Iran Newspaper

جهان داغدار دانشآموزان شهید یمنی

علیرغم محکومیتهای گسترده بینالمللی؛ ائتالف متجاوز عربی و امریکا از تازهترین کودک کشی در یمن دفاع کردند

- ندا آکیش خبرنگار

بیشترشــان بیــن 10 تــا 13 ســاله بودند و داشــتند به اردوی تابستانی میرفتند که ائتالف متجاوز عربی به رهبری عربستان ســعودی اتوبوسشان را در نزدیکی بازار شــهر ضحیــان در اســتان صعــده یمــن هدف قرار داد و داغ این خوشــی کودکانه را بــه دل قربانیــان و خانوادههای­شــان گذاشت. در این حمله 50 نفر به شهادت رسیدند و 77 نفر دیگر زخمی شدند.

بــه گــزارش «ایران» بــه نقــل از پایگاه خبری المســیره یمن، حمله بــه اتوبوس حامل کــودکان، معلمان و کادر آموزشــی کشــور یمن کــه ائتــالف نظامــی عربی به رهبــری عربســتان ســعودی انجــام داد و اعضــای صلیــب ســرخ جهانی نیــز که در محل حضور دارند، حمله را تأیید کردند، آشکارترین ســند کودک کشی بیش از سه ســال عمر این ائتالف اســت که باعث شد بسیاری از کشورهای جهان و سازمانهای بینالمللــ­ی ایــن جنایت را محکــوم کنند و خواســتار ورود جــدی جامعه بینالملل به بحــران یمــن و پایان بخشــیدن به این کشــتار شــدند. اما ائتالف متجاوز بیتوجه به ایــن محکومیتهای جهانی، از کشــتار دانشآمــوز­ان یمنی دفــاع کــرد و امریکا، اصلیترین حامی غربیاش نیز نیروهای مردمی انصاراهلل یمن را مقصر اعالم کرد.

ترکــی المالکــی، ســخنگوی ائتــالف متجــاوز عربی حمله بــه اتوبوس حامل کــودکان را حملــه بــه مراکــز پرتــاب موشــکهای بالســتیک حوثیهــا و یــک اقــدام نظامــی مشــروع خوانــد و ادعــا کــرد، ارتــش و کمیتههــای مردمی یمــن از کــودکان به عنوان ســپر انســانی اســتفاده میکننــد. محمد عبدالســال­م، ســخنگوی جنبش انصاراهلل یمن به این موضعگیری ســخنگوی ائتــالف متجاوز واکنــش نشــان داد و گفت: متجــاوزان با توجیــه جنایتهــای خــود، اوج پســتی و حقارت خود را نشان میدهند. ■ دفاع امریکا از کودک کشی در یمن

بــه گزارش «ایران» به نقل از الجزیره، در ویدئویــی که در شــبکههای اجتماعی منتشر شده، یکی از کودکانی که به همراه دو بــرادر کوچکترش در این اتوبوس بوده و زخمــی شــده نمیگــذارد امدادگــرا­ن و پزشــکان زخــم هایــش را درمــان کنند و ملتمسانه از آنها میخواهد که برادرانش را بیاورند. او میگوید: «من دو برادر دارم؛ حسن و یحیی، که از من کوچکتر هستند. برادرانم کجا هستند؟ تا برادرانم را نبینم هیچ کمکــی نمیخواهــم.» در حالی که دل شبکههای اجتماعی از این اظهار نظر کودکانه به درد آمده اســت، هدر نائورت، ســخنگوی وزارت امــور خارجــه امریــکا نیز با خــودداری از محکــوم کردن حمله ائتالف سعودی به اتوبوس دانشآموزان یمنــی، حــق دفــاع بــرای عربســتان را محفوظ دانســت و گفــت، هنوز جزئیاتی از ایــن حادثــه دریافت نکرده اســت. وی ادامــه داد: البته همیشــه تلفات انســانی بــرای مــا اهمیــت داشــته و از دو طــرف میخواهیم به حقوق شهروندان احترام بگذارند.

نائــورت همچنیــن بــا تکــرار اتهام زنیهایــش بــه ایران، مدعی شــد: نگاهــی بــه اوضــاع یمن نشــان میدهد کــه ایــن حوثیهــا هســتند کــه همچنان بــه حمــالت خــود علیــه عربســتان ادامــه میدهنــد و بــا موشــکهای ایران زیرســاخته­ای غیرنظامی عربســتان را منهدم میکننــد. وی در پایان خطاب به خبرنگاران که او را سؤال پیچ کردهبودند، گفــت: عربســتان ســعودی یک شــریک مهــم اســتراتژی­ک ایــاالت متحــده در منطقه اســت و بیــش از ایــن نمیتوانم اظهار نظر کنم.

ایــن موضعگیــری دولــت امریــکا در حالی اســت که برخی مقامات امریکایی در صفحــه توئیتر خود بــه موضع دولت در قبــال کشــتار دانشآمــوز­ان یمنــی انتقــاد کردنــد. کریــس مورفــی، ســناتور دموکــرات امریــکا نوشــت: «امریــکا از حمــالت هوایــی حمایــت میکنــد. این یعنی ما یک اتوبوس مدرســه را بمباران کردیم. عملیــات بمباران یمن از ســوی عربستانسعو­دی،اماراتمتحد­هعربی، ایــاالت متحــده امریــکا بیــش از پیــش عــاری از حــس مســئولیت پذیری شــده اســت، غیرنظامیان بیشتری را به کشتن میدهد و تروریســته­ا را در داخل یمن تقویت میکند. ما باید به این کار خاتمه دهیم؛همینحاال.»

برنی ســندرز، سناتور دموکرات نیز در حســاب توئیتری خــود نوشــت: «ایاالت متحده امریکا رئیس جمهــوری دارد که آنقــدر «سرســخت» اســت کــه میتواند دســتور دهد بچههای کوچــک از آغوش والدینشانج­داشوند.اماآنقدرسر­سخت نیست که بتواند درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی سخن بگوید. » ■ واکنشهاییم­نیها

بــه نقــل از شــبکههای اجتماعــی، محمدعلیالح­وثی-رئیسشورایع­الی انقالبییمن-امریکاوانگ­لیسرامسئول اصلــی جنایت صعــده دانســت و اعالم کرد: ما امریکا و انگلیس را مسئول اصلی جنایــت صعــده و ســایر جنایتهایــ­ی میدانیــم کــه ائتــالف متجاوز ســعودی بــا اســتفاده از تســلیحات آنهــا مرتکــب میشــود. ایــن جنایــت و جنایتهــای پیشــین ائتالف متجاوز ســعودی نشــان میدهــد آنان باوری به صلــح ندارند. ما از روســیه، چین و فرانســه میخواهیم از شــورای امنیــت بخواهند بــرای محکوم کردن جنایت جدید متجاوزان در صعده نشست فوق العاده برگزار کند.

وزارت دفــاع و نیروهای مســلح یمن هم با انتشار بیانیهای اعالم کرد: جنایت متجــاوزان به یمن بدون پاســخ نخواهد مانــد. این در حالی اســت کــه گزارشها حاکی اســت، نیروهــای یمنی یک فروند موشک بالستیک «کوتاه برد» را به سمت پایگاه ائتالف ســعودی در مارب شلیک کردنــد. همچنیــن در حمله موشــکی به نزدیکی منطقه جبل الدود استان جیزان شــماری از نظامیــان ارتــش ســعودی و مــزدوران آنهــا از جملــه چنــد نظامــی سودانی کشته و زخمی شدند. ■ واکنشهایخا­رجی بهــرام قاســمی، ســخنگوی وزارت امورخارجــ­ه ایــران هــدف قــرار دادن اتوبوس حامل کودکان دانشآموز یمنی را محکوم کرد و ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این جنایت جنگی از مجامــع بینالمللــ­ی و حقوق بشــری خواســت بــه هــر طریــق ممکــن مانــع اســتمرار این جنایات از سوی کشورهای مهاجم به یمن شوند. وی با ابراز تأسف از اســتمرار حمایــت تســلیحانی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از عربستان ســعودی و امــارات افزود: آنان شــریک در ایــن جنایــات جنگــی هســتند و باید پاسخگو باشــند. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز خبر داد، آنتونیو گوتــرش، دبیــرکل ایــن ســازمان حمله هوایــی ائتــالف تحت رهبری عربســتان در صعــده را بشــدت محکــوم کــرده و خواستار انجام تحقیقات فوری، مستقل و شــفاف در خصــوص آن شدهاســت. حزباهلل لبنان و ســوریه نیز این جنایت را محکــوم کردنــد. بنا به گزارش شــبکه خبــری الجزیره، ســوئد، بولیــوی، هلند، پــرو و لهســتان، 5 عضو شــورای امنیت نیز دیروز جمعه خواستار نشست فوری این شــورا برای بررســی جنایت هولناک ائتــالف متجــاوز ســعودی در حملــه به یــک اتوبــوس مدرســه در یمن شــدند. تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار و 700 یمنی بیگناه شــده و شــمار کــودکان قربانی از 3 هزار نفر فراتر رفت است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran