Iran Newspaper

آیا گوگل مرد سفیدپوست است؟

مسأله نژاد برتر در پلتفرم های بزرگ اینترنتی

- میثم لطفی خبرنگار

حمله مرگبار زیرگرفتن افراد با اتومبیل که از روشهای کاربردی گروه تروریستی داعــش محســوب میشــود آگوســت گذشــته در شــارلوتزو­یل ویرجینیــا­ی امریــکا هم واقعــه خونین را رقــم زد تا براســاس آن یک جوان 20 ســاله ساکن ایالــت اهایــو در یــک اقــدام مشــابه و کشتن یک زن جوان، 19 نفر از مخالفان تظاهراتطرف­دارانبرتری­سفیدپوست را زخمی کند و این سؤال مطرح شود که آیا زیر گرفتن مردم در شارلوتزویل یک اقدام تروریستی بود یا جنایتی برخاسته از خشــم و نفــرت جوان امریکایــی را به نمایش گذاشت.

هماکنــون یــک ســال از ایــن اتفــاق میگذرد و بهنظر میرســد پلتفرمهای بزرگ اینترنتی که در اصل حامی حزب راســت امریــکا هســتند و در ایــن دوره زمانی به خشونتهای ایجاد شده برای تبعیــض میــان رنگیــن پوســتان دامن زدنــد، تصمیم دارند کارنامــه خود را تا اندازهای پاک کنند.

فیسبوک و اپلیکیشن گفتوگوهای اینترنتی در بازیهای ویدئویی موســوم به «دیســکورد» روز گذشــته طــی اقدام مشــترک برخی گروهها و چترومهای حامــی خشــونت طلبــان وابســته بــه سفیدپوســت­ان که از اتفاق شــارلوتزو­یل پشتیبانی میکردند ، حذف کردند. ■ حمایت فناوری از تبعیض نژادی

گردهمایــی اتحــاد راســتگرای­ان بــا ایدئولــوژ­ی برتــری نــژاد ســفید و بــا حمایــت راســتگرای­ان افراطــی، ملیگرایان سفیدپوست و نئونازیسته­ا اوایل آگوست 2017 در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای امریکا برگزار شد و هــدف از تظاهــرات مربوطــه در اصــل اعتراض به حــذف نمادهای بردهداری بــود. بهدنبــال افزایــش تنــش میــان حاضــران در تظاهــرات یک اتومبیل به مخالفــان گردهمایی حمله کــرد که در نتیجه آن یک نفر کشته و 19 نفر زخمی شــدند و بهصورت همزمــان هلیکوپتر پلیــس ایالتــی کــه ناظــر بــه خشــونت کشیده شــدن تظاهرات بود سقوط کرد تا دو مأمور پلیس جان خود را از دســت بدهنــد. در پــی این اتفاقات وبســایت وابسته به حزب نئونازی امریکا موسوم بــه «ِدیلــی اســتورِمر» مــورد حمــات ســایبری جدی قرار گرفــت و در نهایت پایگاه اینترنتی مذکور تعطیل شد.

ولــی بــا گذشــت یــک ســال از ایــن اتفاقــات، تعــداد انــدک باقیمانــد­ه از راســتگرای­ان تصمیــم دارنــد ســالگرد اتفــاق یــاد شــده را برگــزار کننــد و در پایتخــت امریــکا یــک گردهمایــی بــه راه بیندازنــد. ولــی این طور کــه روزنامه گاردیــن در تازهترین گزارش خود اعام کرده اســت، بســیاری از مدیــران اصلی حــزب راســت گرایــان افراطــی تــاش فراوانــی انجــام میدهنــد تــا حمایــت پلتفرمهــا­ی بــزرگ اینترنتــی را جلــب کننــد. فیسبــوک، یوتیــوب و توئیتــر از جملــه شــرکتهای بــزرگ فنــاوری محســوب میشوند که همچنان پیامها و اخبــار مربــوط بــه حمایــت از رفتــار خشــونتآمی­ز سفیدپوســت­ان افراطی را منتشــر میکنند و با سیاســتهای آنها پیش میروند.

«کیــگان هانکیــس» یکــی از تحلیلگــرا­ن ارشــد مرکز حقــوق فقرای جنوب امریکا )SPLC( در این خصوص گفــت: «بســیار خنــدهدار و احمقانــه اســت. نمیتوانم باور کنم مــا در هزاره ســوم میــادی ایــن صحبتهــا را در مــورد فیسبوک بــه میــان میآوریم و پلتفرمهــا­ی بــزرگ اینترنتــی بــار دیگر باعــث شــدهاند تبعیــض میــان مردم بواسطه رنگ پوست آنها باال بگیرد.»

درحالیکهدر­گیریهایشار­لوتزویل تعجــب همگان را برانگیخت، شــرکت فیسبــوک انتقاداتــ­ی کــه در راســتای حمایت از سفیدپوستان به آن وارد شده بــود را تکذیــب نکرد تا مشــخص شــود این پلتفرم بزرگ اینترنتی تحت فشــار راســتگرای­ان افراطــی و بــرای حمایت از آنها پیامها و اخبار مربوطه را منتشــر کرده است.

مرکــز حقوق فقــرای جنــوب امریکا ماههــا پیــش از واقعه شــارلوتزو­یل یک نامه سرگشــاده منتشر کرده بود و در آن گفتــه بود بیــش از 200 صفحه عمومی در شبکه اجتماعی فیسبوک وابسته به گروههــای تندرو فعالیت میکنند و این شبکه اجتماعی بهصورت کاماً واضح از آنها پشــتیبانی میکند. این صفحات اینترنتی فعالیتهای مختلفی را انجام میدادنــد و از انتشــار تفکــرات نئونازی گرفتــه تا پیشــبرد اهداف راســتگرای­ان افراطــی در آنهــا دیــده میشــد و بــا اندکی بررسی مشــخص شد این شبکه اجتماعی بــا کمال میل از آنها حمایت میکنــد تــا در نهایــت افــراط گرایــان سفیدپوســت بتوانند بار دیگــر تفکرات خود مبنی بر ارجحیت نسبت به رنگین پوستان را به نمایش بگذارند.

به دنبال افزایش فشارهای عمومی و انتشــار اخبــار در رســانههای بــزرگ از جملــه روزنامــه بریتانیایـ­ـی گاردیــن، فیسبــوک پــس از اتفــاق شــارلوتزو­یل 9 صفحه عمومی وابســته بــه گروههای مذکــور را تعطیــل کــرد و البتــه طــی گفته می شود فیس بوک، توئیتر، گوگل، دیسکورد ...و اقدامات همسو با اهداف سفیدپوستان افراطی را دنبال میکنند و این تبعیضها به قدری زیاد است که کارشناسان، شرکت اینترنتی گوگل را یک «مردسفیدپوس­ت»معرفیمیکنن­د

یکســال گذشــته تعــداد ایــن صفحات در شــبکههای اجتماعــی بــزرگ نظیــر فیسبــوک و توئیتر دههــا برابر افزایش یافــت. اگرچه گام نخســت پلتفرمهای بزرگ اینترنتی برخی اقدامات کوچک بــرای مقابلــه بــا تبعیــض نــژادی بود، ولــی بررســیهای کارشناســا­ن پــس از گذشــت یک سال نشان داد فیسبوک، توئیتــر، گــوگل، دیســکورد ...و همچنان اقدامات همسو با اهداف سفیدپوستان افراطــی را دنبــال میکننــد و حتــی در برخی مــوارد فعالیت آنها در این حوزه بیشــتر شــده اســت. ایــن تبعیضهــا بــه قــدری بوده اســت کــه کارشناســا­ن، شــرکت اینترنتــی گــوگل را یــک «مــرد سفیدپوســت» معرفــی میکننــد. براســاس آخرین گزارشها گفته شــده اســت بخش اعظم کارمندان شــرکت گــوگل را مردان سفیدپوســت تشــکیل

میدهنــد و ایــن موضــوع نگرانکننده نشــان میدهد کــه شــرکتهای بزرگ فناوری همچنان عبارتی بهعنوان «نژاد برتر» را میپذیرند و مرزهای جنسیتی هنوز هم بین آنها شکسته نشده است. با وجود آنکه گوگل طی ســالهای اخیر بارها تاش کرده است که مساوی بودن حقوق زنان و مردان یا سفیدپوســت­ان و سیاهپوستان را نشان دهد، ولی در عمل مشخص شــد که این شرکت بهصورت کامــاً متفــاوت عمل میکند و نســبت جنســیت و نــژاد در آن به میزان بســیار انــدک تغییــر میکنــد. شــرکت گــوگل پیشتــر اعــام کــرده بــود پســتهای کلیدی و اصلی خود را در اختیار زنان و افراد با دیگر نژادها میگذارد و با وجود ایــن نتایج حاصــل از یک نظرســنجی جدید نشــان میدهد کارمنــدان گوگل امیــدی بــه ایــن اتفــاق ندارنــد. طبــق آخرین آمار موجود 07درصد کارمندان گــوگل را مــردان تشــکیل میدهنــد و 53 درصد آنها سفیدپوســت هســتند. آســیاییها 36 درصــد نیــروی کاری گــوگل را تشــکیل میدهنــد کــه تعداد آنها نسبت به سال قبل تنها 1.6 درصد افزایش پیــدا کرده اســت و در کنار آنها 2.5 درصد کارمندان گوگل سیاهپوست و 3.6 درصــد آنهــا بــا اصلیــت التیــن فعالیتمیکن­ند.

البته باید توجه داشــت کــه این نوع تبعیض جنسیتی فقط محدود به گوگل نمیشــود و دیگــر شــرکتهای فناوری هم بهصورت مشابه سیاستهای خود را پیش میبرند. حتی در سطوح رهبری در کشــور امریکا نیز وضعیت بهصورت کامــاً نگرانکننــ­ده مشــاهده میشــود و بهعنــوان مثــال در آخریــن گزارشها گفتــه شــده اســت 67 درصــد رهبــران اصلــی و مدیران ارشــد ایــاالت متحده را سفیدپوســت­ان تشــکیل میدهنــد و 57درصــد آنهــا مرد هســتند. از ســوی دیگر گفته میشــود طی سالهای اخیر میــزان ترک شــغل بین التین تبــاران و سیاهپوستان بیشتر از سفیدپوستان بوده است که این مسأله هم گویای تبعیض نژادی باال در امریکا است.

سال گذشته یکی از مهندسان گوگل نامهای منتشر کرد که در آن نوشته شده بود؛ فرآیند اســتخدام در شــرکت گوگل کامــاً بر اســاس نــژاد و جنســیت افراد پیــش مــیرود و ایــن اتفاق سرنوشــت کارشناســا­ن و متخصصان زن را بشدت تحــت تأثیــر قــرار داده اســت. از زمــان انتشــار ایــن نامه مدت زیادی نگذشــته بود که رســانههای خبری اعــام کردند ایــن مهنــدس از شــرکت گــوگل اخراج شــده اســت و البته تبعات این ماجرا تا مدتها گوگل را تحت تأثیر قرار داد.

این روزها با افزایش فشــار رســانههای خبری، پلتفرمهای بزرگ اینترنتی بیش از پیشنیازدار­ندبهتعهدات­خودعملکنند ونشاندهندر­نگینپوستان­وسفیدپوستا­ن تفاوتیقائل­نمیشوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran