Iran Newspaper

حباب سکه از یک میلیون تومان گذشت

بازار ارز و طال در انتظار برنامههای جدید بانک مرکزی

- سیاوش رضایی خبرنگار

دیــروز (یکشــنبه) روز عجیبی بــرای بازار ارز و طــالی ایــران بــود. روز شــنبه زمانی که عبدالناصر همتی بهعنوان نخســتین تغییــر در کابینه دوازدهــم روی صندلی ریاســت کل بانــک مرکــزی نشســت، قیمتها در بازار - که به گفته کارشناسان نشــانی از اســتقبال از ترمیم کابینه بود – عقب نشــینی کرد. اما این عقب نشــینی مقطعی دیری نپاییــد و در روز اول کاری رئیس کل جدید بانک مرکزی قیمتها در بازار رکوردهای تازهای به ثبت رساند.

ایــن درحالی اســت کــه همتــی در روز معارفــه خــود مهمتریــن برنامــهاش را حذف رانــت ارزی موجود اعالم کرد. ولی بهنظر میرسد قالبهای بازار ارز و طال به عواملــی که تا پیش از ایــن در آن مؤثر بود رها شده و بازار کار خود را میکند و هیجان حرف نخست را میزند. حال باید دید که چــه عواملی قیمتها را در بــازار ارز و طال تعییــن میکنــد و آیــا برنامههــا­ی جدید دولت بــرای مقابله با رانتهــای موجود درایــن بازارهــا بــه کمــک میآید. بــا این حال فعاالن بــازار منتظر اعــالم و اجرای برنامههای جدید رئیس کل بانک مرکزی هســتند کــه از ســوی رئیــس جمهــوری و معــاون اول او التهابــات بــازار ارز و طــال و رانتهایی کــه درایــن بازارها وجــود دارد باید در اولویت همتی قرار گیرد.

در روزهایــی که دسترســی بــه ارزهای عمده در بازار غیررسمی بشدت محدود شــده اســت، این بــازار طــال و بخصوص ســکه اســت که رهبری ســایر بازارها را بر عهده گرفته و با پالسهایی که از این بازار مخابره میشود، سایر بازارها هم آرایش خود را تغییر میدهند.

روزگذشــته در بیســابقهت­رین رشــد تاریخی در بازار، هر ســکه تمام بهار طرح قدیــم در نیمه روز تــا ۰۰4 هزار تومان هم گــران شــد و ایــن کاالی جذاب ایــن روزها را بــه 4.4 میلیــون تومــان هــم رســاند که در ادامــه فعالیــت بــازار و توقــف خرید و فروش قیمتها اندکی به عقب برگشت. به طــوری که هنــگام تنظیم ایــن گزارش ســکه تمام طرح جدید با ۰5۱ هزار تومان افزایش برروی 4 میلیون و 6۲ هزار تومان ایستاد.سکهتمامطرح­قدیمهم۷۳هز­ار و ۰۰5 تومــان بــاال رفــت و بــه ۳ میلیون و 55۳ هزار تومان رســید. نیم سکه هم که در میانه روز به نزدیکی ۲ میلیون رســیده بــود، به یک میلیــون و 55۸ هزار تومان و ربع سکه به ۲49 هزار و ۰۰5 تومان رسید.

طــالی ۸۱ عیــار هــم بــا عبــور از مــرز ۰۰۳هزارتوم­ــان بــرای هــر گــرم رکــورد جدیــدی بــرای خــود بــه ثبــت رســاند و تــا ۷۰۳ هــزار تومــان پیــش رفــت. ایــن درحالی است که در روزهای اخیر اونس طــالی جهانی کــه پیش از ایــن بهعنوان یکــی از پایههای اصلــی تعیین نرخ طال در ایــران بود روی ۳۲۲۱ دالر ثابت مانده اســت. بنابراین مدتهاست که سکه در بــازار ایــران رابطه خــود را بــا اونس طال قطع کرده اســت و نگاه آن تنها به دالر و مسائل داخلی است.

تحوالت روز گذشته در بازار ارز هم به عجیبی بازار سکه بود. چرا که جهشهای قیمتی ارزهای عمده دراین روز به باالی هــزار تومان رســید. بدین ترتیب یــورو با ۱444 تومــان افزایــش به ۲۱ هــزار و 54۷ تومــان، پونــد بــا 4۲6۱ تومان رشــد به 4۱ هزار و 9۲۳ تومان و درهم با ۸۳۳ تومان گرانــی بــه ۷۷9۲ تومــان رســید. دالر نیز در بــازار غیررســمی از مرز روانــی ۰۱ هزار تومان عبور کرد.

ســکه بیــش از یــک میلیــون تومــان حبابدارد

درحالی قیمتهــا در بازار ارز و طال با جهشهای تاریخی روبهرو شده است که مسئوالناتح­ادیههایتخص­صیآنهاهم از این شــرایط متعجب هســتند. محمد کشــتی آرای عضو اتحادیه طــال و جواهر درایــن باره بــه «ایران» گفــت: از آنجا که خریــد ارز برای مردم کار دشــواری شــده اســت، تمام کســانی که بهدنبــال تبدیل پــول خــود به کاال هســتند بــه بازار ســکه هجوم آوردهاند.

به گفتــه وی طــال در بازار ایــران هیچ کمبــودی نــدارد و به انــدازه کافــی وجود دارد ولی ضرب ســکه طال تنها در اختیار بانک مرکزی اســت.وی با اشاره به اینکه هماکنون حباب قیمتی ســکه به بیش از یــک میلیون تومان رســیده اســت گفت: ایــن حبــاب و قیمت ایــن روزهــای انواع ســکه در بــازار در طــول تاریخ بیســابقه بوده است.

عضــو اتحادیه طال و جواهر درپاســخ به این ســؤال که آیا بــا وجود قیمتهای باال خرید و فروش در بازار انجام میشود افــزود: بهدلیل نوســان بــاالی قیمتی در بازار ســکه میل به فروش بسیار کم شده است. روز گذشته نیز بهدلیل رشد شدید قیمتهامعام­لهدراینباز­ارمتوقفشد. کشــتی آرای ادامــه داد: برهمین اســاس قیمت انــواع ســکه از تابلــوی واحدهای صنفی پاک و به صفر تغییر کرد. پادویی که83 هزار سکه خرید هر وقت که بستر سوداگری در بازاری فراهم میشــود، این افراد خاص هستند کــه حــرف اول را میزننــد. ایــن افــراد بــا اســتفاده از افــراد عــادی خریدهای کالن خــود را در بــازار ارز و طال انجام میدهند در حالی که بسیاری از آنها به ذینفوذان متصل هســتند. کســانی که برای فــرار از شناسایی با دست افراد دیگری سوداگری میکنند که نمونه واضح آن را رئیس کل سازمان امور مالیاتی افشا کرده است.

درهمیــن ارتباط رئیس کل ســازمان مالیاتــی بــا بیــان اینکه، کشــف بیــش از ۰۰۰۴شرکت صوری نشــان از سودجویی عــدهای خــاص اســت، گفت: فهرســت ۰۵ نفر اول خریدار ســکه از بانک مرکزی دریافت شــد که مشخص شــده باالترین خریدار سکه پادوی شرکت است.

ســید کامــل تقوینــژاد در برنامــه گفتوگــوی ویــژه خبری ســیما با اشــاره بــه اینکه یکــی از مقامات بانــک مرکزی فهرســت ۰5 نفــر اول خریدار ســکه را به مــا اعــالم کرده اســت، گفت: همــه اینها شناساییشدن­دوباالترین­خریدارسکهب­ه تعداد ۸۳ هزار و ۰۰۲ ســکه، جوان متولد سال 56۳۱ پادو و کارگر یک شرکت است که تنها اظهار نامــه مالیاتی او بیمه نامه اتومبیــل پراید بــود. وی دربــاره فرارهای مالیاتی گفــت: تاکنون با شناســایی 5۰6 نفــر مــؤدی در کشــور کــه تراکنشهــا­ی ســنگین مشــکوک داشــتند ۸ هزار و ۰5۱ میلیارد تومان مالیات را مطالبه کردیم.

تقوینــژاد افــزود: ازًکســانی کــه اطالعات ناقص دادند قبال 4 هزار و ۰4۲ میلیارد تومان مالیــات ابراز کردند اما از محل بررسی مجدد، رقم واقعی 9 هزار و ۰۳۸ میلیارد تومان بــود. وی افزود: از محــل شناســایی کســانی کــه کارتهای بازرگانــی غیر را گرفته بودند با همکاری قــوه قضائیــه، وزارت اطالعــات و بقیــه دستگاهها 6 هزار و ۸4۲ نفر را شناسایی کردیم و نخســتین بار از محل شناسایی افراد اصلی در این زمینه 4 هزار میلیارد تومان مالیات گرفتیم.

وی بــا بیــان اینکــه کارگــروه ویــژه تشــکیل دادیم که هفتهای ۲ بار تشکیل جلســه میدهــد، گفــت: اطالعــات ۲۲ شــرکت واردکننــد­ه خــودرو را کســب کردیــم کــه مجمــوع پرداخــت مالیات آنهــا در ســالهای ۱9۳۱ تــا 49۳۱، پنــج میلیــارد و ۰۰6 میلیون تومــان بود اما تا االن ۰۳۸میلیارد تومــان از آنها مالیات گرفتیم.رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشــور افزود: 6 میلیون و ۰۰4 هزار رکورد اطالعات مربوط به ارز، ســکه و طال اخذ کردیم.

تقوینــژاد درباره مالیــات بر عایدی ســرمایه گفــت: ایــن نــوع مالیــات یکی از ابزارهــای مالیاتــی مــدرن اســت و زیرســاخته­ای آن بایــد ایجــاد شــود و اکنــون زیرســاخته­ای الزم فراهــم اســت و باید ایــن موضوع مطرح شــود. وی دربــاره مالیــات بر خانههــای خالی هــم گفت: در قانون حکمــی وجود دارد مبنی بر اینکه وزارت مسکن باید سامانه اســکان و امــالک را در کشــور راهانــداز­ی کنــد و نســبت بــه شناســایی خانههــای خالــی اقدام و به ســازمان امــور مالیاتی اعالم کند.

التهابــات بــازار ارز و طــال در اولویــت رئیسکلجدید­بانکمرکزی

همتــی، نظــر دیگــری در رابطــه بــا التهابــات بــازار ارز داشــته و در اولیــن اظهاراتــش در جایگاه رئیــس کل بانک مرکزی این مســائل را به صراحت بیان کرد. او معتقد است که وضعیت کنونی بازار ارز محصول عــدم تعادل ترازنامه نظام بانکــی، بیتدبیری در اســتفاده از ابزارهای سیاســت پولی و سردرگمی در اعمال سیاســتهای ارزی اســت. دلیل اصلــی ایجــاد نابســامان­ی در بــازار ارز از نــگاه او عــدم کنتــرل و هدایــت جریــان نقدینگــی، خلــق نقدینگــی بیضابطه توســط شــبکه بانکــی و نبــود ابزارهــای جایگزیــن مناســب بــرای داراییهایـ­ـی ماننــد ارز و ســکه و طــال و همچنیــن القــای جــو بدبینــی و انتظــارات نقــدی توسط دشمنان با هدف ایجاد تصویری نامطمئــن از آینــده در ذهــن مــردم اســت. با ایــن حــال رئیس جمهــوری و معــاون اول وی در زمــان صــدور حکــم ریاست بانک مرکزی برای همتی تأکید داشتند که مسائل ارزی و حفظ ذخایر و همچنین کنتــرل شــرایط ارز در اولویت کاری وی قــرار گیــرد. رئیــس کل بانــک مرکــزی البته تأکید دارد کــه برنامههای خاصــی بــرای بــازار ارز داشــته و حفــظ قــدرت ارزی را در صــدر برنامههایـ­ـش قرار داده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran