Iran Newspaper

فرصتی استثنایی برای بازار سرمایه

- یادداشت ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه

بــازار ســهام در تمــام دنیا بــا دو عامل اصلــی وارد دوره رونــق میشــود کــه یکــی از ایــن عوامــل ناشــی از افزایش سودآوری شرکتهای بورسی و دیگری کاهش ریسک سرمایهگذار­ی است.

رشد ســودآوری شرکتها نیز خود بــه دو عامــل یعنی ارتقــای بهرهوری و تولیــد بــا هزینه کمتر و توســعه بازار فــروش ارتبــاط دارد. امــا آنچــه طــی روزهــای اخیر در بــورس اوراق بهادار تهــران رخ داده و باعــث افزایــش قابــل توجه شــاخص کل شــده اســت، با عواملی که گفته شــد، ارتباطی ندارد و ناشی از تغییــر عوامل بنیادین اقتصادی نبوده اســت. عواملی که این روزها شــاخص کل بورس را افزایش داده است به رشد نرخ ارز، رشــد قیمــت کاالها و افت ارزش پــول ملی مربوط میشــود. زمانــی که نــرخ تورم افزایــش یافته یــا ارزش پول ملــی کاهش مییابد بازارهای مختلف به آن واکنش نشــان میدهنــد. دراین راســتا بازارهــای ارز، طال و مســکن به این تغییر واکنش نشــان دادند و حاال بازار ســهام به آن واکنش نشان داده است.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که ورود نقدینگی جدید به بورس یک فرصت بســیار ارزشــمند برای بازارســرم­ایه و اقتصاد ایران اســت که بایــد ازآن نهایت بهره را بــرد. نقدینگی کالن و ســیالی که هماکنون در کشــور وجود دارد و آثــار مخــرب آن در بســیاری از بازارهــا ماننــد ارز و طال مشــاهده شــده اســت، درصورتی که وارد بورس شود نه تنها قــدرت تخریبی خود را از دســت میدهد بلکــه نتایج مثبتی هــم در پی خواهد داشــت. شــرکتهای بورســی از نقدینگی جدیدی که وارد بازار ســهام میشود میتوانند برای افزایش سرمایه، تعدیل ساختار داراییهای خود یا اجرای پروژههای جدیــد بهره ببرند و بر میزان ســودآوری خــود بیفزایند. برای مثال شــرکتی که بهدلیــل بدهی کالن مشــکل دارد میتواند با نقدینگی که جذب میکند بدهی خود را تســویه و فعالیت خــود را توســعه دهد. از ســوی دیگر رشــد بازدهــی بورس که تــا روز گذشــته بــه 26 درصــد رســید نیــز میتوانــد بــه کمک ســرمایهگذ­اران بیایــد. بــا توجــه به کاهــش ارزش پــول ملی همــواره ســرمایهگذ­اران بهدنبــال محلــی برای حفــظ ارزش داراییهــا­ی خود و کســب ســود باال هســتند که درایــن زمینه بازار ســهام بســتری مناســب برای ســرمایهگذ­اری محسوب میشــود. ســرمایهگذ­اران غیرحرفهای نیز میتوانند از طریق صندوقهای سرمایهگذار­ی و با خرید سبدی از سهام ریسک خود را تا میزان زیادی کاهش دهند.

درمجموع میتوان گفت رشد شاخص طی روزهای اخیر یــک عالمت صریح و مهــم برای تصمیم ســازان اقتصادی ارســال کرد بدین مفهوم که سیاستهای ارزی کشور نیازمند اصــالح اســت. از زمانی که خبــر ورود ارز حاصــل از صادرات محصوالت پتروشــیمی و فلزات اساســی به بازار ثانویه ارزی منتشر شده اســت، بورس تهران رونق قابل مالحظهای پیدا کرده است که این عالمت مثبتی برای دولتمردان است.

درصورتــی که بــه جای انتخاب سیاســتهای ارزی ســال 1357 که دالر تک نرخی اعالم شده بود به سیاستهای دهه 70 رجوع میکردیــم به طور قطع نتیجه بهتری میگرفتیم. در دهه 70 درکنار نرخ دولتی ارز که با آن کاالهای اساسی وارد میشــد، نرخی نیز با عنوان شــناور تعیین شــده بود که سایر نیازهای ارزی را تأمین میکرد. سیاســتی که بهنظر میرســد دولت قرار است یکبار دیگر به سراغ آن برود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran