Iran Newspaper

تلفن همراه بخریم یا نخریم؟

سیاست های ارزی جدید چه تأثیری بر بازار تلفن همراه میگذارد

- مانی آشتیانی خبرنگار

«گــزارش تخلــف ۵۴ میلیــارد تومانــی واردات تلفــن همــراه»؛ ایــن خبــری اســت کــه اواســط هفتــه جــاری اکانــت توئیتــری وزارت صنعــت و معدن- که بــه تازگی هــم راهانــداز­ی شــده- اعالم کرد. براســاس این خبر رئیس ســازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از احراز تخلف گرانفروشــ­ی 24 شــرکت واردکننــد­ه تلفــن همــراه از مجمــوع 04شــرکت فعال در این زمینه خبر داد. بعد از این خبر نیز یکی از خبرگزاریها اعــالم کرد کــه 00۶ هزار تلفــن همراه تا چنــد روز آینده از گمــرک ترخیص و در بازار عرضه میشــوند. بنا بر ادعای این خبرگــزاری با تعیین تکلیــف تأمین ارز واردات تلفن همراه از طریق بازار ثانویه بــزودی بــازار تلفــن همــراه بــه حالــت عادی بازمیگــرد­د. اینها تنها خبرهایی نبوده که در هفته جاری کورسوی امیدی در این بازار ایجاد کرده است. حاال اعالم سیاســتهای ارزی جدیــد دولــت نیــز باعث شــده تا حدودی قیمــت این کاال در بــازار بــا کاهش مواجه شــود تا جایی که صبح روز سهشنبه (۶۱مرداد) برخی از فروشــندگا­ن بازار تلفن همراه خبر از کاهــش 0۱ درصدی قیمت برخی مدل گوشــیها دادنــد. حــاال در ایــن شــرایط برای بسیاری این سؤال مطرح است که روند کاهشی قیمت گوشی در بازار ادامه خواهــد داشــت و آیــا افرادی کــه نیاز به خرید گوشی دارند باید دست نگه دارند یــا همین حاال که تا حدودی قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا کرده اقدام به خرید کنند؟ ■ اما و اگر خرید و فروش تلفن همراه

روند افزایش عجیب و غریب قیمت مدلهای مختلف گوشی در دوماه اخیر باعــث شــده تــا عمــالً خریــد و فــروش گوشــی در بــازار متوقــف شــود. بعــد از منتشر شــدن لیست واردکنندگا­ن تلفن همراه کــه ارز دولتــی دریافــت کردهاند و همچنیــن معرفــی متخلفانــی کــه با دریافــت ارز دولتــی در زمینــه واردات گوشــی دســت بــه سوءاســتفا­ده زدهاند بســیاری امیدوارند این بــازار تا حدودی از رکــود فاصلــه بگیــرد. بــا شناســایی متخلفــان بــازار واردات گوشــی و توزیع گوشیهای ضبط شده توسط نهادهای نظارتــی و تعزیراتی برای بســیاری این ســؤال مطــرح اســت کــه ایــن اتفاقــات تأثیــری روی کاهــش قیمــت گوشــی خواهــد داشــت؟ بــدون شــک پاســخ روشــن و مشــخص بــرای ایــن ســؤال را نمیتــوان از هیچ مســئول یا فروشــنده بازاری دریافت کرد چرا که تمام فعاالن ایــن بازار کاهــش قیمت در این بــازار را منوط بــه فراهم کــردن شــرایط خاص و اجــرای دقیق وعدهها و سیاســتهای ارزی دولــت میداننــد. مهــدی محبی، رئیس اتحادیه دســتگاهها­ی مخابراتی در گفتوگویــی دربــاره پیشبینی تأثیر بســته جدید ارزی دولتی بر بازار گوشی تلفن همراه گفت:«اگر این بسته منجر به تک نرخی شدن ارز شود و کاال به وفور در بازار موجود باشــد، شــاهد بازگشــت تعــادل بــه بازار تلفــن همــراه خواهیم بــود.» به بــاور او در صورتــی اجرای این بســته موفــق خواهــد بود کــه نــرخ بازار ثانویــه، نــرخ اصلی ارز در کشــور شــود و هر واردکننده که ارز دریافت میکند این امــکان را نیز داشــته باشــد تــا محصول خود را ســریع وارد کند. به گفته او، نباید این طور باشــد که بازار ثانویه یک نرخ و بــازار اصلــی یک نرخ دیگر باشــد و دالر هم برای واردات اختصاص داده نشــود و در نهایت نیز کاال به سختی وارد کشور شود که در این صورت بسته جدید ارزی تأثیری نخواهد داشت.

مهــدی میرمهــدی رئیــس اتحادیه فناوران رایانه هم در گفتوگو با «ایران» نظــر رئیس اتحادیه مخابــرات را دارد و تأکید میکند کــه اگر نرخ بازار ارز اصلی و ثانویه یکی شــود و نوســان نرخ دالر در بازار ثانویه کمتر از 0۱ تومان باشد و نرخ ارز ایــن بازارهم حــدود 8 هــزار تومان، قطعــاً قیمــت در بــازار رایانــه و تلفــن همراه کاهش پیدا میکند.

او کاهــش قیمــت در بــازار کاالهــای رایانــهای را منــوط بــه اجــرای دقیــق سیاستهای جدید دولت در این زمینه میداند و میگوید:«اگر مانند ماه پیش دولت سیاســت تک نرخــی تخصیص ارز ۴200 را اجــرا کنــد بهصورتــی کــه در ایــن بــازار رانــت و سوءاســتفا­ده ایجــاد شــود، قطعــاً سیاســت ارزی جدید هم راه بهجایــی نخواهد برد. امــا اگر دولت درســت عمل کند و اجازه رانت خواری ندهد، بهطور قطع قیمتهــا در بازار با کاهش روبه رو خواهد شد.» ■ بیمها و امیدها

ایــن روزهــا کافــی اســت ســری بــه پاســاژهای فــروش تلفن همــراه بزنید، پاســاژهای­ی کــه خلــوت بــودن آن برای کســی قابــل تصور نبــود اما حــاال خالی از مشــتری و خلوتتــر از همیشــه روزگار میگذراننــ­د. بــا آنکــه در روزهای اول اجــرای سیاســتهای جدیــد ارز دولتی قیمــت برخی گوشــیها کاهش 0۱درصــدی نشــان داده امــا هنــوز هــم فروشــندگا­ن و هــم خریــداران منتظــر هستند و هیچ کدام نمیدانند که آیا این کاهش موقتی است یا با فروکش کردن هیجانــات اجــرای سیاســتهای جدید ارزی دولــت نیــز ادامه خواهد داشــت. کامران باقری یکی از فروشندگان پاساژ پایتخت به «ایران» میگوید که از صبح روز سهشــنبه (۶۱ مرداد) قیمت گوشی ماننــد آیفــون کــه تــا هفتــه پیــش بین ۴۱تــا ۵۱ میلیــون معامله میشــد حاال بــه قیمــت تقریبــی ۳۱ میلیون رســیده اســت.او تأکیــد میکنــد کــه مشــخص نیســت این کاهش قیمت ادامه دارد یا تنها یک اتفاق زودگذر اســت که بعد از صحبتهای رئیس جمهــوری و اعالم سیاستهای جدید ارزی رخ داده است.

در همیــن خصــوص عطــا فالحی، یکــی از واردکننــد­گان تلفــن همــراه نیز بــه «ایران» میگوید کــه در حال حاضر موجــودی بــازار تلفن همراه بســیار کم شــده و حتــی اگــر سیاســتهای جدید ارزی دولت بدرستی اجرا شود تا زمانی کــه اجــازه ترخیــص کاالهای مانــده در گمــرک داده نشــود نمیتــوان انتظــار داشــت که کاهش قیمت در بازار تلفن همراه رخ دهد یا خرید و فروش در این بازار حتی به شــرایط اول سال بازگردد. او در ادامه میگوید: «در دوماه گذشــته بســیاری از واردکننــد­گان بــا ارز دولتــی ۴200 تومانــی اقــدام به واردات گوشــی کردهاند اما محمولههــا­ی برخی از آنها بــه دالیــل مختلــف در گمــرک جنوبی کشــور از جملــه هماهنــگ نبــودن وزن محمولــه بــا اطالعــات ثبــت شــده در اســناد مانــده اســت. ادامه این شــرایط بهخاطــر گرمی هوا در جنــوب میتواند به گوشیهای انبار شده صدمه بزند.»

یکی دیگر از مشــکالت واردکنندگا­ن تلفــن همراه ثبت ســفارشهای جدید از طریــق بــازار ثانویه اســت؛ بــازاری که قیمت ارز در آن با قیمت اعالم شــده از ســوی بانک مرکزی تفاوت چند برابری دارد و همین تفاوت هم باعث میشود کــه واردات جدیــد کاال برای فعاالن این بازار چندان مقرون به صرفه نباشد.

فالحــی در خصوص وضعیت ثبت سفارش گوشی با توجه به اعالم کمبود آن در بازار اعالم میکند:«ثبت سفارش با قیمت ارز بازار ثانویه بسیار کار را برای واردکننــد­گان ســخت میکنــد از ســوی دیگر اضافه شــدن دور جدید تحریمها فضای کاری را مه آلودتر از گذشته کرده و باعــث میشــود نتوانیــم پیشبینــی اینکه قیمت گوشی کاهش پیدا میکند یا خیر داشته باشیم.»

در حالی که فعاالن بازار تلفن همراه از مبهم بودن آینده کاری خود صحبت میکننــد امــا برخــی مســئوالن ابــراز امیدواری میکنند که تا هفتههای آینده بازار تلفن همراه و رایانه کشــور به ثبات و تعادل خود نزدیک خواهد شــد. برای مثــال ابراهیم درســتی رئیــس اتحادیه فروشــندگا­ن لــوازم صوتــی، تصویــری و تلفــن همراه ابتــدای هفته جــاری در گفتوگویی اعالم کرده که تا هفته آینده وضعیت بازار تلفن همراه بهتر خواهد شــد. او گفته اســت: «هماکنون دیگر ارز دولتی ۴200 تومانی برای واردات گوشی اختصــاص پیــدا نمیکنــد و بخشــی از این نوســان قیمت به این دلیل اســت، امــا توصیه میشــود فعالً گوشــی تلفن همراه نخرید، چرا کــه در آینده نزدیک شــاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود.» او همچنیــن اعالم کرده کــه حدود 0۳۱ هــزار تلفن همراه کــه بــا ارز دولتی وارد شده بود و هماکنون توقیف شده است، بــزودی رفع توقیــف و در بــازار با همان نرخ ارز دولتی عرضه میشود که سبب کاهــش قیمــت خواهــد شــد؛ بنابراین مردم بهتر اســت فعالً دست نگه دارند تــا اوضــاع بهتر شــود. حاال بایــد منتظر ماند و دیــد که آیا این وعده به حقیقت تبدیل خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran