Iran Newspaper

بازنویسی نفتا به روایت ترامپ

رئیسجمهوری­امریکاکهپی­شترخواهانخ­روجازنفتاو­برهمزدنآنب­ود،بهبازنویسی­آنباهدفتأم­ینسودکارخا­نهدارانوکش­اورزانامری­کاییرضایتد­اد

- ندا آکیش خبرنگار

دونالــد ترامــپ، رئیــس جمهــوری کــه در برهــم زدن توافقهــای بینالمللــ­ی شــهرت و تبحــر دارد؛ این بار نتوانســت به وعده انتخاباتی خــود عمل کند و به جای خــروج از توافق 25 ســاله تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) به بازنویسی آن اکتفــا و اعــام کــرد، بــر ســر نفتــای جدیــد با مکزیــک (عضو نفتــا) به یک توافق شفاهی دوجانبه «خیلی خاص» رســیده و بســیار خــوش بیــن اســت که کانادا (دیگر عضو نفتا) نیز به این توافق شــفاهی بپیونــدد و نفتای جدیــد که به سود کارخانهدار­ان و کشاورزان امریکایی است؛ با امضای سه کشور رونمایی شود.

به گزارش «ایران» به نقل از ســایت خبری،تحلیلیکوار­تز،رئیسجمهوری امریــکا خبر توافق شــفاهی بــا مکزیک یــا به بیان بهتر نفتای جدید را دوشــنبه شب از دفتر کار خود در کاخ سفید اعام کرد و در حالی که احتمال پیوستن کانادا بــه این توافــق در روزهــای آینــده را باال میدانســت، با لحنی تهدیدآمیز گفت: کانــادا یا باید به ایــن توافق بپیوندد یا با تعرفههــای مــا روی تمــام خودروهایی که به امریکا صادر میکند، مواجه شود.

از آنجا که نفتا یک توافق منطقهای با تنها سه عضو (امریکا، مکزیک و کانادا) اســت، نفتای جدید ترامپ برای اینکه رســمیت پیــدا کند نیــاز به تأییــد کانادا هــم دارد. از ایــن رو، کریســتیا فریلنــد، وزیــر خارجــه کانــادا دیــروز سهشــنبه به واشــنگتن ســفر کرد تــا به مذاکــره با مقامات امریکا بر سر نفتای جدید ادامه دهــد. وزارت خارجــه کانــادا در اینباره گفت: او تنها زمانی نفتای جدید را امضا میکند که به نفع کانادا و طبقه متوسط این کشور باشد.

یکــی از بزرگتریــن مــوارد اختافــی بیــن امریــکا و کانــادا در نفتــای جدیــد پافشــاری دولت ترامپ بــر کوتاه مدت بــودن توافقهــای تجــاری اســت. کاخ ســفید اصــرار دارد که هــر توافق تجاری کــه بیــن ســه کشــور عضــو نفتــا امضــا میشــود، 5 ســاله باشــد. امــا مقامــات کانادایــی مخالــف هســتند و میگویند، این مســأله برنامهریزی شرکتها برای سرمایهگذار­یراسختترمی­کند.

«انریکه پنیا نیتو»، رئیس جمهوری مکزیک اخیراً درباره این مســأله که آیا کانــادا حاضر به پذیــرش نفتای جدید خواهد شــد، گفته بود، «کاماً امیدوار» اســت که کانادا مذاکره بر ســر «مسائل حســاس» با مقامات امریکا و مکزیک را آغــاز کنــد و ســه کشــور تحــت یــک «توافــق محترمانه» با هــم کار کنند. او البته گفته بود، نه مکزیک و نه کانادا به تنهایــی هیچ توافقی را بــا امریکا امضا نمیکنند.

حتــی اگر کانادا هــم موافقت خود را بــا نفتای ترامپ اعام کنــد، حرف آخر را کنگــره امریــکا میزند زیــرا ترامپ به تنهایی نمیتواند خط بطان روی یک توافق قدیمی با ســابقه 25 ساله بکشد حتی اگــر این کار بــه نفع امریکا باشــد. در واقع، نه تنها هنوز نظر قطعی کانادا دربــاره نفتای جدید مشــخص نیســت بلکــه توافق ترامپ با مکزیک هم هنوز نهایــی نشــده اســت. جمهوریخواه­ــان کنگــره عاقهمند هســتند کــه در نفتای جدید کانادا حضور داشته باشد. «اورین ِهــچ»، ســناتور جمهوریخــو­اه که رئیس کمیتــه اقتصادی ســنا را برعهــده دارد، تأکیــد کــرده اســت: «در توافــق نهایــی باید کانادا حضور داشــته باشد.» دو روز دیگر یعنی ۱3 آگوســت جزئیات توافق اولیه ترامپ با مکزیک در اختیار کنگره قــرار میگیــرد و کنگــره 90 روز فرصــت دارد آن را مطالعــه و تأیید کنــد. 90 روز بــه این معناســت کــه انتخابــات میان دورهای امریــکا هــم برگــزار میشــود و پــس از آن هیچ تضمینی وجــود ندارد که جمهوریخواه­ان اکثریت را در کنگره داشتهباشند.

نکتــه قابــل توجــه دیگر در ســخنان دوشــنبه شــب ترامــپ دربــاره نفتــای جدید این است که او کوشید در بحبوحه چالشهــای داخلی جدی که دارد؛ یک نمایــش عوامفریبان­ــه راه بینــدازد و بــه مخاطب بویــژه مخاطب امریکایی القا کند، تمام این کارها را برای منافع مردم کشــورش انجــام میدهــد. در حالی که هنوز نــه توافقی حتی بــا مکزیک امضا شــده و نه کانادا موافقت اولیه خود را با نفتای ترامپ اعام کرده است.

دان بایر، یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان امریــکا از ایالت ویرجینیا که جمهوریخواه اســت، دوشنبه شب پس از سخنان ترامپ درباره نفتای جدید در توئیتر نوشت: آیا کسی فهمید که رئیس جمهــوری دارد با نفتا چــه کار میکند؟ اگــر کســی فهمیده لطفــاً جزئیاتــش را بــا کنگره هــم در میان بگــذارد. در حال حاضــر کــه حرفهایش هیــچ معنایی نداشت.

ترامــپ در این نمایش عوامفریبان­ه حتــی بــا لحنــی تهدیدآمیــ­ز بــه کانــادا هشــدار داد، اگر در نفتای جدید نباشد، تعرفههایی را علیه صــادرات خودروی ایــن کشــور اعمــال میکنــد. در حالــی کــه اعمــال تعرفه بــر صــادرات خودرو کانــادا بــه امریکا بیــش از آنکــه به ضرر شرکتهای خودروسازی کانادا باشد به ضرر شرکتهای امریکایی است. کانادا برندهــای خودرو ملی مشــهور نــدارد و بنا بر گزارش دولت این کشــور، بسیاری از خودروهایی که ســال گذشته میادی در ایــن کشــور ســاخته شــدهاند در واقع متعلــق بــه شــرکتهای خودروســاز­ی امریکایــی ماننــد فــورد، جنــرال موتورز و کرایســلر بوده اســت. بنابراین اعمال تعرفه بر «کادیاکهای» جنرال موتورز فقط باعث میشــود، این خــودرو برای مصرفکنندهه­ای امریکایی گران تمام شــود و ســود شــرکتهای خودروسازی امریکاییپا­یینبیاید.

کانــادا همچنیــن نزدیکتریــ­ن و قدیمیترین شریک دفاعی امریکاست و بــه تأمیــن امنیــت مرزهــای شــمالی امریکاکمکم­یکند. ■ نفتارابشنا­سیم

نفتــا حاصــل موافقتنامـ­ـه تجــارت آزاد بیــن امریکا، مکزیک و کانادا اســت کــه در ۱994 اجرایــی شــد و بــه موجــب آن، تمــام محدودیتهــ­ای تجــارت و ســرمایهگذ­اری میــان کانــادا، مکزیــک و امریــکا در مــدت ۵۱ ســال بتدریــج از بیــن میرفت. اکثــر تعرفههای تجارت محصــوالت کشــاورزی میــان امریــکا و مکزیک بســرعت برداشته شد و تعرفه ۶ درصــدی محصــوالت کشــاورزی (شــامل ذرت، شــکر و برخــی میوهها و ســبزیها) در مــدت ۵۱ ســال برداشــته شد. تعرفه خواربار و منسوجات قرار بود در مدت 0۱ ســال در هر سه کشور حذف شود. مکزیک قرار بود بخش مالی خود را به روی ســرمایهگذ­اری امریکا و کانادا بگشــاید و تمــام محدودیتها تا ســال 200۷ برداشته شود. در سال ۷002، نفتا از لحاظ برابری قــدرت خرید در جهان صاحب مقام اول شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran