Iran Newspaper

وقتیچهرهاس­تخوانیدیپل­ماتامریکای­یتغییرمیکن­د

- نیمرخ مهراوهخوار­زمی خبر نگار

در میــان مقامــات امریکایــی کــه در مذاکــرات هســتهای بارهــا روبــهروی همتایــان ایرانیشــا­ن نشســتند، چهره سخت و انعطافناپذ­یر، نه از آن وزیــر امــور خارجه امریــکا که متعلق بــود به قائم مقــام او. زنــی در دهــه هفتــم زندگــی، بــا موهای کوتــاه و ســپید و عینکــی کــه بر جدیــت چهرهاش میافزود و بهعنوان سرپرســت تیــم مذاکرهکنند­ه امریکا هیــچ محبوبیتی در ایران نداشــت. تا آنجا که برخی از سیاســیون ایران در واکنش به مواضع شــرمن از او بــه کنایه و با عناوینــی چون «خانمی کــه شــبیه اســکلت اســت»، «پیــرزن امریکایــی» یــاد میکردند. بســیاری از ایرانیان نمیتوانســ­تند تصور کننــد این سیاســتمدا­ر دموکــرات که زمانی شــایع شــده بــود در جریــان تــالش بــرای متوقف کــردن تحریــم هاعلیه ایــران در کنگــره، ایرانیها را بــه داشــتن «ژن فریبکاری» متهم کرده اســت، روزگاری در شــماتت رئیــس جمهــوری امریــکا بهدلیل تهدید ایران بــه تجلیل فرهنگ مقاومت در ایران بپردازد و بگوید: «آنچه ترامپ نمیداند این اســت کــه ایــران، فرهنگ مقاومــت دارد و در برابر تهدیدات تسلیم نخواهد شد».

حاال در سکوت نسبی مقامات سابق دولت امریکا و در شــرایطی که شــاید باراک اوباما و جــان کری این اواخــر هرگونه دفاع دوبــاره از «برجــام» را با توجه به روحیــات دونالــد ترامپ بیش از حــد تحریککننده و مخرب میدانند، این وندی شــرمن است که یک تنه به دفاع از محصول مذاکراتش برخاسته است.

او کــه مدتهاســت حضــور در قامت اســتادی دانشــگاه هــاروارد را بــه کار در وزارت خارجــه امریــکا ترجیح داده با فــراغ بال به طرح تندترین انتقادات از دولت ترامپ مشــغول است. او روزی رئیــس جمهــوری امریــکا را بــه یــک «پســربچه پــر ســروصدا» ماننــد میداند کــه تظاهــر میکند قدرتمنــد اســت و روزی دیگــر بــا بــه رخ کشــیدن مذاکــره پرهیاهــو و بینتیجــه ترامپ بــا رهبر کره شــمالی و در واکنــش بــه توئیتهــای تهدیدآمیز او مینویســد:«توئیتها منجــر به حصــول توافق بهتــری نخواهد شــد... بلکــه اگر گذشــته نمایانگر آینــده باشــد، ترامپ، (جــان) بولتــون را به تهران میفرستد تا دیدار با روحانی را سازماندهی کند!»

شــاید همیــن رویکرد متفــاوت ایــن دیپلمات پیشــین امریکاســت کــه حــاال دیگــر کســی او را بــا یــادآوری ســن و نحیفــی اندامــش نمینــوازد. خبرهایــش با تصویر جدی اما متبســم چهرهاش همــراه میشــود و موضعگیــری هایــش بــا تیتــر درشت بازتاب پیدا میکند. ممکن است هنوز هم بــه دلیل ادعاهای عجیبش دربــاره تدوین برجام چندان محبوب نباشد؛ اما قدر مسلم دیگر منفور نیست.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran