Iran Newspaper

رمزگشایی از پرونده واردات خودرو

گزارش اختصاصی «ایران» از ابعاد تخلف واردکنندگا­ن شرکتهای واردکننده خودرو 16 هزار و 700 خودرو به مردم تعهد دارند

- مرجان اسالمیفر خبرنگار

بعــد از مدتهــا انتظار و اخبــار متفاوت باالخــره روز گذشــته پرونــده تخلــف واردات 6481 هزار خودرو شــفاف شد. با ترفندهــای صــورت گرفتــه 1934 خودرو از گمــرک کشــور خارج شــده و به دســت مردم رســیده اســت اما 300 دستگاه آن توســط مرکز شــمارهگذا­ری پالک نشــده چرا که مسئوالن نظارتی موضوع تخلف را اطالعرسانی کرده بودند و جلوی پالک شــدن خودروهــای خارجــی را گرفتند. با این تفاســیر 4547 خودرو اجــازه واردات پیدانکردند.

براســاس اطالعات به دســت آمده از وزارت صنعــت تخلــف واردات خــودرو در ســه بخــش قابــل تفســیر اســت. یک بخــش از تخلــف مربــوط بــه جابهجایی کاال اســت. یعنــی واردکننــد­ه در گذشــته درخواســت واردات کاالی دیگــر را داده بود اما با افزایش قیمت خودرو در مدت ممنوعیت واردات خــودرو، نوع کاال را به خودرو تغییر داده است.

نوع دوم تخلف مربوط به جابهجایی زمان است. به نحوی که واردات برای فرد امکانپذیر شود. سومین رویهای که در بین 274 تخلف سهم بیشتری داشته است، مربوط به گرفتن کد 8 رقمی بوده است. به این شــکل که ثبت ســفارش همزمان بــا توقــف واردات خــودرو صــورت گرفته اســت. افراد بــا رانت یا پرداخــت پول به ســودجویان، دسترســی غیرقانونــ­ی بــه سامانه ثبت ســفارش خودرو پیدا کردند و توانســتند بــا واریز پول، کــد 8 رقمی که امــکان واردات خودرو را بــه آنها میداد، وارد کنند. ■ 3گروهمتخلف

تخلــف هــم توســط ســه گــروه اتفاق افتاده است. گروه اول؛ نمایندگان رسمی واردکننــد­گان خودرو هســتند، گــروه دوم نمایندگان غیررســمی کــه 3 درصد حق خدمــات پس از فروش بــرای نمایندگی را واریــز کردند و ســومین گروه اشــخاص حقیقی و حقوقی هســتند که از 12 دیماه ســال 95 واردات خــودرو توســط آنهــا ممنوع شده بود.

طبــق گفتــه غالمحســین محســنی اژهای، معــاون اول و ســخنگوی قــوه قضائیه ایران، پنج نفر از مقامات وزارت صنعت، از جمله یک مدیرکل در ارتباط بــا ثبــت «غیرقانونــ­ی» ســفارش خودرو بازداشت شدهاند. اما نکته مهم آن است که به جز یک واردکننده که تعداد زیادی خــودرو ثبت ســفارش کرده اســت ســایر واردکننــد­گان و مدیر شــرکت بازداشــت نشدهاند.

مجتبــی خســروتاج رئیــس ســازمان توســعه تجارت در گفت و گــو با «ایران» دربــاره تخلفهــای صــورت گرفتــه در موضــوع واردات خــودرو، گفــت: تمــام کســانی کــه در لیســت ثبــت ســفارش دهنــدگان خودروهــای وارداتی هســتند، تخلــف کردنــد و مراجــع قضایی بــا آنها برخــورد خواهند کرد. لیســت متخلفان واردکننده خودرو که منتشــر شــده کامل اســت و هیچ مجموعهای از قلم نیفتاده اســت. این لیست توسط حراست وزارت صنعــت، معــدن و تجــارت کشــور تهیه شده است.

از آنجا که لیست متخلفان واردکننده خــودرو زیــاد بود نتوانســتی­م آن را در این فضای کــم چاپ کنیــم. لــذا خوانندگان روزنامــه ایــران بــا مراجعــه بــه ســایت روزنامه ایران میتوانند لیست متخلفان را مالحظه کنند.

البته این روزها مســئوالن قوه قضائیه اســم ایــن تخلــف را جعــل گذاشــتند و میگوینــد ایــن اقــدام تخلف محســوب نمیشود.

وی در مــورد اینکــه برخــی از واردکننــد­گان خــودرو نســبت به لیســت ارائه شــده، معترض هســتند و میگویند واریزهمزما­نباممنوعیت­ثبتسفارش خــودرو بوده اســت، گفــت: تــا زمانی که کارمــزد بابــت ثبــت ســفارش صــورت گرفتــه، واریــز نشــود، آن ثبــت ســفارش به رســمیت شــناخته نمیشــود. لذا این صحبــت واردکننــد­گان با کارکرد ســایت ثبــت ســفارش خــودرو مغایــرت دارد و قابلقبولنی­ست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه 300 خودروی خارجی که به صورت غیرقانونی وارد شده بودند پالک نشدند، اظهار داشت: خودروهای تحویل داده شده به مردم هیچ مشکلی ندارند. اما واردکننــد­گان به صورت کامل مقصر هســتند و بایــد پاســخگوی تخلــف خود باشند.

در ایــن میــان محمد شــریعتمدا­ری وزیر صنعــت، معدن و تجارت با اشــاره بــه اینکــه وزارت صنعت 4 بــار تأکیدات الزم را به وزارت اطالعات برای تخلفات ثبــت ســفارش اعــالم کــرد، گفــت: بــه صــورت همزمــان نامهنگاریه­ــا بــرای اطالعرســا­نی از ایــن تخلف به ســازمان تعزیــرات حکومتی، ســازمان حمایت و حتی مراجــع قضایی ارائه شــد. عالوهبر این نامهنگاریه­ای الزم برای ممنوعیت شــمارهگذا­ری ایــن خودروها انجام شــد. البتــه گمــرک هــم به مــا اعالم کــرده که از مجمــوع 6481 خودرویــی کــه در ثبت ســفارش آنها تخلف انجام شــده حدود 4547 دستگاه از این خودروها نه اظهار و نه وارد شدهاند. همچنین اعالم کردهاند کــه 1934 خــودرو وارد کشــور شــده کــه براســاس اعالم واحدهای شمارهگذاری بیش از 300 دستگاه از این خودروها هنوز پالک نشده است.

وی همچنیــن در ابالغیهای ســازمان توســعه تجــارت را ملــزم کــرد، خدمات الکترونیکی ثبت ســفارش بــه طور دائم توســط یــک کارشــناس فنی رصد شــود تــا هرگونه حفره امنیتــی، امکان تقلب و سوءاستفاده از بین برود.

وزیــر صنعــت، معــدن و تجــارت افزود: این اتفاق که به هر دلیلی از ســوی کاربران، کارمندان و واردکنندگا­ن صورت گرفتــه، اتفاق خوبی نبوده اســت، چه در این دولت یا آن دولت انجام شده باشد، به همیــن دلیل از محضر شــریف مردم ایــران عذرخواهی میکنم و امیــدوارم با تمهیداتی که اندیشیده شــده است، این فســاد به صفر میــل کنــد و روشهای ما مؤثرباشد. ■ تخلفچگونهش­کلگرفت

مهــدی دادفــر دبیــر انجمــن واردکننــد­گان خــودرو در گفــت و گــو بــا «ایــران» در ابتــدای صحبتهایــش بــه تاریخی اشــاره کرد که شــروع تخلفها با آن ثبت شد. به اعتقاد او اگر ممنوعیتها به این شــکل صورت نمیگرفــت اکنون موضــوع تخلــف در واردات خــودرو و اعتراضات مردمی روبــهروی نمایندگی شرکتهای واردکننده خودرو تیتر خبری رســانههای داخلــی و خارجــی نمیشــد و دولــت بایــد مســئولیت این تخلــف را بپذیرد.

وی گفــت: 12 دیماه ســال 95 واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیرنمایندگ­ــی ممنــوع شــد. ایــن امر در ابتــدا شــکایتهای متعــددی داشــت ولی متأســفانه دولت نپذیرفــت. بعد از آن از اول تیرمــاه بــا بهانــه اینکه ســایت ثبت ســفارش خــودرو باید به روز شــود، ســایت قفل شــد و در نهایــت 24 تیرماه مشــخص شــد که با هــدف ممنوعیت و بررســی دســتورالع­مل واردات خــودرو، ثبــت ســفارش بســته شــده اســت. در زمانی که سایت برای واردکنندگا­ن بسته بــود، برخیها به آن دسترســی داشــتند و درخواســت خــود را ثبــت کردنــد. لــذا نمایندگیها­ی رسمی غیررسمی واردات خــودرو را انجــام دادنــد. البتــه برخــی از واردکننــد­گان لیســت ارائه شــده را قبول ندارنــد و میگوینــد مدارکــی دارنــد کــه نشــان میدهد ثبــت ســفارشهای آنها غیرقانونی نیســت. قرار اســت امروز این موضوع در انجمــن واردکنندگا­ن خودرو بررسی شود.

وی بــا بیــان اینکــه شــرکتهای واردکننده خــودرو 16 هــزار و 700 خودرو بــه مــردم تعهــد دارنــد، خاطرنشــان کرد: از ســاعتی کــه لیســت واردکنندگا­ن متخلــف عنــوان شــده اســت، مــردم روبهروینما­یندگیهاایس­تادندوخواه­ان خودروهایی هستند که ثبتنام کردند. توضیح : طبق جدول ارایه شــده توســط وزیر صنعت، معدن و تجارت تعداد نمایندگی های رســمی ، غیررســمی و افراد حقیقی که تخلف کردند 6105 دســتگاه بود و با میزان تخلف 6481 خودرو مغایرت داشــت. یک مقام مســئول عنوان کرد 376 دستگاه خودرو مربوط به شرکت های غیر نمایندگی بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran