Iran Newspaper

موگرینی: اروپا مصمم به افزایش تعامل اقتصادی با ایران است

رایزنیهای برجامی در سنگاپور ظریف: امریکا به نتایج گفتوگو پایبند نیست

-

گــروه سیاســی / وزیــر امــور خارجه ایــران که بــا هــدف حضــور در نشســت وزرای خارجه «آ.ســه. آن» و همچنیــن امضــای پیمــان مودت و همکاری با این ســازمان منطقهای به سنگاپور ســفر کرده است، با شمار زیادی از همتایــان خارجــی خــود از جملــه وزرای خارجــه روســیه، چیــن و ژاپن دربــاره توافق هستهای و مناسبات دوجانبه گفتوگو کرد. محمدجــواد ظریــف در حالی طــی روزهای گذشته در کنار پیگیری امضای پیمان مودت با سازمان «آسه آن»، رایزنیهای فشردهای را دربــاره برجــام از ســرگذراند کــه خواســته رئیــس جمهــوری امریــکا بــرای مذاکــرات بی قید و شــرط بــا ایران شــایعاتی را مبتنی بــر گفتوگــوی مســتقیم و دوجانبــه وزرای خارجــه ایــران و امریکا در حاشــیه نشســت ســنگاپور مطــرح کــرده بــود. شــایعهای که ظریف در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه هیچ برنامــهای برای دیدار با وزیــر خارجه امریکا در ســنگاپور نــدارد، آن را تکذیب کــرد. وزیر خارجه ایران در توضیح بیشتر پیرامون این موضوع و تشریح مواضع بیشتر ایران نسبت به درخواســت ترامــپ برای مذاکــره گفت: «دیــدار بــا امریکا کم نداشــتیم ولــی دولت کنونــی نشــان داده که بــه تعهداتش پایبند نیست و دیدار برای دیدار معنا ندارد.»

او افــزود: «امریکاییها باید نشــان دهند که دیدارها به توافقی منجر میشــود که این توافقها رعایت میشــود.» رئیس دســتگاه دیپلماســی با ذکر این نکته که بی اعتمادی نسبت به تعهد امریکا واقعیتی است که نه فقــط در ایران بلکه در همه دنیا وجود دارد، تأکیــد کــرد: «در شــرایطی هســتیم که حتی متحدان امریکا نمیتوانند به تعهدات این کشوراعتماد­کنند.»

ظریــف افــزود: «خــروج امریــکا از پیمانهــای پاریــس، نفتــا ...و مجموعــاً شرایطی را ایجاد کرده که بیانگر این موضوع اســت که امریکا بایــد این آمادگی را داشــته باشد که اوالً براساس احترام گفتوگو کند و ثانیاًاینکهفشارو­گفتوگودوعن­صرغیرقابل جمعهستند.»

وی گفت: «امریکا باید یکی را انتخاب کنــد و بایــد نشــان دهــد کــه بــه نتیجــه گفتوگــو پایبنــد اســت، اما تاکنون نشــان داده که بــه نتایج پایبند نیســت. بنابراین اینهــا موانع عمدهای اســت کــه بیانگر آن اســت کــه اظهــارات اخیــر امریــکا بیشــتر شــبیه یک نمایــش تبلیغاتی بــوده تا یک حرکــت سیاســی باشــد.» صحبتهــای ظریف که در خالل حضورش در نشســت «آســه آن» مطرح شده در حالی است که همزمــان مایــک پمپئــو بــا هدف دیــدار و مشارکت در نشست سنگاپور به این کشور سفر کرده است. حمایتچینوا­روپا ازبرجام

وزیــر امــور خارجــه ایــران در حاشــیه اجالس سنگاپور و در مهمترین برنامههای خــود بــا فدریکا موگرینی مســئول سیاســت خارجی اتحادیه اروپا، وزرای خارجه روسیه، چیــن و ژاپن دیــدار کرد. ظریــف و موگرینی آخریــن تحــوالت و اقدامــات انجــام شــده در ســطح اتحادیــه اروپا و جهــان برای بهره منــدی ایران از مزایای برجــام پس از خروج غیرقانونــ­ی آمریــکا از آن را بررســی کردنــد. موگرینی همچنین در دانشــکده مطالعات بینالملل «راجاراتنام» دانشگاه «نانیانگ» ســنگاپور گفــت: «مصمــم هســتیم بهرغم تصمیــم امریکا برای نقض تعهــدات خود ذیــل توافــق هســتهای و اعمــال تحریمهــا تعامــل اقتصادی و تجــاری قانونــی خود را با ایــران ادامــه و حتــی افزایش دهیــم.» به گزارش فارس، وی بار دیگر یادآوری کرد که راستیآزمای­یهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی همــواره پایبندی ایــران به تعهداتش در توافــق هســتهای را تأییــد کــرده اســت. با

وجود این موگرینی با یــادآوری «وزن امریکا در مبادالت مالی» تصریح کرد که همکاری بــا ایران با وجــود تحریمهای امریکا دشــوار خواهد بود.

فدریکاموگر­ینی،مسئولسیاست­خارجی اتحادیــه اروپــا و وانگ یی، وزیــر امور خارجه چیــن در حاشــیه نشســت وزرای خارجــه همــکاری آســیای شــرقی در ســنگاپور بــا یکدیگــر دیــدار و ضمن تبادل نظــر درمورد جنــگ تجــاری امریــکا علیه چین و مســأله

هســتهای ایران بــر حمایت از برجــام تأکید کردنــد. دو طرف در این دیــدار تأکید کردند برجــام باید بــه طور مطلــوب حفــظ و اجرا شود و پایبندی به این توافقنامه بینالمللی و اصول و قوانین بینالمللی ضروری است. وانــگ یــی و موگرینــی همچنین بــا هرگونه تحریم یکجانبه مخالفــت کرده و بر تقویت هماهنگــی و تالش بــرای حفظ منافع همه طرفها براساس برجام تأکید کردند.

وزیــر خارجــه کشــورمان و وانــگ یــی، وزیــر خارجــه چین نیــز در دیــداری بر لزوم دســتیابی بــه راهکارهــا­ی عملیاتــی حفظ برجام تأکید کردند.

وانــگ یــی در ایــن دیــدار بــا تأکیــد بر «دوســتانه، راهبــردی و همهجانبه بودن» روابــط ایــران و چیــن، گفــت: «دو کشــور بــه همکاریهــا­ی نزدیکتــر خــود در همــه زمینههــای دوجانبــه، منطقــهای و بینالمللــ­ی بویژه حفظ برجــام به عنوان یــک دســتاورد دیپلماســی و بهرهمنــدی ایــران از مزایــای آن ادامــه خواهنــد داد.» ظریــف هــم چیــن را کشــوری مهــم و شــریک راهبردی ایران خواند و بر حفظ و گســترش روابط دوجانبــه و یافتن راههای نوآورانــه در انتفــاع ایران از دســتاورده­ای برجــام تأکید کــرد. روابــط دوجانبه، بویژه همکاریهای اقتصادی، مسائل منطقهای و بینالمللــ­ی از جملــه برجــام، دریــای خــزر و تحوالت ســوریه از جمله محورهای اصلی دیدار ظریف با سرگئی الوروف، وزیر خارجه روسیه بود.

تارو کونو، وزیــر خارجه ژاپن نیز در دیدار ظریــف تاکیــد کــرد: «توکیــو از تالشهــای ایــران بــرای ادامــه اجــرای برجــام بعــد از خــروج امریــکا، حمایــت میکنــد.» وزیــر خارجه ایــران همچنین در مدت حضورش در ایــن اجالس بــا «ژان ایــو لودریــان» وزیر خارجه فرانسه تلفنی درباره برجام و برخی راهکارهــا­ی بهرهمنــدی ایــران از مزایــای اقتصــادی ایــن توافق گفتوگو کــرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسالمی ایران همچنیــن در حاشــیه این اجالس بــا وزرای خارجهنیوزی­لند،استرالیا،فیلیپین،اندونزی، مالــزی، ترکیــه، ویتنــام و رئیسجمهوری و نخستوزیر سنگاپور دیدار و گفتوگو کرد. امضای پیمان مودت با «آسه آن»

وزیــر امور خارجه ایــران در خالل حضور در ســنگاپور ســند الحاق جمهوری اسالمی ایــران به پیمان مودت و همــکاری اتحادیه آ.سه.آن )TAC( را امضا کرد. به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، سند اشــاره شده بایســتی در مجلس و همچنین در شــورای نگهبــان مــورد تصویــب قــرار میگرفت که این مراحل طی شــد و ظریف با توجه به آمادهشــدن ســند و دعــوت وزیر خارجــه ســنگاپور، به این کشــور ســفر کرده است. اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشــتر با نام اختصاری آســهآن شناخته میشــود، یک سازمان بینالمللی سیاسی، اقتصــادی و فرهنگــی در آســیای جنــوب شــرقی اســت. این ســازمان در ۸ آگوســت 7۶۹۱ توســط تایلنــد، اندونــزی، مالــزی، ســنگاپور و فیلیپیــن بــا هــدف اتحــاد علیه گسترش کمونیست در ویتنام و شورشهای درون مرزهــای خود این کشــورها تأســیس شد. ســازمان مذکور در حال حاضر ۰۱عضو دارد و اندونــزی، مالزی، فیلیپین، ســنگاپور و تایلند از اعضای اولیه آن هستند و بعدها برونئــی، ویتنام، الئــوس، میانمار و کامبوج نیز به آن پیوستند.

پیمــان مــودت و همــکاری آ.ســه.آن کــه بــه پیمــان اول بالــی نیــز شــهرت دارد، در فوریــه ســال 67۹۱ توســط کشــورهای اندونــزی، مالــزی، تایلنــد، فیلیپیــن و ســنگاپور کــه در آن زمــان اعضــای آســه آن را تشــکیل میدادنــد، بــه امضــا رســید. ســایر اعضــای آســه آن بتدریــج و بعــد از عضویــت در آســه آن این پیمــان را امضــا کردنــد. معاهده مــورد نظــر در واقع دســتورکار­ی برای رویکــرد دولتهای عضو «آســه آن» بــا یکدیگــر بــوده و دو اصل حل و فصــل مســالمتآم­یز اختالفــات و عــدم مداخلــه در امور داخلی یکدیگر مورد توجه جدی آن اســت. اینک ســوای ۰۱ عضو آســه آن، ۲۲ کشــور دیگــر به همــراه اتحادیه اروپا این معاهده را امضا کردهاند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran