Iran Newspaper

خیاِل‌باغ‌به‌باغ‌م ‌یبَرد‌و‌خیاِل‌دکان‌به‌دکان‌

پــری ملکی به ما می گوید که این آخر هفته چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ چه بشــنویم؟

- پری ملکی خواننده موسیقی ایرانی

در همین دو روز آخر هفته چه بخوانیم؟ چه ببینیم؟ چه بشنویم؟ این آخر هفته هم مثل باقی روزهای مان است؛ روزهایی که دغدغه اکثر آدمها باال رفتن قیمت دالر و سکه است و گران شدن خانه و اتومبیل ...و ارزاق عمومی... پس فرهنگ و هنر چه کاری میتواند برای مابکند؟

وقتی روایت یک عالقهمند به ادبیات و موسیقی یا یک هنرمند را درباره اثری میشنوید و میبینید که او با یادآوری فالن جمله از فالن فیلم یا شعر یا فالن ملودی در فالن قطعه موسیقایی، به شعف میآید یــــا بغض میکند و قطرههای اشــــک از چشــــمانش جاری میشود، ممکن است فکر کنید: «عجب آدم بیدردی! در میانه جهان آشوبزده و خطر تحریم و گرانی سکه او در دنیایی خیالی زندگی میکند»، اما از نگاه من، ماجرا چیز دیگری است. این شعر و ادبیات و موســــیقی و نمایش و نقاشی است که راوی صادق زمانه است. اوست که تاریخ یک عصر را صادقانهتر از تاریخنویسـ­ـــان روایت میکند و مگر نه آن که شعر «حافــــظ» آیینــــه زمانهای اســــت که بر ســــرزمین ما گذشــــته اســــت؟ مگر نه این که تصنیف «نیداوود» راوی روزگارانی است که بر مردمان ما گذشته است؟

از ســــوی دیگــــر زندگی بــــا هنر و ادبیــــات تحمل زیســــتن در شرایط ســــخت و توفانهای زندگی را بر آدمی آســــان میکند. هنر به آدمها شــــیوه راه رفتن، شــــیوه مهربان بودن، شیوه عاشــــق بودن میآموزد. هنــــر آدمها را وا مــــیدارد به تفکر یا «بایــــد» وا دارد بــــه تفکر. آدمهای فرهنگی در ایــــن روزگار گرانی ارز و خطر تحریم مایه جانشــــان را نثار مردم میکنند، پس ما آدمهای جامعه هم یادمان نرود که حاصل تالش آنان را ببینیم، یادمان نرود که فقط شــــنیدن موسیقی شــــاد و دیدن فیلم و تئاتر خندهدار راه حل فراموش کردن دردها نیســــت. من این روزها شــــاید بیشــــتر از همه روزهای عمرم، فیلم میبینم، تئاتر میروم، موســــیقی میشــــنوم و کتــــاب میخوانم و عجب آنکه در این میانه چقــــدر کارهای خوب زیاد است.

اینروزهاتم­اشایفیلممس­تند«چاووش،ازدرآمد تا فرود» به کارگردانی آرش رئیســـیان و هانا کامکار را در گروه ســـینماها­ی هنر و تجربه از دست ندهید. این فیلم روایتی اســـت خاطرهانگیز از فعالیت گروههای موســـیقی عارف و شـــیدا و ســـاخته شدن ســـرودها و تصنیفهای ماندگار دوران انقالب. همین طور فیلم مســـتند «برســـد به دســـت آقای بنان» به کارگردانی زهره محقق که روایتگر زندگی و کار استاد غالمحسین بنان، این استاد یگانه موســـیقی ایران است. نمایش «ریچارد» بـــه کارگردانی حمیدرضـــا نعیمی با بازی درخشان حامد کمیلی و نمایش – کنسرت «لیال و چند مسافر» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان و موسیقی علیرضا افکاری با خوانندگی نیما مسیحا را ببینید که هر دو با آن که قصههایی از دو برهه تاریخی وجغرافیایی­متفاوتودوف­رهنگمختلفه­ستند،اما قصه این روزهای ما نیز هستند.

کتـــاب «داد از غـــم تنهایـــی»، انتخـــاب عبـــاس کیارســـتم­ی از شـــعرهای کهن و معاصر ایران درباره «تنهایی» (چاپ نشر نظر) مثل یک کتاب بالینی برای این روزهاســـت که بارها و بارها میتـــوان آن را ورق زد و خواند.

این آخر هفته در روزهای 11 و 12 مرداد ماه کنسرت «شـــبی با فخـــر موســـیقی ایـــران» به رهبـــری فرهاد فخرالدینی را در تاالر وحدت از دســـت ندهید. اســـتاد فخرالدینی همه عمرش را صرف ســـاخت و اشـــاعه موسیقی ایران کرده و آثار جاودانه و ماندگاری از خود به جا گذاشته است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran