Iran Newspaper

اگر الزم بدانیم ، نیروهای تازه نفسی به دولت افزوده می شود

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

-

رئیــس جمهــوری تهدیــدات پــوچ و بیاســاس حاکمان امریکا را فاقد ارزش پاســخگویی توصیــف و تأکید کــرد که به جــای دهان بــه دهان گذاشــتن بــا آنان، باید با وحدت و همبســتگی پاســخ آنان را بدهیم. حجتاالســا­م حسن روحانی تقویــت تولید داخل، شــکایت بــه دیوان الهــه و فعالیــت در سیاســت خارجــی برای کســب همراهــی دولتهای جهان را از دیگر اقدامهــای دولت برای مقابله با امریکا و بهترین پاســخ بدرفتاری آنان توصیف کرد.

بهگزارش پایگاه اطاعرسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلســه روز گذشته هیأت وزیــران، با بیان اینکــه ملت ایران از ابتــدا در مقابــل لجاجــت و بدرفتــاری حاکمــان امریــکا و نقــض عهد آنــان در همــه زمینههــا ایســتادگی و مقابله کرده و همــواره راه مقاومــت را انتخــاب کــرده اســت، اظهــار کــرد: امــروز هــم برخــی حاکمان امریکا حرفهای زیادی میزنند که بیپایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طــرف برخــی از ایــن حاکمــان، نیازی بــه پاســخ دادن و دهن به دهن شــدن با آنــان نــدارد و انســجام و انتخاب مســیر وحدت و ایســتادگی، محکمترین پاسخ به ســخنان ســخیف آنان خواهد بود.وی افزود: هر چه قدر که در داخل کشور برای تولیــد و صادرات تــاش کنیم بهمعنای پاســخ قاطــع بــه توطئههــای دشــمنان ملــت ایران خواهد بود و همان اندازه که مــردم با دولت برای ثبات بازار همکاری کنند، پاســخ قاطع ما به سردمداران کاخ ســفید خواهد بود. روحانی تصریح کرد: دولت عاوه بــر تاشهایی که در داخل انجــام میدهــد، اقدامهــای حقوقــی و بینالمللــ­ی خــود را نیز شــروع کــرده که شــکایت حقوقی علیــه امریــکا در دیوان دادگســتری الهــه از آن جملــه اســت، چــرا کــه تحریمهــای امریــکا در تضاد با قطعنامهها و تعهدات قبلی این کشور به شمار میرود و این حق ایران است که در مرجع بینالمللی از امریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان الهه مطرح کرده است.وی افزود: در چند روز گذشته نخستین موفقیت در این شکایت بهدســت آمد و دیــوان صراحتاً به امریکا اعــام کرده کــه تا رســیدگی به شــکایت ایــران حق ندارد کاری انجــام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تأثیر بگذارد و این به نوعی بهعنوان قرار تأمین و موقت محسوب میشود و این هشدار را به وزیر خارجــه امریکا صادر کرد که باید مراقب اعمــال و برنامههای خــود در این زمینه باشــند و این هشــداری به امریــکا از زبان باالتریــن مرجــع حقوقــی دنیــا و رئیس دیوان دادگستری الهه است.

رئیــس جمهوری با تأکید بر اینکه در هر صحنهای روبهروی امریکا ایستادگی میکنیــم، گفــت: شــکایت بــه دیــوان دادگســتری الهــه صحنه حقوقــی بود و در صحنــه سیاســی هــم این ایســتادگی وجــود دارد و اینکه امــروز اکثریت قاطع کشــورهای جهــان، اقدامهــای امریــکا را نادرســت، محکــوم یــا حداقــل از آن اظهــار تأســف میکننــد، نشــانههای­ی از این ایســتادگی اســت. مــا بایــد در همه زمینههــا در برابــر توطئههای دشــمنان ایســتادگی کنیم.روحانــی بــا بیــان اینکــه دولــت در رونــد تاشهــای خود بــرای خنثیســازی توطئــه امریــکا، اگــر الزم بدانــد نیروهــای تــازه نفســی را بــه مجموعــه خــود میافزایــد، اضافه کرد: امروز در این زمینه تصمیم گرفته شد تا آقای دکتر همتی بهعنوان رئیس جدید بانک مرکــزی جمهوری اســامی ایران معرفی شــود و به ایشان بهخاطر کسب اعتماد دولت و قبول این بار مســئولیت تبریــک میگویم.رئیــس جمهــوری، دکتــر همتی را فردی بــا تجربه در زمینه مســائل بانکــی، مالی و پولی دانســت و از دکتر ســیف نیــز بهخاطر زحمات پنج ســاله گذشــته قدردانــی کــرد. روحانــی گفــت: دکتر ســیف بــه خوبــی بهوظیفه خــود عمــل کردنــد و تــاش زیــادی در مبــارزه بــا فســاد در زمینــه مؤسســات غیرمجــاز انجــام دادنــد و نــام ایشــان در ایــن عرصــه در تاریخ ایــران ماندگار خواهــد بود.روحانی با بیــان اینکه دکتر ســیف با همــه توان در مســیر مبــارزه با فســاد گام برداشــت، افزود: علت اینکه برخیها از دکتر ســیف ناراحتــی دارند، بهخاطــر مقابله ایشــان با فســاد اســت. وی در دولــت یازدهــم نیز جــزو افرادی بــود کــه تــاش کــرد تــا تــورم را کنتــرل کنیــم و اینکــه در حــدود 3 ســال، تــورم تک رقمی داشــتیم، آقای سیف در این زمینه سهم و نقش مؤثری داشتند.

رئیــس جمهــوری افــزود: در زمینــه مســائل بانکی نیازمند تاش و همکاری بــا جهان هســتیم و با وجــود توطئههای امریــکا، بانــک مرکــزی کشــورمان تاشهای مناســبی در این زمینه داشته اســت. امــا باوجــود همــه ایــن تاشها شــرایطامـ­ـروزایجابم­یکنــدکهنی­ــرویتازه نفســی وارد این مقوله شــود. امیدواریم بــا انتخــاب تاکتیکهــا و شــیوههای مناســب، شــاهد تحــوالت خوبــی در مســائل ارزی، اقتصادی و بانکی باشیم. رئیــس شــورای عالــی انقــاب فرهنگی در بخــش دیگــری از ســخنان خــود بــه جریــان عملیــات مرصــاد اشــاره کــرد و گفــت: ظاهــر ایــن عملیــات این اســت کــه در مقطعــی عراقیهــا بــا همــکاری منافقیــن از غــرب کشــورمان رخنــه کردنــد و از اســامآباد غــرب بــه ســمت کرمانشــاه روانــه شــدند. در جریــان این عملیات نیروهای مسلح کشورمان اعم از ســپاه، ارتــش، نیــروی هوایــی، زمینی و هوانیــروز بــا قاطعیــت در مقابــل این حمله ایســتادگی کردند و حتی آیتاهلل هاشمی رفسنجانی باوجود خطراتی که بود در منطقه عملیاتی، حضور پیدا کرد و در تماســی که با ایشان درباره خطرات ایــن حضورشــان در منطقــه داشــتم، با قاطعیــت و شــجاعت اعــام کردنــد که حتمــاً باید آنجا کنــار مردم کرمانشــاه و رزمنــدگان باقــی بمانند و ایــن روحیه و شــهامت از سوی ایشان که در آن مقطع جانشــین فرمانــده کل قــوا بودنــد برای همه ما درسآموز است.

رئیــس جمهوری با بیــان اینکه ما در 27 تیر ســال 67 قطعنامه را پذیرفتیم و زمانــی که دو طــرف، آن را قبول میکنند به معنای پایان جنگ محسوب میشود، اضافه کــرد: امــا در آن مقطــع عراقیها اشــتباه محاســباتی انجام دادند و چنین تصــور کردنــد کــه پذیرفتــن قطعنامه از ســوی ایــران به معنــای این اســت که ما ضعیف شــدهایم. لــذا از جنــوب و غرب حماتی علیه کشورمان انجام دادند. این در حالی اســت که صدام در طول دوران جنــگ و پس از فتح خرمشــهر، مــدام از آتشبس و صلح ســخن میگفت و این حمله نشان داد که صدام دروغ میگوید و صلحخــواه نیســت.وی اظهارکــرد: رزمندگان غیور کشورمان با روحیه باال در مقابل حمله صدام و منافقین ایستادگی کــرده و در هر دو منطقه آنان را شکســت دادنــد و خواســت خــدا بود کــه جنگ با پیروزی بزرگ ملت ایران به اتمام برسد و ایــن تصور باطل را از بین ببرد که قبول قطعنامه از ســوی ایران بهخاطر ضعف قوای ایرانی بوده است.

روحانــی تصریــح کــرد: پایــان جنگ درس دیگــری اســت بــرای آنانــی که در تصــورات خود بهدنبال تجــاوز به حقوق ملت ایران هســتند. همــه باید بدانند که ملــت بزرگ ایــران در کنار رهبــری عزیز خود این مقطع را هم آنچنان پشــت سر خواهد گذاشــت کــه درس عبرتــی برای بدخواهــان و دشــمنان و افتخــار دیگری برای ملت بزرگ ایران باشد.

رئیس جمهــوری در بخش دیگری از ســخنان خود با تبریک میاد باسعادت امــام رضــا(ع) بــه همــه ملــت ایــران، شیعیان و مســلمانان جهان، اظهارکرد: امــام رضا(ع) به مســلمانان جهــان یاد دادنــد کــه منطــق مســلمانی، منطــق استدالل است و اسام میخواهد با دلیل و برهان غیرمســلما­ن را به اسام دعوت کند و در این راستا شخصیتهای بزرگی مســلمان شــدند و ملحدان مشهوری نه بــا زور شمشــیر، تهدید یا تطمیــع، بلکه با منطق و اســتدالل، یکتاپرســت­ی پیشــه کردند.

رئیــس جمهــوری گفــت: امــام رضــا(ع) بــه ما آموخــت که با هــر قوم و جماعتــی باید بــا منطق زبــان و کتاب او ســخن بگوییم. لذا بــا یهودیان بــا کتاب تــورات و بــا مســیحیان بــا کتــاب انجیل ســخن میگویند و با هر امتی با قوانین و مقدسات خودشان و آنچه قبول داشتند، ســخن میگفتند و این امــروز برای ما که میخواهیــم جهــان را بــه حــق و اســام دعوت کنیم، بســیار مهم اســت و باید با دنیا با زبان خودشان صحبت کرد.

روحانــی خاطرنشــان کــرد: یکــی از عقبماندگیه­ــای مــا در ابــاغ رســالتهای دینی این اســت که به بیان قــرآن و ســیره و رفتــار ائمه و بویــژه امام هشــتم(ع) بــه خوبــی عمــل نمیکنیم. برای امام هشــتم(ع) فرصتی پیش آمد تــا همــگان را در بهتریــن مجالــس و بــا حضور همه حاکمان و صاحبمنصبان آن روز، علــم و دانــش گســترده خاندان رسالت آشنا کند. رئیس جمهوری افزود: درس دیگری که باید از امام هشــتم(ع) آموخــت، ایــن اســت راه و مســیری را انتخــاب کردند که بــه مصلحت جامعه اسامی و امت اسامی باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran