Iran Newspaper

ورود 15 هزار دانشآموز به مدارس استعدادهای درخشان

-

صبــح جمعــه آزمــون ســنجش هوش 150 هــزار دانشآموز ورودی پایه هفتم مــدارس اســتعداده­ای درخشــان در حوزههای امتحانی سراســر کشور برگزار شــد. اما هنوز چند ساعت از این آزمون نگذشــته بود کــه صــدای خانوادهها به خاطر نوع سؤاالتی که مسئوالن آموزش و پــرورش طرح کــرده بودند بلند شــد. خانوادههــ­ا اعــالم کردهانــد ســؤاالت آزمــون هوشــی که مســئوالن آموزشــی برای ســنجش اســتعداد دانشآموزان برگزار کردند مشابه آزمون هوش ریون بــوده کــه از چنــد ماه قبــل هــم در بین دانشآموزان دست به دست میشد.

به گزارش «ایران»، بهمن ماه ســال گذشــته بود که مسئوالن آموزشی کشور اعــالم کردنــد: آزمــون ورودی مدارس نمونــه دولتــی و تیزهوشــان بــه خاطــر اســترس و فشــاری کــه مؤسســات آزاد علمــی بــر دانشآمــوز­ان وارد میکنند ممنــوع اســت. آنهــا همچنیــن اعــالم کرده بودند برگزاری آزمونهای تســتی در دوره ابتدایــی، اســتفاده از کتــب کمکآموزشــ­ی و ورود مؤسســاتی کــه بــه ایــن بهانــه وارد مــدارس ابتدایــی میشدند، همگی ممنوع است. هرچند این تصمیــم با مخالفتهای بســیاری روبهرو شــد، البته همان روزها مسئوالن آمــوزش و پــرورش اعــالم کردند طرح شــهاب را جایگزینی برای آزمون تستی مدارس ســمپاد قرارخواهنـ­ـد داد. آنها به برگزاری آزمون هوشــی اشاره کردند کــه میخواســت هــوش دانشآمــوز­ان را بررســی کنــد. آزمونــی کــه حــاال بــا اعتراضات بســیاری روبهرو شده است. برخی از خانوادهها در تماس با خبرنگار «ایــران» اعــالم کردنــد ســؤاالت ایــن آزمون اســتاندار­د نبوده و البته ســؤاالت در برخی از مؤسســات لو رفته بود. آنها اظهــار داشــتند: «ایــن آزمون قــرار بود که هــوش دانشآموزان را بســنجد، اما این آزمون ســادهای بــود که کپی آزمون هــوش ریون بود. در تســت هوش ریون معمــوالً 50 تــا 60 ســؤال تصویــری در اختیــار کــودک و نوجوان قــرار میگیرد که این تصاویر، بیشتر به شکل هندسی هستند که پس از پاسخ دادن به سؤاالت تصویری، ضریب هوشی فرد مشخص شــده و بــهًاو اعــالم میشــود. ایــن آزمون اصــال برای دانشآمــوز­ان نخبه اســتاندار­د نبود. چرا که پیــش از این در تعــدادی از مــدارس و آموزشــگاه­ها مطــرح شــده و دانشآمــوز­ان بــا آن آشــنا بودند.» خانوادهها تأکیــد کردند: ســؤالمان این اســت که چطور آموزش و پرورش روی استانداردس­ــازی سؤاالت برنامهریــ­زی نکــرده بــود ایــن در حالی اســت که دانشآموزان 15 هــزار تومان پــول دادنــد و در ایــن آزمــون شــرکت کردند تا هوششان را بررسی کنند. این ســؤاالت از ســه ماه قبــل از امتحــان در همه آموزشــگاه­ها و مدارس دســت به دست میشد. چطور آموزش و پرورش به این موضوع توجه نکرد. ما معتقدیم این اتفاق عدالت آموزشــی را زیر سؤال میبــرد. پدر یکــی از دانشآمــوز­ان نیز با اشــاره به اینکه آزمون هــوش ریون را دانشآمــوز­ان ضعیــف هــم میتوانند پاســخ دهند، اعالم کرد: «این ســؤاالت در تمــام کانالهــای تلگرامــی هــم بــه اشــتراک گذاشــته شــد. درحقیقــت ایــن ســؤاالت، کپــی از آزمــون معروف ریــون بــود. البته ســؤاالتی که مســئوالن آموزش و پرورش طراحــی کرده بودند در کتابهــای «ای کــی یــو» مبتکــران، اندیشمند، هوش و استعداد تحلیلی و فرزانگان هم به این سؤاالت اشاره کرده بودنــد. اگر قرار بود آزمــون ریون را کپی کنند و تســت بگیرند همان اردیبهشت این آزمــون را برگزار میکردنــد. هر روز منابــع مختلــف پیــام میدادنــد کــه از هوش کالمــی و خالقیت و غیره ســؤال میآیــد ایــن کار فقــط موجــب فربهتــر شــدن مافیایــی آموزشــگاه­ها شــد. چرا کــه کلی کالس هــوش و کتاب هوش در ایــن چند ماه بین دانشآموزان خرید و فروش شد.» ■ همه تســتهای هــوش در دســترس هستند

مســئوالن آموزش و پرورش چندی پیــش اعــالم کــرده بودنــد کــه نظــام پذیرش دانشآموز در مدارس ســمپاد از طریــق ســنجش هــوش و اســتعداد داوطلبان و مالحظه ســوابق تحصیلی آنــان بــدون آزمونهای چنــد گزینهای آموزشــی خواهــد بــود. اما حــاال همین ســؤاالت ورودی مدارس استعدادهای درخشــان ســال 97-98 در سایت ریون و دیگــر کتابهــای کمــک آموزشــی دیــده میشــود. موضوعــی کــه رئیــس مرکز ســنجش وزارت آموزشوپرور­ش بــا اشــاره بــه برگزاری تســت هــوش در پایــه هفتــم گفــت: بــرای اولیــن بــار در گزینش دانشآموزان تیزهوش بهجای اســتفاده از آزمــون پیشــرفت تحصیلی غیراستاندا­رد از آزمون هوش استاندارد استفاده شده است.

بــه گــزارش روابــط عمومــی وزارت آموزش و پرورش، عبدالرسول عمادی بــا اشــاره بــه برگــزاری فرآیند ســنجش دانشآمــوز­ان ورودی پایــه هفتــم متقاضــی مــدارس تیزهوشــان، اظهــار کــرد: تســت هــوش مورداســتف­اده تنها آزمــون گروهی معتبر هــوش بوده که از روایی و اعتبار الزم برخوردار اســت. این آزمون غیرکالمــی توانایی مخاطبان در سطوح باالی شناختی را رصد مینماید و دانــش و حافظــه فــرد درنتیجــه آن چندان تأثیرگذار نیست.

عمــادی تصریــح کــرد: در آزمــون امســال بیــش از0۵1هــزا­ر دانشآمــوز شــرکت کردنــد کــه 08هــزار نفر پســر و 07هــزار نفــر دختــر بودند کــه به مدت یک ساعت به 0۶ســؤال چهار گزینهای و ۵سؤال تشریحی پاسخ دادند. تمامی آزمونهــای فردی و گروهــی موجود در کشور همواره در دسترس همگان است و این موضوع درنتیجه ســنجش هوش تأثیرگــذا­ر نیســت؛ ضمــن اینکــه هیچ فــردی از اینکــه چــه نــوع آزمونــی اجرا میشــود مطلع نبوده و امنیت و اجرای بهینــه آزمون در سراســر کشــور گزارش شده است.

رئیـــــــ­ــــــــــ­ــــــــــ­ــس مرکــز ســنجش وزارت آمــــــــ­ــــوزشوپر­ورش افــزود: جایگزینی تســت هوش بهجای آزمون پیشرفت تحصیلی، یک حرکت تحولی و روبهجلو وگام بلندی در جهت حذف آزمونهای غیراستاندا­رد از دامن نظام تعلیم و تربیت و افزایش کیفیت نظام آموزشی است. 15ë هــزار دانشآمــوز بــه مــدارس استعدادهای درخشان میروند

رئیــس مرکــز ملــی پــرورش اســتعداده­ای درخشــان دربــاره قبــول شــدگان آزمــون هــوش ســمپاد، اظهار کــرد: امســال هماننــد ســال گذشــته حــدود 15 هزار دانشآمــوز در مدارس اســتعداده­ای درخشــان بــه تحصیــل خواهنــد پرداخــت بــا ایــن تفــاوت کــه امســال دانشآمــوز­ان در هیــچ آزمون علمی شرکت نکردند، بلکه تنها هوش و استعداد آنها موردسنجش قرارگرفته است. سیاست وزارت آموزشوپرور­ش، تحصیــل دانشآمــوز­ان دارای اســتعداده­ای برتر در این نوع مدارس اســت و ســعی خواهیــم کــرد، بــرای ســال تحصیلــی جدیــد، دانشآموزان دارای اســتعداد برتر با نظر کارشناسانه متخصصین مربوطه مشخص و جذب شوند.

فاطمــه مهاجرانــی از اعــالم نتایج ســنجش هوش دانشآموزان مذکور از دهــم تا پانزدهــم شــهریورما­ه خبر داد و افــزود: بر اســاس دســتور صریح وزیر آموزشوپــر­ورش، دانشآموزان­ــی کــه تاکنون در مــدارس دولتی یا غیردولتی ثبتنــام کردهانــد، در صــورت پذیرش در مدارس تیزهوشان، میتوانند بدون هرگونــه مشــکلی و بــا اســترداد تمامی شــهریه اخــذ شــده توســط مــدارس، جابهجا شوند.

وی با اشــاره به حذف آزمون ورودی مــدارس اســتعداده­ای درخشــان و نمونــه دولتــی بــرای ســال تحصیلــی 98 - 97 بــر اســاس تصمیــم وزارت آموزشوپــر­ورش، اظهــار کــرد: ورود به مــدارس نمونه دولتی ازاینپس نیاز به شــرکت در آزمون نــدارد و این مدارس هیأتامنایـ­ـی اداره خواهنــد شــد و در روش ورود بــه مــدارس اســتعداده­ای درخشــان نیــز تنها ســنجش هــوش در نظر گرفته شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran