Iran Newspaper

چترحمایت قانون بر سر کودکان و نوجوانان

در پی افزایش کودک آزاری در چند ماه اخیر مجلس کلیات الیحه حمایت از کودکان را پس از 10 سال تصویب کرد

- یاسمن صادق شیرازی خبرنگار

پــس از یــک دهــه انتظــار ســرانجام، مجلــس شــورای اســامی، کلیــات الیحه حمایــت از حقــوق کــودکان و نوجوانــان را تصویــب کــرد. الیحــهای کــه بــه اعتقاد بســیاری از کارشناسان اجتماعی میتواند از آســیبهایی کــه کــودکان و نوجوانــان را تهدیــد میکنــد جلوگیــری کنــد، آنهــا معتقدنــد در ماههــای اخیــر، بــه دنبــال ماجرای تعرض به دانشآموزان مدرســه غرب تهــران و کــودک افغــان در خمینی شــهر و .... واکنشهــای زیــادی در فضــای مجازی و جامعه به دنبال داشت بهطوری کــه تحلیلگــرا­ن اجتماعــی وقــوع اینگونه حــوادث و افزایــش کودک آزاری را ناشــی از نبــو ِد الیحه حمایــت از کودک و نوجوان میداننــد. بــه گــزارش «ایــران»، پیــش از ایــن، برخــی از نماینــدگا­ن مجلــس بارها تــاش کردنــد تا الیحه حمایــت از حقوق کودکان و نوجوانان را به کمیسیون قضایی مجلس بفرســتند که بیشــک این اقدام، مسیر بررســی الیحه را طوالنیتر میکرد. با وجــود این نماینــدگا­ن موافق مجلس، دیــروز بــه رغــم مخالفتهــا الیحــه را به صحنعلنیمجل­سفرستادند.

دکتــر «طیبــه سیاووشــی»، عضــو کمیســیون فرهنگــی مجلــس در گفتوگو بــا «ایــران» بــا اشــاره بــه تــاش برخــی از نماینــدگا­ن مجلــس بــرای منتفــی کــردن رســیدگی بــه الیحــه حمایــت از حقــوق کــودکان و نوجوانــان میگوید: تعــدادی از نماینــدگا­ن مجلــس معتقدند در شــرایط کنونی اقتصادی کشور، هنوز زمان رسیدگی به این الیحه فرا نرسیده و باید آن را رها کرد امــا با این وجود، کلیــات الیحه به تصویب رســید. ایــن نماینــده مجلــس، از بررســی مفاد و جزئیات این الیحه در جلســه امروز نمایندگانم­جلسخبرمیده­دومیگوید: یکــی از مهمتریــن نــکات مثبــت الیحــه حمایت از حقوق کــودکان و نوجوانان، این است که والدین نباید با محرومیت کودکان از خدمات آموزشی از آنها به عنوان نیروی کار استفاده کنند. به همین علت، برخی از نماینــدگا­ن مجلس مخالــف تصویب این الیحــه بودند، چراکه معتقدنــد خانوادهها بــه علت فشــار اقتصــادی کودکان خــود را مجبوربهکار­میکنند.بههمینعلت،جرم انگاری علیه آنها اشتباه است.

سیاووشــی بــا اشــاره بــه اینکــه در این الیحــه، ذکــر شــده وادار کردن کــودکان به فحشــا و نشــان دادن تصاویــری کــه صور قبیحه باشد ممنوع است، میگوید: برخی از نماینــدگا­ن، بــه علــت تعصبــات غلط مخالــف این ماده بودند و به همین علت میخواستند الیحه را به کمیسیون قضایی مجلسبفرستن­د.

ایــن عضــو کمیســیون فرهنگــی مجلــس، میافزایــد: یکــی از مهمترین مشــکاتی کــه حــوزه کــودکان در حــال حاضــر بــا آن مواجــه اســت، نبــود درک مشــترکی بــرای فهــم خشــونت علیــه کودکان اســت. بــه همیــن علت، ایــن قانــون تعاریــف دقیقــی از انــواع خشــونتها ارائه کرده تــا مفاهیم حوزه کودک به صورت جامع و کامل در قانون ذکر شــود. سیاووشــی بــا تأکید بــر اینکه یکــی از مهمترین نتایــج الیحه موضوع به رســمیت شــناختن کودکان حاصل از ازدواج مــادران ایرانی با پــدران خارجی اســت، ادامــه میدهد: البته بــا تصویب الیحــه، کارت تابعیــت ایرانــی بــه آنهــا داده نمیشــود امــا آنهــا از حمایتهای بهداشتی و آموزشی برخوردار میشوند.

وی از راه اندازی دفتری در قوه قضائیه بــرای رســیدگی بــه امــور کــودکان پــس از تصویبالیحه­خبرمیدهدوم­یگوید:این مرکز میتواند مکان مناسبی برای کودکان بزه دیده و بزهکار باشــد تــا از عوارض وارد شــده به آنها جلوگیــری کند. چراکــه، وارد شدنهرگونهآ­سیبیبهکودک­ان،آیندهآنها را تحتالشعاع قرار میدهد. ■ 40 درصد خشــونتهای خانگی مربوط به کودک آزاری است

دکتر «رضا جعفری»، رئیس اورژانس اجتماعــی کشــور نیــز بــا تأکیــد بــر اینکــه گزارشها نشــان میدهــد کــودک آزاری، بیشــترین آمــار خشــونت خانگــی را بــه خــود اختصــاص داده اســت، بــه «ایران» میگویــد: از مجمــوع کل رســیدگیها­ی اورژانــس اجتماعــی حــدود 30 درصد به موضوع خشونتهای خانگی اختصاص دارد کــه حــدود 40 درصــد از ایــن مــوارد شامل کودک آزاری میشود.

رئیــس اورژانــس اجتماعــی کشــور، معتقــد اســت، ســازمانها­ی حمایتــی نزدیــک بــه یــک دهــه اســت کــه منتظــر تصویب الیحه حمایــت از حقوق کودکان و نوجوانــان هســتند و اجــرای ایــن قانــون میتواند از بسیاری از آسیبهای وارد شده به کودکان جلوگیری کند.

جعفری، البته تأکید میکند که پس از تصویب الیحه هیچ کدام از دســتگاهها­ی مربوطــه نمیتواننــ­د از وظایفی کــه برای آنها مشخص شده شانه خالی کنند:« یکی از مهمتریــن برنامههایی که در این الیحه پیشبینــی شــده، راه اندازی پلیســی ویژه برای کــودکان و افزایش نقش مــددکاران بهزیستی برای رسیدگی به کودک آزاریها اســت.» جعفری راه انــدازی دفتری برای رسیدگی به جرائم کودکان در قوه قضائیه را اقــدام مؤثری میدانــد و ادامه میدهد: پــس از تصویب ایــن الیحه، قــوه قضائیه اطاعــات خود را در حــوزه کودکان بهطور مستقیم از بهزیستی و اورژانس اجتماعی کســب میکنــد و حتــی ایــن اجــازه بــه ما داده میشــود که در شرایطی که احساس میکنیم کودک در خطر قــرار دارد، نیازی بــه حکــم قضائــی نداریــم. البتــه، بعــداً اورژانس موظف اســت این موارد را به قوه قضائیهاعام­کند. ■ کــودکان و نوجوانــان نیازمنــد قانونــی بازدارنده

دکتر «معصومه ابتــکار»، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز با اشــاره بــه اینکه آمار کودک آزاری و سوءاســتفا­ده از کــودکان نگــران کننده اســت بــه «خانه ملــت»، میگویــد: دولــت بــا همــکاری مجلس و قوه قضائیــه اقدامات خوبی در حوزه کودکان و نوجوانان انجام داده است. با ایــن حال موضــوع کــودکان و نوجوانان نیازمند قانون جامع و بازدارنده است.

او با اشــاره بــه اینکه الیحــه حمایت از کــودکان و نوجوانــان، افراد زیر ۸1 ســال را در بــر میگیــرد، میافزایــد : بررســی ایــن الیحه رویکرد موضوع کودکان و نوجوانان و از لحاظ مبنایی در حوزه فرهنگی بســیار مهم و کلیدی اســت. بنابراین، این الیحه عــاوه بــر در نظــر گرفتــن ابعاد شــرعی، شــرایط مخاطرهآمیـ­ـز برای کــودکان را که میتوانــد از لحــاظ روحــی و روانــی آنها را تهدید کند، در نظر میگیرد.

ابتــکار بــا بیــان اینکــه براســاس ایــن الیحه، مرکزی توســط قوه قضائیه باید در مراکز اســتانها برای حمایــت از کودکان و نوجوانان تشکیل شــود، میگوید: سازمان بهزیســتی، مرکــز اورژانــس اجتماعــی را تشــکیل داده اســت، امــا بایــد در کنــار آن مراکز قوی قضایی داشته باشیم.

معــاون امــور زنــان و خانــواده رئیــس جمهــور، ادامه میدهد: الیحه حمایت از کــودکان و نوجوانان تکلیف دســتگاهها­ی دولتی همانند بهزیستی، نیروی انتظامی و صداوســیما را مشــخص کــرده اســت، چــرا کــه ایــن ســازمان در آگاهی بخشــی درخصــوص حقــوق کــودکان و نوجوانان میتواند نقش مؤثری داشته باشد.

او بــا بیــان اینکه جنبــه عمومی جرم در ایــن الیحــه بخوبی دیده شــده اســت، میافزایــد: در شــرایط کنونــی مجرمــان بزهکار در موضوع کــودکان و نوجوانان به نوعی از قانون فرار کرده یا با مجازاتهای کمــی مواجــه میشــوند که تصویــب این الیحه میتواند مشکات را کاهش دهد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran