Iran Newspaper

در پیچ وخم الیحه حمایت از کودکان ونوجوانان

- یادداشت میترا امام رئیس هیأت مدیره انجمن پرنده درخت کوچک

«هیچ چیــز مانند نحــوه برخورد بــا کودکان، شــرافت یک جامعه را نشان نمى دهد»

نلسونماندا­ل سهشنبه دوم مرداد خبر تصویب الیحه حمایت از کودکان ونوجوانــا­ن اعــام شــد ودلهــا امیــدوار، چــرا کــه کــودک بهعنــوان یــک انســان مطــرح و دوران کودکی به رســمیت شــناخته شــد. دورانی که کودک مراحل رشــد خــود را طی میکند ومهمترین دوران زندگی است. از نکات مثبت این الیحه توجه به شرایط نوجوانــان بزهکار اســت. یادمان باشــد نوجوان بزهکار همانقــدر به حمایت نیاز دارد که نوجوان بزه دیده. نوجوانی که مرتکب جرم می شود علت ماجرا نیست بلکه خود معلول شــرایط خاص زندگی است. شرایط نابسامان خانواده از لحاظ اقتصادی وفرهنگی، نداشــتن سرپرســت مناســب وهزاران عامل دیگر که باعث ارتکاب جرم توســط کودک می شــوند. پس نوجوان بزهکار حتی بیش از دیگران نیــاز بــه حمایت اجتماعــی و توانمندســ­ازى دارد ومجــازات او با هــدف حمایت اجتماعی وجامعه پذیرى باید باشد.

حضــور مــددکار همراه کــودک در دادگاه نگاه کودک محور این الیحه را نشــان مــی دهــد وامیدواریم از ظرفیت فعــاالن حقوق کودک ومددکاران ســازمان هاى مردم نهاد نیز اســتفاده شــود ونقــش این افراد مؤثرتر باشــد. متأســفانه در حال حاضر نقش سازمان هاى مدنی دراین الیحه بسیار کمرنگ است. فعاالن حقوق کودک سالهاست در انجمن هاى خود براى احقاق حقوق کودک تاش کردهاند وهریک ســهم بسزایی در ســاختن دنیایی بهتر براى کودکان ایفا کردهاند. دنیایی سرشــار از شــادى همراه با آموزش وبازى. کارنامه هریک از این انجمنها کاهش آسیبهاى اجتماعی در منطقه خود را نشان می دهد و باعث شدهاند کودکانی از کار در خیابان وکارگاهها به دامن مدرسه برگردند واین کودکان در مدرسه نیز موفق بودهاند.چــرا کــه آموزش مهارت هاى زندگی براى کــودکان وخانواده هاى آنان در رأس فعالیت هاى سازمان هاى مردم نهاد است. کودکان دراین انجمن ها تعامل اجتماعی ومشــارکت را می آموزند.پس به خاطر کارنامه درخشــان ســازمانها­ی مردم نهاد الزم اســت در الیحه حمایت از کــودکان ونوجوانان در هر جا که نیاز به مددکار اجتماعی احساس می شود؛عاوه بر مددکار اجتماعی بهزیستی، فعاالن حقوق کودک در سازمان هاى مردم نهاد نیز آورده شوند.

این الیحه بهطور خاص بیشتر به کودکان در وضعیت مخاطرهآمیز میپردازد و نقش حمایت اجتماعی از همه کودکان در آن کمرنگ اســت. مثاً در قســمت آمــوزش جــا دارد ابتــدا آمــوزش بــا کیفیت و رایــگان بــدون تنبیه وتشــویق براى همه کودکان ونوجوانان قید شــود.آموزش حقوق کودک بــراى مدیران وکارکنان آموزشــی وادارى از نقــاط قــوت این الیحه اســت. حمایــت اجتماعــی از کودک، گامی است در رسیدن به توسعه پایدار. با تبریک به مناسبت تصویب این الیحه وتشکر از نمایندگانی که دلسوزانه پیگیر تصویب این الیحه هستند، امیدواریم با اصاحاتی در بعضی بندهاى آن بزودى شاهد اجراى آن باشیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran