Iran Newspaper

بخارست در آتش

دهها هزار نفر از مردم رومانی در اعتراض به فساد و درآمدهای پایین دست به اعتراض زدند

- پونه مجلسی خبرنگار

رومانــی کشــوری کوچــک در جنــوب شــرقی اروپــا این روزها آبســتن آشــوب و درگیــری کــم نظیــری اســت. هــزاران نفــر از معترضان در سراســر شــهرهای ایــن کشــورعلیه دولت حزب سوســیال دموکــرات کــه اکنــون در قــدرت اســت، بــه خیابانهــا آمدند اما هــر دم دود گاز اشــکآور ریههای آنــان را آزار میدهد، طوری که صدها نفر به درمان و معالجه نیــاز پیــدا کردهاند. بــه گــزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، در واپســین ســاعات روز جمعه اعتراضهای مردم رومانی سازمانیافت­ه و پرشور در راستای تنها یک نیاز برگزار شــد: مبارزه با فساد ســازمانیا­فته کــه در الیههــای دولتی و پنهان این کشور ریشــه دوانده و دودش در قالــب درآمدهــای پاییــن به چشــم مردم میرود. آنهــا خواهان کنارهگیری دولــت سوســیال دموکرات هســتند و با اقدامات آن برای تضعیف دادگســتری مخالفند. ■ شروعآتشاعت­راضات

رومانــی از زمــان بــر ســر کار آمــدن حــزب سوســیال دموکراتهــ­ا (اوایــل )2017 تاکنــون بارهــا شــاهد اعتراضات صلحآمیــز بــوده اســت. ایــن کشــور که هفتمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا است، یکی از فاسدترین دولتهای این اتحادیــه را دارد. گروهها و فعاالن مدنی در یک ســال اخیر بارها برای افشــاگری علیــه این فســادها تــالش کردهانــد اما هربــار تــالش آنها به بنبســت رســیده اســت. اما معترضان این بــار امیدوارند با تجمعهایی سراســری دولــت را وادار به استعفا کنند. بویژه که نه تنها ساکنان رومانی که تبعههای این کشــور در سایر کشــورهای اروپــا و حتــی امریــکا و کانادا گفتهاند برنامه ســفر تابســتانی خود به رومانــی را طــوری چیدهانــد کــه بتوانند در تجمعهای این کشــور شــرکت کنند. تجمــع بــزرگ جمعه شــب بخارســت نیــز در همین راســتا بــود. در این تجمع کــه گفتــه میشــود بیــن 30 تــا 50 هزار نفــر مشــارکت داشــتند، معترضــان بــا پرتــاب بطری به ســوی نیروهای پلیس و ســردادن شــعارهایی علیه فسادهای دولــت، از دولــت کالوس یوهانیــس خواســتند اســتعفا کنــد. در پاســخ بــه ایــن اعتراضهــا نیروهای پلیــس با گاز اشــکآور، اســپری فلفل و ماشــینهای آبپاشسعیکر­دندمعترضان­رامتفرق کننــد. با خشــونت پلیس، خشــم مردم افزایــش یافت و برخی تــالش کردند با غلبه بر نیروهای پلیس، مسیر خود را به داخل شــماری از ســاختمانه­ای اداری بــاز کنند. با گذشــت پاســی از شــب، در حالی که هیجان و خشــم معترضان در خیابانهایب­خارستفروکش­نمیکرد، پلیس با پاشــیدن آب و دوچندان کردن پرتاب گاز اشــکآور تالش کــرد غائله را به پایان رساند. اما معترضان تصاویری از ایــن خشــونت را بــه ثبــت رســاندند کــه بســرعت راهــش را بــه شــبکههای اجتماعــی باز کــرد و موجــی از انتقادها روانه این رفتار شد. شدت این خشونت و واکنشهــا بــه گونهای بــود که کالوس یوهانیــس رئیسجمهــو­ری رومانــی هــم لــب بــه انتقــاد گشــود و برخــورد پلیس بــا معترضان را محکــوم کرد. او در واکنــش بــه این تصاویــر گفت: «من شــدیداً مداخله خشــونتبار پلیس در اعتراضــات را محکــوم میکنــم. وزیــر کشــور فوراً بایــد درباره نحــوه برخورد و کنتــرل اوضــاع توضیح بدهــد.» در پی درگیــری میــان معترضــان و نیروهــای پلیس، دههــا پلیس نیز زخمی شــدند کــه حال بعضــی از آنها وخیــم گزارش شــده اســت. در میان خیل معترضان، دنیل استافی راننده کامیون 42 سالهای است که 15 سال پیش بهدنبال ساختن آینــدهای بهتر به ایتالیــا مهاجرت کرد. از ســوی دیگــر «میهــای پــادو» کارگــر ســاختمانی 27 ســالهای هم کــه چهار سال پیش پس از سالها تالش توانست بــه آلمــان مهاجــرت کند، بــه پایتخت کشــورش آمــده اســت. ایــن دو خــود را به تظاهرات هموطنانشــ­ان رســاندند و همراه با جمعیت علیه ناکارآمدیه­ای دولت شــعار سر دادند و پرچم اتحادیه اروپــا و کشورشــان را بــاالی ســر تــکان دادند. شعارهای «ما مردمیم»، «نه به خشونت» و «چرا در برابر فساد سکوت میکنید» روی بنرهای بزرگ در دستان مردم جا به جا میشود.

براســاس تخمین بانــک جهانی، 3 تــا 5 میلیون رومانی خارج از این کشــور زندگــی و کار میکنند؛ یعنی حدود یک چهارم جمعیت آن که ســاالنه نزدیک بــه 5 میلیــارد دالر بــه کشورشــان پــول میفرســتند. در میــان آنهــا هــم کارگــر روزمــزد پیــدا میشــود و هــم پزشــک و دانشمند. اســتافی هم یکی از این افراد اســت. او در ایــن بــاره میگویــد: «مــن کشــورم را ترک کردم تــا آینده بهتری را برای فرزندانم رقم بزنم. اینجا ممکن نیســت آینــده فرزندانم روشــن باشــد. متأســفانه هنــوز هــم ممکــن نیســت. کســانی که دولت ما را در دســت دارند، صالحیــت ندارنــد و بشــدت فاســدند. امیدوارم دور بعدی انتخابات مجلس، آدمهای بهتری به رأس کار بیایند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran