Iran Newspaper

مسافران‌خارجی‌جای‌ایران‌یها‌را‌گرفت ‌هاند

مشاهدات خبرنگار «ایران» از فرودگاه مهرآباد پس از افزایش نرخ بلیت

- سهیال یادگاری خبرنگار

تا یــک ماه پیــش در روزهــای غیر تعطیل میتوانســت­ید بلیت هواپیما برای بسیاری از مســیرها را زیــر 00۱ هــزار تومــان بخرید. یادمان نمیرود که بعد از تعطیالت نوروز قیمــت بلیــت مســیرهای شــلوغی مانند کیش به زیر 50 هزار تومان هم رسید اما در حــال حاضر دیگر بلیت کمتــر از 05۲ هزار تومان در هیچ مسیری به فروش نمیرسد و دلیل آن گران شــدن قیمت دالر است که تأثیــر خــود را بر این بخــش از حمل و نقل گذاشــته اســت. اگــر ایــن روزها گذرتــان به فرودگاه مهرآباد افتاده باشد شما هم شاید ازخلوتیسال­نهایانتظار­وصفهایکوتا­ه جلوی کانترهای صدور کارت پرواز تعجب کــرده اید. برخی مســافران هــم در فضای مجازیعکسها­ییازداخلهو­اپیمامنتشر میکننــد که تعــداد صندلیهــای خالی از صندلیهایپر­بیشتراست. ســاعت ۱۱ صبــح اســت ســری بــه چنــد ترمینــال فــرودگاه میزنم. ســالن انتظار، آن شــلوغی هفتههــای قبل را نــدارد البته تعداد ایرالینها در ترمینالهای مختلف متفاوت است و این موضوع علت شلوغتر بودن این ترمینالها اســت اما در مجموع خالــی بــودن بیشــتر صندلیها در ســالن انتظار بیشــتر از هــر چیــزی در ترمینالها بــه چشــم میآیــد. در ترمینــال یــک، 0۱ کانتر بــرای صدور کارت پرواز باز اســت اما فقــط در ۲ کانتر مســافران منتظر دریافت کارت پــرواز هســتند کــه تعداشــان بــه 0۲ نفــر نمیرســد. از مســئول یکــی از کانترها میپرســم همیشه صف مســافران اینقدر خلــوت اســت؟ پاســخ میدهــد چــون در این ترمینال تعداد شــرکتها کم هســتند معمــوالً خلوتتــر از ترمینالهــ­ای دیگــر اســت اما نه بــه این خلوتی که امروز شــما میبینید. میگوید دو ســه هفتهای اســت که شــرکتها تعدادًپروازها را کم کردهاند که این تصمیم حتما بخاطر کاهش تقاضا بوده است. از مسافری که در صف دریافت کارت پــرواز بــه مقصــد چابهــار ایســتاده میپرسم همیشه با هواپیما سفر میکند؟ میگویــد چون بــه چابهار مــیرود بخاطر مســافت طوالنی مجبور اســت با هواپیما برود. او میگوید قبالً بلیــت را حدود 05۲ هزار تومان میخریده ولی با گران شدن در روزهای غیر پیک بلیت را 0۸۳ هزار تومان میخرد. بعــد از تصمیمــات جدیــد ارزی دولــت و قطع شــدن ارز دولتــی ایرالینهــ­ا، قیمت بلیــت هواپیمــا در کمتــر از دوهفتــه در مســیرهای داخلــی و خارجــی بیــش از 05درصد افزایش یافت و کاهش مسافران هوایی نتیجه آن بــود. حال ایرالینها برای جلوگیــری در از دســت دادن مســافران در توافقــی با ســازمان هواپیمایی کشــوری تصمیــم گرفتنــد نرخهای ثابتــی را تا آخر مهرماه برای پروازهای خود تعیین کنند در عوض ســازمان هواپیمایی هم با موافقت بانک مرکــزی به ایرالینها قــول پرداخت ارز سامانه نیما را داده است. ارز این سامانه بــا قیمــت تقریبــی ۷500 تومــان ارزانتر از ارز آزاد اســت کــه در حــال حاضــر حــدود 0۱هزار و 500 تومان قیمــت دارد. با اینکه تعیین قیمت ثابت به منظور جلوگیری از افزایش افســار گســیخته قیمتها بوده اما همین قیمتهای ثابت حــدود 40 درصد بیشــتر از قیمتهای قبل است و مسافران میگوینــد زیاد فرقی به حالشــان نمیکند 50 هزار کمتر یا بیشــتر مهم ۲ برابر شــدن قیمــت بلیت اســت که فکری بــه حال آن نشدهاست.

پروازهاییک­هبهندرتایر­انیدارد در فــرودگاه کــه راه میرویــد چــه در ســالنهای انتظــار، در صفهــای صــدور کارت پــرواز، جایگاه تاکســیهای فرودگاه و...مسافرانی را میبینید که به زبان عربی صحبــت میکنند و تعــداد آنها شــاید به نظرتــان بیشــتر از مســافران دیگر باشــد . بــا افزایــش نــرخ ارز و کاهــش ارزش ریال مســافران خارجی قدرت خرید بیشــتری پیدا کردهاند. در هر قدمی که برمیدارم صدای کســانی را میشــنوم کــه بــه زبــان عربــی صحبت میکنند. مســئول یکــی از کانترها میگوید مســافران عــرب خیلی زیاد شــده انــد و با جــرأت میگویم در برخی مســیرها مانند مشــهد مســافران کشــورهای همســایه که بیشــتر هم عراقی هســتند بســیار بیشتر از مســافران ایرانی هســتند. مســئول تاکسی فرودگاه ترمینال ۲ میگوید پرواز مشهد که مینشــیند تک و توک مســافر ایرانی دارد. به گفته این مسئول مقصد مسافران عرب مشهد، شــهرهای شــمالی و قم اســت. او میگوید بیشتر آنها که به شهرهای شمالی میروند تاکســی فرودگاه را یک هفته یا 0۱ روز اجاره میکنند اما در کل تعداد پروازها و تعــداد مســافران در هفتههــای اخیر کم شــده و مــا کــه بیشــتر شــبانه روز را اینجــا هستیمکامالًمتوجهمیشوی­م.

مردمعادی03 درصدمسافرا­نهواپیما با مسئول فروش دفتر یکی از ایرالینها در فــرودگاه مهرآبــاد در خصوص وضعیت بلیتفروشیو­اینکهفروشآ­نهاکمشده یانهصحبتمی­کنم.اومیگویدشر­کتها از اول مــرداد قیمت بلیت را بخاطر قطع ارز دولتی افزایش دادند. متوسط افزایش قیمت تقریباً بیش از ۲ برابر اســت یعنی بلیتی که 00۲ هزار تومان بود اآلن قیمتش 450 هــزار تومــان شــده اســت. امــا در خصوص آمار مســافران چون درصدی از بلیتهایمرد­ادماهقبلاز­افزایشقیمت خریــداری شــده پــس نمیتــوان دقیــق گفت که افزایــش نرخها در کاهش تعداد مســافران مؤثــر بــوده یا نــه. این مســئول فروش بلیت میگوید0۷ درصد مسافران تقریباً ثابت هستند 40 درصد مسافران از طرف شرکتهای خصوصی به مأموریت میروند.اســاتید دانشــگاه هــا و...را هــم جــزو این دســته میتوان به حســاب آورد. 0۳درصد مسافران هم شامل نمایندگان مجلس، معاونان وزرا و دولتیها هســتند و حــدود 0۳ درصــد مســافران را مــردم عادیتشکیلم­یدهندکهافز­ایشقیمت بیشترین کاهش تعداد مسافر را در همین ً بخشداردوبخ­شهایدیگرتق­ریبادست نخــورده باقی میمانند. به گفته او با گران شــدن بلیت از تعداد مسافران خانوادگی کمشدهیعنیش­ماکمتردرمی­انمسافران مثالً خانــوادها­ی 4 نفــره را میبینید که به قصدسفرتفری­حیبهفرودگا­هآمدهباشند. ســفرهای خانوادگی بیشتر شــامل زوجها میشــود. از او در مورد تصمیم شــرکتها برایتعیینق­یمتثابتبلی­تتاآخرمهر میپرسم. او میگویــد آنچه کــه خود بعــد از افزایش قیمتهــا شــاهدش بــوده اعتــراض نمایندگان مجلس اســت. آنها 50 درصد پــول بلیــت را خودشــان میپردازنــ­د. شرکتها هم بیشــتر برای تأمین نظر این بخش مسافری تصمیم گرفتند قیمتها راثابتکنند. از فــرودگاه کــه بیــرون میآیــم تعــدادی مســافر عرب زبــان را میبینم کــه در حال گرفتن تاکســی هســتند با خــودم میگویم گرانی بلیــت هر چند مردم را از مســافرت با هواپیما محروم کــرد و رفاه را کاهش داد امــا برای همســایگان­مان فرصتی اســت تا به ایران بیایند و از امکانات تفریحی کشــور استفادهکنن­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran