Iran Newspaper

طنین آواز ایرانی در بوستان آب و آتش

محمد معتمدی اولین گام را در اجرای کنسرت های رایگان خیابانی برداشت

- ندا سیجانی خبرنگار

تقریبــاً بیــش ازیــک مــاه از امــا واگرهای برگــزاری کنســرت رایــگان خیابانــی میگــذرد. بــرای نخســتین بــار همایون شجریان وعده برگزاری چنین کنسرتی را دادهبودوبا­وجودهمکاری­دفترموسیقی درصــدور مجــوز و همیــاری و اســتقبال شــهرداری تهران، صحبتهای بسیاری دربرپا شــدن یــا نشــدن آن در این مدت وجــود داشــت؛ با همــه اینها ســرانجام شامگاه پنجشنبه 8 شهریورماه مصادف با عید «غدیر خم» این کنســرت رایگان دربوســتان «آب و آتــش» و بــا حضــور بیش از5 هزارنفراز دوستداران موسیقی برگزار شد. کنســرتی که با اجرای محمد معتمــدی بههمــراه ارکســتر ســازهای ملــی ایران روی صحنه رفت و در کمتراز 24 ســاعت ازاعالم خبــرآن، درفضاهای مجــازی و رســانهها توانســت گام مثبتی دربرگزاری کنسرتهای رایگان خیابانی بــردارد. اجرایی که طی دو شــب پیاپیپنجشـ­ـنبه و جمعــه شــب- روی صحنه رفت.

در شب اول اجرا، خیابانهای منتهی بــه پــارک آب و آتش مملــو از جمعیتی بــود که به اســتقبال این کنســرت رفتند؛ مردمی که گفته میشد در اجرای چنین کنســرتهای­ی نیازمنــد فرهنگســاز­ی هســتند امــا بــا احتــرام بهخــود و اجرای یــک موســیقی فاخــر ایرانی فضــای کار بهگونــهای فراهــم شــد کــه گویا بیــش از اینها این آمادگی و شــعور اجتماعی در این مردم نهادینه شده است.

ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی و بدون هیچ معطلی و ســاند چکی قطعاتی از موســیقی ایرانی را بــرای مــردم اجرا کرد.«بهــار دلکش» سروده ملکالشــعر­ای بهار نواخته شد؛ قطعهای دردستگاه مخالف حال و هوای ســرد مخالفان کنســرت رایگان خیابانی و در ادامــه نوبــت به «شــکایت» رســید؛ شــعری از بیــژن ترقــی و از ســاختههای پرویــز یاحقــی و بعــد از آن «دگــر چــه خواهــی» اثــری از زنــده یــاد حبیــباهلل بدیعــی با تنظیــم جدید شــهرام توکلی و شــعری از نــواب صفــا اجــرا گردیــد. در طــول کنســرت آرام آرام محیطــی دلنشــین وســکوت در بوســتان شــکل گرفــت و حاضران در بوســتان دل به دل موســیقیها­ی بر یاد مانده دادند؛ آثاری که باید خیلی زودتــر ازاینها در فضاهای شــهر بهگــوش میرســید تــا ایــن حــس غریبکمترهو­یداشود.

«خــوش آمــدی»، «بهار مــن»، «کل صبح» تیتراژ ســریال امام علــی(ع) ...و از دیگر قطعاتــی بودند که دراین برنامه بــه اجــرا درآمــد و پایــان بخــش برنامــه قطعه «ای ایران» بود با همخوانی کلیه حاضران در پــارک آب و آتش و پیرامون آن طنینانداز شــد. این نخستین اجرای ارکستر سازهای ملی ایران بود. ارکستری که بــا سرپرســتی و نظارت اســتاد فرهاد فخرالدینــ­ی در تابســتان ســالجاری بــه رهبــری علیاکبــر قربانــی برای اجــرا در جشن بیستمین سالگرد پایتختی آستانه تشکیل شــد. ســینا جهانآبادی، بهمن فریادرس، شــیما شاهمحمدی، ابراهیم قائــدی، بهــزاد رواقــی، آزاده امیــری، کــوروش دانایی، ســیاوش کامــکار، صدا صدیقی، امین حیدری، بهنام ابولقاسم، آرش ضرابــی، وحید اســدالهی و حمید قنبری نوازندگان این کنسرت بودند. ■ برندهاولمر­دمهستند

معتمــدی رو بــه مخاطبانــی کــه ســرا پا گــوش بودنــد ســرفرود مــیآورد ودر ســخنانی گفــت: «مــن وعوامــل برگزارکننـ­ـده بســیار خوشــحالیم که این کنسرت برگزارمیشـ­ـود. این مهم میسر نبــود مگــر به همــت برخــی دوســتان و پذیرش مســئولیت برخی مســئوالن که پذیرفتند واجازه برگزاری این کنســرت را در این شب عزیز به ما دادند.اجرای این کنسرت، نیازمند برنامهریزی دقیق چه از لحــاظ مدیریت و چه امنیت اســت که از همه قدردانی میکنم. او درادامه ضمن تشــکرازنی­روی انتظامــی، دســتگاهها­ی امنیتــی وعوامــل برگزارکنند­ه بیــان کرد: دیدیــم بــرای ایــن اجــرا چــه تالشها و مجاهدتهایی که انجام شد و امیدواریم درمناســبت­های مختلف شــاهد حضور هنرمنــدان اعــم از پــاپ و ســنتی در صحنههایگون­اگونباشیم.

معتمــدی همچنیــن در گفتوگو با ایرنا اظهارداشــ­ت: واژه کنسرت خیابانی حساســیت برانگیــز اســت و شــاید واژه مناســبی بــرای آن انتخــاب نشــده و بــه عقیده من کنســرت رایــگان واژه بهتری باشد. وقتی کنسرت خیابانی میگوییم، چنین موضوعی به ذهن متبادرمی شود که خیابان محل ازدحام وعبور خودروها و مــردم اســت. بهطورکل هرمســئولی یا مســئول انتظامی که این واژه را بشــنود و تصــور کند چنین رویدادی قرار اســت در خیابــان برگــزار شــود، رفتــارش طبیعی اســت اما اجرای این کنســرت در فضای باز بوســتان آب و آتش نشان داد چندان ارتباطی هم به خیابان نداشت. فضایی کــه شــاید از ســالها پیــش بــرای چنین برنامهها و نشاط شــهروندان پیشبینی شــده بود. او ادامه داد: این نخســتین بار بــود مــردم در یــک کنســرت در فضــای عمومــی و بــدون دریافــت هیــچ گونــه بلیتــی، شــرکت کردنــد و بســیار از ایــن بابت خوشحال هستم. برنده اول مردم

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran