Iran Newspaper

چهرههای نظامی در انتخابات مقبولیت

گفتوگوی «ایران» با سید محمد حسینی سخنگوی «جمنا» ارتباط اصولگرایان به طیفهای مذهبی محدود نباشد

-

دانشــــجو مشــــغول تحصیل هســــتند با همه باید ارتباط شــــکل بگیرد نه اینکه به درصدی از دانشــــجو­یان اکتفــــا کنیم. بــــه خاطرضعف ارتباطی نمیتوانیم به اقشار مختلف جامعه، اهــــداف، توانمندیهـ­ـــا و اقدامــــا­ت و خدمات خود ونیز اشــــکاال­ت متعدد رقیب را درســــت تبیین کنیم؛ در نتیجه درمقاطع حساسی مثل انتخابــــ­ات مردم تحت تأثیر تبلیغات داخل و خارج دلواپــــس رأی دادن به نیروهای انقالبی میشــــوند و تصور می کنند شــــرایط برایشــــا­ن دشوارتر میشود و به گمان خودشان بین بد و بدتر، بد را انتخاب میکنند.

یکنکتهدیگر­همایناستکه­مامتأسفانه فقط در مقاطع انتخابات فعال میشویم. در حالی که کار سیاسی یک کار مداوم است و تنها نمیشود به یک مقطع اکتفا کرد. باید مثالً در فاصله 4 ساله دو انتخابات ریاست جمهوری فعالیــــت کرد. نه اینکه از فــــردای انتخابات به کما برویم تا دور بعدی آغاز شود. نکته دیگر که آن هــــم در عدم موفقیتهای ما در انتخابات مختلف نقش داشته، کم کاریهاست. عنوان «فعال سیاســــی» وقتی برًچهرههای سیاسی صــــدق میکند کــــه واقعــــا حضــــور فعالی در صحنه داشته باشــــند. نه اینکه کنار بنشینند و هیچ موضعی نگیرند و در میان مردم حضور پیــــدا نکنند. حتــــی در وقت انتخابــــ­ات هم در مقایســــه با جبهه رقیب کم کارتر هستیم. االن یکــــی از گالیههایی که دانشــــجو­یان و مردم در شهرهای مختلف دارند این است که میگویند افراد را برای ســــخنران­ی دعوت میکنیم اما به دعوت ما جواب مثبــــت نمیدهند. در همان ایامانتخاب­اتیادمهستو­قتیبهشهرست­انها میرفتم معمــــوالً در فــــرودگا­ه میدیدم که از جریان اصولگرا ما دو یا ســــه نفر هستیم اما از طیف اصالحطلبان 0۱ تا ۵۱نفر عازم شهرهای مختلفهستند. ■ رقیبشمابیش­ترپایکاراس­ت...

این یک واقعیت اســــت و وقتی هم که کار بیشــــتری انجام دهد نتیجه بهتــــری میگیرد. خالصه چهرههای شناخته شده باید جدیتر و فعالتر باشند. اگر هم نمیتوانند جای خود را بــــه نیروهای پرانرژی، خالق، فعــــال و نوآور بدهند. ■ ایـــن مـــواردی که بـــرای تغییـــر یا بـــه نوعی اصـــالح اصولگرایی مطرح کردید در جلســـات اصولگرایان­همپیگیریمی­شود؟

اینها نظرات شــــخصی بنده اســــت. من در جلســــات دوســــتان هم هرجا اقتضا کند تذکر میدهم ولی گوشها چنــــدان بدهکار چنین حرفهــــا و نقدهایی نیســــت! در همین هفته در جلســــه شــــورای مرکــــزی جمنــــا، گفتم که عزیزان در شهرستانها بشــــدت گالیه دارند و درخواست میکنند که افراد از تهران به شهرها بروند و پاســــخگو­ی سؤاالتشـــ­ـان باشند تا به نوعی به آنــــان دلگرمی بدهند. این موضوع را بارها در جلسات اصولگرایان عنوان کردهام. ■ شـــما هـــم اشـــاره کردید کـــه تمرکـــز عمده اصولگرایان بـــر طیفهای خاصـــی از جامعه است و به نظر میرســـد در این طبقه متوسط و مطالباتآنه­اخیلیدربین­مجموعهشماج­دی نیست.دراینزمینه­همفکرمیکنی­داصالحاتی نیازاستواس­اساًگفتماناصول­گراییرانیا­زمند بازنگرییات­قویتمیدانی­د؟

آرمانها و شــــعارها­ی ما همان شعارهای اصلــــی انقالب اســــت. ما کــــه از آن اهــــداف و مبانی جدا نشدهایم. اگر بحث آزادی در دوران انقالب مطــــرح بوده هنــــوز هم بــــر آن پایبند هستیم. اگر بحث عدالت و استقالل و خدمت به مردم از اهداف انقالب بوده هنوز هم مورد توجه ما است و باید بر همان مبنا پیش برویم. شاید به این دلیل که ما نتوانستیم ارتباط خوبی با همه اقشار و طبقات اجتماعی برقرار کنیم، تصورات نادرستی در ذهن مردم شکل گرفته اســــت. میگویند اصولگرایــ­ــان مخالف آزادی و پیشرفت کشور هســــتند، یا در منطقه دنبال جنگ و درگیری هستند یا در سیاست خارجی دنبال تنش هستند. ما باید واقعیتها را برای مردم تبییــــن کنیم. اگــــر نقد به مذاکــــرا­ت در بحث برجام وجود داشت بهخاطر رقابتهای انتخاباتی که نبود بلکه یک آیندهنگری وجود داشت. ما معتقد بودیم که با توجه به شناختی کــــه از ماهیــــت امریــــکا داریم نتیجــــه و منافع چندانی عاید نمیشود؛ وگرنه کسی با تعامل با دیگرکشــــ­ورها و اصل مذاکره مخالف نبوده است. عدهای نقدهای مشفقانه و آیندهنگران­ه راکاســــب­ی تحریم جلوه دادند و این القائات در ذهنًعدهای جا گرفت، در حالی که این ادعاها صرفا جنبه تخریب منتقدان دلسوز را داشت که مشــــکالت آینــــده را پیشبینــــ­ی میکردند و اینک درســــتی آن هشــــداره­ا را عمیقاً درک میکنیم.

بعضیهــــا فکــــر میکنند که مــــا فقط نقد میکنیــــم و کاندیداهای ما در حل مشــــکالت مردم راهکاری ندارند. یا نگاهی که ما در بحث فرهنگی و هنری داریم، هم مشــــمول همین اتفاق میشود. موضعگیری یک یا دو نفر را به همه اصولگرایان تعمیم میدهند. اینکه یک شخصی با برگزاری کنسرتی در یک شهرستان مخالفت کــــرده را نوعی جلــــوه دادند که انگار همه نیروهای اصولگرا با کنســــرت و موسیقی و هنر مخالف هســــتند. اینها واقعیــــت ندارد. یکــــی از ضعفهای مــــا هم همین اســــت. ما چون یک حزب فراگیر قوی ومنسجم نداریم هر فــــردی که اظهارنظر شــــخصی میکند، به حساب مجموعه میگذارند. اینها را باید از هم تفکیککرد. ■ اصالحطلبان­برسرهمینمس­ائل،مثالً وقتی آقای علمالهـــد­ی یا دیگر بـــزرگان اظهارنظری مطرحمیکنند،واردمیدانم­یشوندومشخص میشود که موضعشـــان چیز دیگری است اما فکر نمیکنید که ســـکوت و عدم اظهارنظر شما و فعاالن اصولگرا در چنین مواردی اســـت که در نهایت شما را به همراهی با دیدگاه مخالفان برگزاریکنس­رتمتهممیکن­د؟

بله؛ ممکن اســــت در مواقعی مالحظاتی بوده و بهموقــــع موضعگیری شــــفاف صورت نگرفته اســــت. باید بــــه روز باشــــیم و در مورد مسائل مختلف نظر بدهیم؛ حاال الزم نیست که حتماً دیگران را تخریب یا به آنان تعریض کنیم. نظــــرات خــــود را میتوانیم به روشــــنی تبیین کنیم. درخصوص وعدهها وشــــعاره­ای پوپولیستی هم گذشت زمان نشان داد که چه جناحــــی در این زمینه تخصــــص و ید طوالیی دارند. ■ در بین اصالح طلبان کســـانی مثـــل آقایان حجاریان و علوی تبار می گویند که اردوگاه آنها به موضوع عدالت و طبقات فرودســـت توجه الزم نشده و حاال باید جبران شود. در مجموعه اصولگرایی هم آیا فکر می کنید مطالباتی بوده و هســـت که شما به آن توجه نداشـــته و ندارید. در نوع بیان این مطالبـــات و پیگیری ها هم آیا معتقدید باید به همان شـــیوه های سنتی عمل کردیاراهکا­رهایجدیدمی­طلبد؟

هر زمانی اقتضائات خاص خودش را دارد. شــــاید در دوران انقالب خیلــــی از این مباحث مطرح نبود اما االن که موردتوجه جامعه است حتماً باید دیدگاههای خود را روشن بیان کنیم. اینطور تلقی نشــــود که مثالً ما با حقوق زنان یا آزادیهای قانونی مخالف هســــتیم. درست اســــت که با بعضی از ایدههای غربی مخالف هستیم اما همواره مدافع حقوق اساسی مردم هســــتیم. بله در موضوعی مانند ســــند ،2030 مخالفت داشــــتیم و گفتیم کــــه اجرای چنین

حضور بانوان در ورزشگاه ها و خروج از کشور آنها بدون اذن همسر را نمیتوان مسائل اصلی و عمده کشور دانست بلکه این موضوعات حاشیهای و خواسته گروههای خاصی ازجامعه است. االن در جامعه ما مسائل خیلی مهمتری وجود دارد. بحثهای معیشتی و اقتصادی از موضوع حضور زنان در ورزشگاهها، جدیتر است که باید به اینها رسید

ســــندی به زیان کشــــور و مصالح مردم است. چون خودمــــان در نظام آموزشــــی و تعلیم و تربیت غنی هستیم و نیازی نداریم که دیگران برایمادستو­رالعملبنوی­سند.نکتهدیگرای­نکه نوع بیان، ادبیات و لحن کالم ما باید به گونهای باشــــد کــــه مخاطب بخصــــوص نســــل جوان متقاعدشود. ■ دربرابـــر­زنـــانچنـ­ــدموضـــو­عقابـــلطر­ح اســـت. یکی بحث خروج زنان از کشـــور بدون اذن همســـران اســـت و دیگری حضور آنان در ورزشـــگاه. با وجود تأکید حضـــرت امام مبنی بـــر اجتهاد بـــه روز و مقتضی با شـــرایط زمان و با وجود اینکـــه اصولگرایان به لحاظ سیاســـی سعی میکنند که پیشرو باشند و پاسخ مطالبات جوانـــان را بدهند، اما در ایـــن حوزههایی که به فقه تنه میزند سعی میکنند بایستند و ببینند که بزرگانشـــ­ان چه میگوینـــد. در حالی که اگر اینها کـــه از متن جامعـــه هســـتند میآمدند و برای بـــزرگان حوزه و اصولگرا موارد را تشـــریح میکردند، شاید آنها موضع دیگری میگرفتند تا مث ًال خواست قشر بیشـــتری از جامعه تأمین شـــود. در تغییرات گفتمانی خود فکری به حال اینموضوعکر­دهاید؟

این موضوعات را نمیتوان مسائل اصلی و عمده کشــــور دانســــت بلکه این موضوعات حاشــــیها­ی و خواســــته گروههــــا­ی خاصــــی ازجامعــــ­ه اســــت. االن در جامعه ما مســــائل خیلــــی مهمتــــری وجــــود دارد. بحثهــــای معیشتی و اقتصادی از موضوع حضور زنان در ورزشگاهها،جدیتراستکه­بایدبهاینه­ارسید.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran