیشــه سدی سترگ اســت در برابر فشارهای خارجی و عاملــی تأثیرگــذا­ر بــرای بــرون رفــت از بحرانهــا و مشــکالت. آنچه مشکلســاز شــد به ایــن برمیگردد که در دورههایــی منتقدان در حوزههــای مختلف را تحمل نکردیــم و حاضر به گفتوگو با آنها نشــدیم. یکطرفه بــه قاضی رفتیــم و حکم به حذف و طــرد دادیم و حاال به دنبال گمشــده خود یعنی همان همگرایی و وحدت میگردیــم. معــاول اول رئیس جمهوری دیروز گفته اســت کــه در هفتههای آینده جریانات و شــخصیتهای نمادین کشــور کنار هم قــرار خواهند گرفت و نمایشــی از وحدت را مشــاهده خواهیم کرد. این ســخن را باید به فال نیک گرفــت و در انتظار تحقق آن بود اما همزمان باید به آقای جهانگیری و دیگر مســئوالن هم یادآوری کرد که وحدت به حرف نیســت بلکه عمل میخواهد یعنی وحدت جایی شکل میگیرد که تحمل حرف مخالف یا منتقد را داشته باشــیم و حتــی فراتــر از آن خودمــان هم از منتقــدان در حوزههای سیاســی، اقتصــادی و اجتماعی بخواهیم که بدون واهمه و نگرانی حرفها و ایدههای خــود را مطــرح کنند. شــنیدن ایدههای جدیــد ضرری متوجه کســی نمیکند بلکه حتماً در البهالی آنها نکات سازنده و مفید هم وجود خواهد داشت.

امروز برخی شــخصیتهای سیاسی با سابقه گرفتار برخی محدودیتها هســتند کــه بــدون تردید دلبســته نظــام و خواســتار ترقی و پیشــرفت کشــور هستند. اینها در این شرایط خطیری که با آن مواجه هستیم، حتماً میتوانند مفید باشــند و همدلی و همافزایی برای برون رفت از وضع موجود را بیشــتر خواهنــد کرد. برخی دیگر از اســاتید و نخبگانی را داریم که یا در داخل کشــور هســتند و خــود را از توانمندیهـ­ـای آنها محروم کردهایم یا در خارج از کشــور هستند و ظرفیتهای علمی و مالی دارند که به دالیل مختلف تسهیل رفت و آمد آنها به کشــور با مشــکالتی روبهرو اســت. حال آنکه اگر شرایطی فراهم شود که همه کسانی که به کشور و نظام عالقه دارند بتوانند کنار همدیگر قرار بگیرند، صدها ترامپ هم نمیتوانند ضربهای به کشور وارد کنند.

جا دارد، رؤســای قوا و ســایر مســئوالن در جلســاتی به صورت جدیتر به زمینههــای تحقق وحدت بیندیشــند و مصداق اجابت همان دعوتی باشــند که خداوند از پیامبر(ص) میخواهد «فاعف عنهم واســتغفر لهم وشــاورهم فــی األمــر.» ای پیامبر؛ عفو کن، از خدا برایشــان طلب اســتغفار کن و با آنها بــه مشــورت بنشــین. به هــر روی تأکیــد میکنم کــه تقویت وحــدت و روحیه همکاری ملی در کشــور تنها به حرف نیســت و نیازمند برخی مقدمات است که مسئوالن باید آن را فراهم کنند و البته فواید و خیر آن را نیز ببرند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran