Iran Newspaper

باز کردن گره تجارت خارجی با مشورت 81 سفیر

دیروز دیپلماتها میهمان بخش خصوصی بودند

-

گروه اقتصادی / ســفرای ایران در ۱۸ کشور روز گذشــته بــه اتــاق بازرگانی ایــران رفته بودند تا با بخش خصوصی کشــور درباره فرصتهــا و راهکارهایی که برای تعیمق روابط با کشــورهایی که بــه صورت نصف و نیمــه با آنها فعالیت داریــم و البته پیدا کردن شــرکای جدید تجاری بــه مذاکره و گفتوگو بنشینند. این اتفاق که ابتکاری از ســوی اتاق بازرگانی و معاونت اقتصادی وزارت امــور خارجــه بــود، مورد اســتقبال گســترده فعــاالن بخــش خصوصــی قرار گرفت بــه گونهای که جای برای نشســتن یافت نمیشــد. بعد از همایش مشترک که تنها دو ســخنران صحبتهای کلیدی کردند نشســت مشترک آغاز شــد. در این نشســت تمام اتاقهای ســاختمان قدیم و جدیــد اتــاق بازرگانــی پــر شــده و تالش همــه بــرای آنکــه ســر وقــت به نشســت مشترک کشورها برسند که در آن فعالیت میکردندمشه­ودبود.

شــاید بتــوان گفــت بیســابقهت­رین اســتقبال بخــش خصوصــی از نشســت مشترکبود.سفراورؤسای­نمایندگیها­ی ایــران بــا فعــاالن بخــش خصوصــی کــه در بیــش از ۱۸ کشــور فعالیــت میکردند نشست دو ساعته داشتند و در آن جلسه با یکدیگر چگونگی سرمایهگذار­ی مشترک و اجرای پروژههای، تســهیل صدور و اخذ روادیــد بــرای بازرگانــا­ن دو کشــور، ارائــه فهرســت کاالهای دارای اولویــت برای دو کشور و تبادل اطالعات و قوانین و مقررات تجاری و اقتصادی را مرور کردند.

آنگونــه کــه فعــاالن اتــاق بازرگانــی جمعبنــدی کردنــد، نشســت مشــترک ســفرا و رؤسای نمایندگی ایران با فعالین اقتصادی بخش خصوصی سراســر کشور شــروع خوبــی بــرای شناســایی بازارهــای جدیــد بــود و اینکــه تجــار ایرانــی از چــه طریقــی میتواننــد فعالیتهای خــود را توسعه دهند و با کشورهای مختلف فارغ از تحریم همکاری کنند.

رضــا محمــدزاده یکــی از کســانی بود کــه بعد از ســالها به اتــاق بازرگانی آمده بود. وی گفت: وزارت امور خارجه سالیان متمادی از همــکاری با بخش خصوصی صحبــت کرده بود اما هــر زمان که به آنها نیــاز داشــتیم هیــچ کــس پاســخگو نبود. حــال نشســت صمیمانــه با ســفرا باعث شــد تا ما مشــکالت و حتــی فرصتهایی کــه داریــم را بــا آنهــا در میــان بگذاریم و وعدههای همــکاری بشــنویم. قطعاً این اتفاق بواســطه ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه است.

در ایــن نشســتها فعــاالن اقتصــادی از آخریــن تحــوالت در مناســبات تجاری و اقتصــادی، مشــکالت بانکی و عــدم وجود همکاریهــا فــی مابیــن بانکــی و پولــی، چگونگی دور زدن تحریمها، حل مشکالت بیمــهای و گمرکــی و حمــل و نقــل مطلــع شــدند. قبل از آنکه نشست مشــترک آغاز شود، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جمع فعاالن اقتصادی کشور، گفــت: امریــکا معتــاد بــه تحریــم اســت و طی ۰4ســال همــواره ایــران را تحریم کرده اســت و در مورد برخی دیگر از کشورها هم چنیــن رویــهای دارد. آنها باید یــاد بگیرند کــه اعتیادشــا­ن را ترک کنند. امــا این روزها شرایط فرق کرده و کشورها همسو با امریکا نیستندواین­کشورهستهاص­لیدنیانیست. اما با وجود مشکالت پیش آمده توصیه من این است که به فکر ظرفیت بازار و شرکای جدید باشــیم. وی افزود: وظیفه ما کمک و خدماترســا­نی به بخش خصوصی است و در ایــن بــاره هیچ منتــی وجود نــدارد. ما موظفبههمکا­ریهستیم.

ظریــف افــزود: البته من خام نیســتم کــه فکر کنــم مــا میتوانیم یــک درگیری میــان اروپــا و امریــکا ایجــاد کنیــم، بلکــه هماکنــون یک شــکاف بین اروپــا و امریکا وجــود دارد و مــا میتوانیم در یک موضع فعال باشــیم. ما نیازی نداریم پل شکاف بین اروپا و امریکا باشیم. در این همایش، غالمحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایــع، معادن ایران به وزیر امور خارجه پیشــنهاد داد تــا بــا تشــکیل کارگروهی به منظــور تربیت دیپلماتهــ­ای اقتصادی، با اتــاق بازرگانی ایران همراه شــود. وی با بیان اینکــه انتظار ما این اســت که وزارت امــور خارجه بهعنــوان متولــی اصلی این موضــوع، بســترها و فضــا را بــه گونــهای فراهــم کنــد کــه در شــرایط اقتصــادی، دیپلماســی اقتصــادی تنهــا در اختیــار شرکتهای دولتی نباشد، بنابراین باید به بخش خصوصی واقعی توجه کرد.

شــافعی تأکید کرد: بهنظر میرســد که گرههــای ایجاد شــده در راســتای ارتباطات مالی ایران با دنیا به ســادگی قابل گشایش نیســت و بایــد بــه فکــر روشهــای بیاثــر کــردن تحریمهــای مالــی امریکا باشــیم و از پیمانهــای پولــی دوجانبه و اســتفاده از فضــای مالی ســایر کشــورهای دوســت، در حدی که بتوان به آنها اعتماد نمود باشیم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran