Iran Newspaper

پسران پیشتاز رتبه های برتر در کنکور امسال

نتایج آزمون سراسری 97 دانشگاه ها اعالم شد

- هدی هاشمی خبرنگار

با اعالم اسامی بهترینهای کنکور 97 پرونده کنکور دانشگاههای کشور به نیمه راه رسید. براین اساس، امسال داوطلبان شهرســتانی پیشــتاز نفــرات برتــر کنکور هستند. از سوی دیگر پســران، با اکثریت قاطــع رتبههــای برتر گروههــای ریاضی، تجربی و زبانهای خارجه هستند. یعنی در گــروه آزمایشــی ریاضــی از 10 نفر اول برگزیــده، 9 نفر پســر هســتند. همچنین در گــروه علــوم تجربی نیز از بیــن 10 نفر اول، فقط دو دختر حضــور دارد. در گروه زبانهــای خارجه هم از ســه نفــر اول دو نفر پســر بودنــد. ایــن درحالی اســت که طبق آمارهای سازمان سنجش دختران همچنانپیشت­ازرقابتهای­کنکوربهطور عمومیهستند.

بهگزارش خبرنگار «ایران»، بر اساس اعالم ســازمان ســنجش و آموزش کشور در آزمون سراسری سال 97 جمعاً تعداد یــک میلیــون و ۲1 هــزار و 7۲۳ داوطلب در 79۴ حوزه امتحانی داخل و ۵۲ حوزه امتحانی خارج از کشــور شــرکت کردند و این آزمون بدون هیچ مشکل با سالمت و امنیــت کامــل در تمامــی حوزههــای امتحانیبرگ­زارشد.

ابراهیــم خدایــی از افزایــش 19 هــزار نفری ظرفیت پذیرش در کنکور 97 خبر داد و گفــت: بهطور کلی ۳۶7 هزار و 99۴ نفر در آزمون امسال پذیرفته خواهند شد کــه این آمار در مقایســه با ســال گذشــته تعــداد 19 هــزار و 99۴ نفــر افزایش یافته است.

رئیــس ســازمان ســنجش آموزش کشــور با تأکید بــر اینکه 7۶۴ هــزار نفر برای پذیرش در دوره روزانه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مجاز شدند، اضافــه کــرد: 9۲1 هزار نفــر از این افراد در دوره روزانــه و 0۳ هزار نفر در نوبت شبانه پذیرفته خواهند شد. در مجموع حدود 0۶1 هزار داوطلب در این دورهها پذیرش میشوند که اسامی چهار برابر

ایــن ظرفیــت اعــالم شــد. وضعیــت پذیــرش دانشــجو در دورههــای روزانه از 11 درصد ســال گذشــته به ۸1 درصد و در نوبــت دوم نیــز از 0۴ درصد ســال گذشــته به ۸۲1 درصد افزایش داشــته است.

وی اظهارکــرد: در کنکــور امســال افزایــش پذیرش در دانشــگاه فرهنگیان اســت، در واقع سال گذشته این دانشگاه تعداد 10 هزار نفر دانشــجو پذیرش کرد که این آمار به تعداد ۵۲ هزار نفر افزایش یافتهاست. ■

انتشار دفترچه انتخاب رشــته کنکور از امروز

رئیــس ســازمان ســنجش آمــوزش

کشــور بــا اشــاره بــه اینکــه انتشــار دفترچههــا­ی انتخــاب رشــته آزمــون سراســری از دیروز روی ســایت سازمان ســنجش آمــوزش قــرار گرفتــه اســت، گفت: پرینت کاغــذی این دفترچهها از امروزازطری­قباجههایرو­زنامه فروشی در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت و همچنیــن ویژهنامه راهنمــای انتخاب رشــته (اطالعــات، نحــوه و چگونگــی انتخــاب رشــته) از روز شــنبه ۳1 مــرداد روی ســایت سازمان ســنجش آموزش کشور قرار میگیرد.

خدایــی در خصــوص اعمــال تأثیر قطعــی ســوابق تحصیلــی در کنکــور امســال نیز گفت: اگرچــه در اجرای این

قانــون یکســری نقــاط قــوت و ضعفی وجــود دارد و عــدهای از افــراد متضــرر و عــدهای دیگــر منتفــع میشــوند، اما هنوز تصمیــم جدیدی برای تغییر این مصوبــه گرفتــه نشــده و اگر قرار باشــد تغییــر جدیــدی اتفاق بیفتــد، باید این مصوبه در شــورای ســنجش و پذیرش دانشجو مورد بحث قرار بگیرد.

خدایــی همچنیــن شــانس قبولــی در کنکــور امســال را بــاالی 70 درصــد عنوان کرد و گفت: این شــانس در گروه آزمایشــی علــوم ریاضــی ۶71درصــد، در علــوم تجربی 0۳ و در علوم انســانی ۴۶1 درصــد در مقایســه بــا تعــداد شرکت کنندگاناست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran