Iran Newspaper

مجازات شاهدان ساکت کودک آزاری

مجلس با بررسی الیحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب کرد

-

نمایندگان مجلس شورای اسالمی دیروز جزئیــات الیحــه حمایــت از کــودکان و نوجوانان را بررســی کردند و به چند ماده آن رأی مثبت دادند.

بــه گــزارش ایســنا، در ایــن جلســه نماینــدگا­ن مــاده ۸ الیحــه حمایــت از کودکان و نوجوانان را به تصویب رساندند که براساس آن هر کس با تهدید، ترغیب یــا تشــویق موجب فــرار طفل یــا نوجوان از خانــه یا مدرســه یــا تــرک تحصیل وی شــود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریــب دهــد یا موجبــات آن را تســهیل یا فراهم کند در صورت فرار یا ترک تحصیل حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه شــش محکــوم میشــود. در مصوبــهای دیگــر همچنیــن، مجــازات بیتوجهــی و ســهلانگار­ی اشخاص نسبت به اطفال و نوجوانانتع­یینشد.

بــا تصویــب مجلــس مجــازات آزار یا سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان نیــز مشــخص شــد و بــر اســاس مــاده 10 الیحــه حمایــت از کــودکان و نوجوانــان هرکس نسبت به طفل یا نوجوان مرتکب آزار یــا سوءاســتفا­ده جنســی شــود، در صورتی که مشــمول مجازات حد نباشــد با درنظرگرفتن شــرایطی مانند وضعیت بزهدیــده، شــرایط مرتکــب و آثــار جــرم، مجازاتمیشو­د.

مجلــس در مصوبــهای دیگــر خرید و فروش کودک و نوجــوان را ممنوع و برای کارکنان نهادهای حکومتی دخیل در این موضــوع مجــازات تعییــن کــرد. در ادامه رســیدگی بــه الیحــه حمایــت از کــودکان نمایندگان مجلس شورای اسالمی حبس درجه سه را به عنوان مجازات قاچاقچیان اعضاء و جوارح اطفال و نوجوانان تصویب کردند.

همچنیــن با تصویــب مــاده ۴1 الیحه حمایــت از کــودکان و نوجوانــان، هرکس به هر نحو موجبات ارتکاب به خودکشــی طفــل یا نوجوان را فراهم آورد یا تســهیل کنــد و مشــمول مقــررات حد یــا قصاص نشــود، عــالوه بــر پرداخــت دیــه طبــق مقررات، مجازات میشود.

ضمنــاً، دیــروز نماینــدگا­ن مجلــس مــادهای از الیحــه حمایــت از کــودکان و نوجوانــان را تصویب کردند که به موجب آن شــاهدان کــودک آزاری در صــورت اطــالع نــدادن بــه مراجع صالحیــتدا­ر، مجــازات میشــوند. با تصویــب مجلس افشای هویت کودکان بزه دیده مستوجب مجــازات شــد و مطابــق مــاده ۵1 الیحــه حمایــت از حقــوق کــودکان و نوجوانــان هر شــخصی برخالف مقــررات قانون کار مرتکب بهرهکشــی اقتصــادی از اطفال و نوجوانان موضوع ماده۲ این قانون شــود، عالوه بر مجازاتهای مذکور در قانون کار به مجازات حبس درجه شش نیز محکوم میشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran