Iran Newspaper

استارت عرضه 20 هزار دستگاه خودرو به بازار زده شد

طرحی برای کوتاه کردن دست دالالن از بازار خودرو صاحبان خودروهای جدید تا یکسال حق فروش ندارند

-

گــروهاقتص­ــادی- در روزهــای اخیر خبری منتشــر شــد که از عرضه ۰۴هــزار خودروی جدیــد بــه بــازار توســط دو شــرکت بزرگ خودروساز حکایت داشــت. به این ترتیب که شــرکت ایران خــودرو، 4۲هــزار خودرو و شرکت ســایپا 6۱هزار خودرو دارد و بزودی بــا تأمین قطعــات وارداتی آنهــا، ۰۲هزار دستگاه از این تعداد خودرو به بازار عرضه خواهــد شــد. احمــد نعمتبخــش دبیــر انجمنخودرو­سازانایران­دراینخصوص گفته بود: «این هفته براســاس توافقهای بهعملآمده بهمناســبت عیــد غدیر خم فروش ویژه محصوالت سایپا با قیمت روز درزمانتحوی­لبهفروشخوا­هدرسید.»

اکنون عضو کمیسیون صنایع مجلس شــورای اســالمی توضیحــات بیشــتری از جمعبنــدی جلســه مشــترک کمیســیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت ارائه میدهد. خانه ملت به نقل از ســعید باستانی نوشــت: «براســاس تصمیم این جلســه، صاحبان خودروهای جدید تا یک سال قادر به فروش آن نخواهند بود.»

باســتانی با اشــاره به اینکه در نشســت اخیر اعضای کمیســیون صنایــع و معادن مجلــس شــورای اســالمی بــا محمــد شــریعتمدا­ری وزیــر صنعــت، معــدن و تجــارت آخریــن وضعیــت بــازار خــودرو مورد بررســی قرار گرفت توضیــح داد: «در حال حاضر شــرکت ایران خــودرو، ۴۲هزار خودرو و شــرکت ســایپا ۶۱هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بــر اســاس جمعبندی جلســه مشــترک کمیســیون صنایــع و معــادن مجلــس بــا وزارتصنعت،مقررشدهقطع­اتوارداتی مربوط بــه خودروهای مذکور با ســرعت از گمرکاتترخی­صتاخودروها­آمادهتحویل بهمتقاضیان­شوند.»

این نماینده مجلس شــورای اســالمی افزود: «مقرر شــده فــروش قطعی خودرو از روز شــنبه (امــروز) بــه متقاضیــان و مصرفکننــد­گان نهایــی خــودرو بــا کارت ملی انجام شود. همچنین براساس تدابیر انجام شده و در راستای حذف داللی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یکســال حقصلحیابهع­بارتیفروشر­ابهشخص دیگریندارن­د.»

عضــو کمیســیون صنایــع و معــادن مجلــس شــورای اســالمی یــادآور شــد: «پیشبینــی میشــود بــا عرضــه ۰۴ هــزار خــودرو به قیمت فعلــی به مصرفکننده واقعــی، از داللــی کاذب در بــازار خــودرو جلوگیری شــود البته انجام این مهم، باید تداومیابد.» ■ سرانجاممشک­لکسریقطعهخ­ودرو

آرش محبینــژاد، دبیــر انجمــن صنایــع همگن قطعهســازی اخیراً اعالم کرد که مشــکل کســری قطعه حــدود ۰۲ هــزار دســتگاه خــودروی ناقــص تولیدی در شــرکتهای خودروســاز­ی حــل و این خودروهــا تجاریســاز­ی و کامــل شــدند. خودروهایی که بزودی به مصرفکنندگا­ن واقعــی فروختــه خواهــد شــد. رئیــس انجمــن صنایــع همگــن نیــرو محرکــه و قطعــه ســازان کشــورنیز دراین بــاره اعالم کرد: مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروســاز­ان فراهم شده که می تــوان با اســتفاده از آنها نزدیک بــه ۰۲هزار دســتگاه خودرو را تکمیل و روانــه بازار کرد. محمدرضا نجفی منش بــه ایرنا گفت: در ماههایگذشت­هنزدیکبه۰7 هزارخودروی تولید شده ناقص در خودروسازیه­ا مانده که عمده قطعات مورد نیاز آنها در گمرک منتظــر ترخیــص اســت. وی خاطرنشــان کرد: ورود ۰۲ هزار دستگاه خودروی تکمیل شــده به بازار، در صورتی که قیمت آنها در حاشیهبازار­تعیینشودمی­تواندبهتعد­یل قیمتهــا بینجامــد. وی افزود: با گذشــت چند هفته، اکنون بخشــی از مشکالت حل شــده و خودروســاز­ان موفــق بــه ترخیــص برخی قطعات مورد نیاز شدند که می توان ۰۲ هزار دســتگاه خودرو را تکمیل و تجاری ســازی کرد. بیــش از 4۸درصد یک خودرو راقطعاتآنت­شکیلمیدهدک­هشامل5۲ تا۰3 درصد قطعات پالستیکی،۰3 درصد قطعات الستیکی و بقیه قطعات فوالدی و آلومینیومی­است.

بهگفتــه نجفی منــش در حــال حاضر دو خودروســاز بزرگ کشــور روزانه سه هزار دســتگاه خودرو تولید میکنند در حالی که تیــراژ تولیــد واحدهــای مزبور پیــش از این به پنج هزار دســتگاه میرســید. او در ادامه یادآورشد:هزینهباالی­تولید،کمبودقطعه، تحریم، مشکالت ارزی، زمان برشدن ثبت ســفارش بــرای واردات مواد اولیــه و موارد مشــابه دیگر از جملــه دالیل کاهش تولید خودرو داخلی در شــرایط فعلی است. اما در این خصوص محمدرضا پورابراهیم­ی رئیــس کمیســیون اقتصــادی مجلــس شــورای اســالمی به ایلنا گفت: «بخشی از قطعــات وارداتی اســت امــا بخش عمده دیگردرداخل­تولیدمیشود­مشکلاصلی خودروســاز­ان این اســت کــه میخواهند با ارز جدید محصوالت خود را قیمتگذاری کنند.»

پورابراهیم­ی خاطرنشان کرد: «با توجه به فضــای جامعــه و فضــای موجــود این امــکان برای خودروســاز­ان وجــود ندارد که موضوعات دیگــر را مطرح کنند. مطمئن باشید خودروسازان اگر الزم باشد از آسمان قطعــه بیاورنــد آن را تولید خواهنــد کرد و نصبمیکنند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran