Iran Newspaper

صورت مسأله را پاک نکنید

- حجت السالم والمسلمین احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسالمی

پیش از این گزارشــی درخصوص موســیقی خیابانی به مجلس ارائه شد که دراین گزارش یک ســری نقاط مثبت و منفی وجود داشــت. این انتظاربود که کمیســیون فرهنگــی در ایــن بــاره ورود کنــد. از همیــن روی، در کمیتــه فرهنگ، هنر و رســانه کمیســیون، جلســهای برگزار کردیم و از نهادهای مرتبط دراین باره چون معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی، مسئوالن ناجا، مسئوالن شهرداری تهران و مسئوالن وزارت اطالعات و دیگر دستگاههای مرتبط دراین جلسه دعوت بهعمل آوردیم. در نهایت قراربراین شــد دستگاههای مرتبط با همکاری دوستان هنرمند درجهت مدیریت این فعالیت هنری و مردمی برنامهریزی­های درست و اصولی داشته باشند وما نیز در مجلس شورای اسالمی کمک و حمایتهای الزم را داشته باشیم. اما در ادامه مسائلی پیش آمد که متأسفانه بهجای آنکه چارهاندیشی کنیم مبادرت به پاک کردن صورت مسأله کردیم! درمورد موسیقی بخصوص کنسرتها نقــدی کــه وجــود دارد مربوط به حواشــی ایــن برنامهها اســت، نه محتــوای آن. با بررســیهای­ی که داشتهایم متوجه این موضوع شــدیم که مخاطبان این برنامهها در مــواردی هنجارهای قانونی، شــرعی و اجتماعی را رعایت نمیکنند و مخالفان راه حــل را در ایــن میبیننــد که اساســاً باید با کنســرت، چــه در فضای بــاز و چه در

هســتند کــه بــا باالتریــن ســطح شــعور اجتماعی و فرهنگ با این اتفاق برخورد کردنــد. برنــده بعدی مؤسســه هنرهای معاصــر، شــرکت اراضــی عبــاس آباد و نیروی انتظامی و ارکســتر ســازهای ملی هستند و من نیز برنده آخر هستم. ■ فرهنگسازید­ریکاجرایخی­ابانی

علــی اکبــر قربانــی، رهبــر ارکســتر ســازهای ملــی ایــران نیــز در گفتوگو با «ایران» بیان کرد: پیشــنهاد این کنسرت از ســوی مؤسســه توســعه هنرهــای معاصــر انجام شــد و چون پیــش از این بــا ارکسترســا­زهای ملــی در قالــب یــک جشــنواره در قزاقســتان اجرا داشــتهایم مؤسسه بسیار عالقهمند بود این اتفاق با همینارکستر­درتهرانرقم­بخورد.آثاری که این ارکستر اجرا میکند موسیقی فاخر و ملی اســت وشــاید در شــرایط به وجود آمــده ایــن موســیقیها بســیار مناســب باشــد. البتــه فرازونشــی­بهای بســیاری دراین مسیر وجود داشت اما سرانجام با کمک عوامل برگزاری این اتفاق صورت گرفــت و آقــای معتمــدی کــه بهعنــوان خواننده این برنامه انتخاب شــده بودند نیز بسیار استقبال کردند و با چند تمرین آماده اجرا شدیم.

مجــوز ایــن کنســرت از ســوی دفتــر موســیقی صادر شده است اما قربانی در مــورد اینکه این مجوز در قالب کنســرت خیابانی بوده یا خیرگفت: اطالع دقیقی در ایــن بــاره نــدارم امــا بــه هر حــال این کنســرت در یک فضای فرهنگــی برگزار شد و مؤسسه توســعه هنرهای معاصر، بــه لحــاظ قانونــی پیگیر مجوزهــای این برنامهبود.

این رهبر ارکستر ادامه داد: خوشحال هســتیم که این برنامه به بهترین شــکل برگزار شد و و مردم و مخاطبان فهیم ما دراین برنامه بســیاری همکاری داشتند البته این نگرانی همیشه وجود داشته که جمع شدن جمعیت زیاد شور و هیجان زیــادی دارد بنابراین کار مشــکلی اســت و دســتگاهها­ی امنیتی هم حق دارند که نسبت به این موضوع حساس باشند اما به نظر من مســأله مهم فرهنگســاز­ی است که خوشبختنانه این مسأله بخوبی صورت گرفت. ■ حضورمردمدر­یکنشاطاجتم­اعی

محمــد جــواد حــق شــناس رئیــس کمیســیون فرهنگی و اجتماعی شــورای شــهر تهــران نیــز در گفتوگو بــا «ایران» بیان کرد: خوشــبختان­ه در تابستان شاهد فضای بسته مخالفت کرد، اما من همیشه معتقدم بودم این اتفاقات قابل کنترل ومدیریــت هســتند و با کمک هنرمنــدان عزیز میتوان آثارهنری آنهــا را با رعایت ارزشهای دینی و اجتماعی برگزار کرد تا مردم عالقهمند به کنســرت و موســیقی بتواننــد از ایــن ظرفیتهای هنــری و برنامههای زیبا و مفید بهــره ببرند. البته این مسائل در ارتباط با ورزش هم مطرح بوده اما ما شاهد بودیم هیچ اتفاقی نیفتاد. مــا بایــد به مردم اعتماد کنیم و مســئوالن هــم بهجای پاک کردن صورت مســأله همراهی کنند. من از اجرای کنسرتهای خیابانی که درفضای آزاد و با حضور مردم برگزار میشــود به دو دلیل حمایت میکنم نخســت ذات و نفس هنر اســت. هنر ایرانی از جمله موسیقی ایرانی میتواند برای مردم حال خوبی ایجاد کند و بسیار مفید است و دلیل دوم به این خاطراست که عواملی از داخل و خارج سعی دارند به افسردگی در جامعه ایران دامن بزنند این درحالی است که جامعه ایران نیاز به نشاط دارد و این نشاط را ما میتوانیم ازطریق برنامههای هنری تا حد زیادی تأمین کنیم. بعضی فرصت طلبان تالش دارند مردم را غمگین کنند و نشاط را از مردم بگیرند ما باید از هر برنامهای در مقابل آن استفاده کنیم یعنی باید از ارتقای سطح نشاط و شادکامی در جامعه حمایت و همکاری شود. اگر همه مردم و دستگاهها و نهادها دست به دست هم بدهند و همدلی کنند و به دیدگاههای مخالف و موافق توجهداشتهب­اشندقطعاًمیتوانیمبر­نامههایشاد­وبانشاطمتن­اسبباارزشه­ای دینیبرگزار­کنیم.

برپایــی مراســمهای مختلــف درســطح شــهر تهــران هســتیم کــه تمامــی ایــن برنامههــا درراســتای تجربــه جمعــی شــهروندان تهــران برای حضور درشــهر و درکنــار هــم بــودن اســت کــه طراحی و دنبال شــده اســت. با نگاه به برنامههای اسفند ماه سال گذشــته خواهید دید این گونــه برنامههــا ازماههای گذشــته تحت عنوان اســتقبال از نوروز شــکل گرفته بود و درآنجا شــاهد بودید که بــا نوروز خوانی تالش شــد شهر برای یک استقبال گرم و صمیمــی از فضای نوروزی و اســتقبال از بهار آماده شود. این روند درایام نوروز هم ادامه داشــت و بعد آن از ابتدای تابستان شاهد شــکلگیری برنامههای فرهنگی و هنری تابستان بودیم که این درمدت ۰8 شب و درچهار منطقه تهران برگزار شد و البته برگزاری چنین برنامههایی در دهه والیت نیزهمچنان ادامه داشــت و در ۰1 نقطهتهرانک­هعموماًپارکهایعمو­می شــهر بود تالش شــد ایــن امکان شــادی شــهر را وارد تجربه فضای شهر کنیم آن هــم در روزگاری که مشــکالت اقتصادی، معیشتی واشتغال جوانان و دیگرمسائل مردم ایران را هدف قرار داده اســت. این سیاســت عمالً تــالش میکرد تماشــاگر

نباشــد و بلکه بتوانــد از فضاهایــی که در سطح شهر در اختیار دارد به نحو احسن و با کمترین هزینه و بیشــترین بهره کار را پیش بگیرد و دنبال کند.

او افزود: کنســرت محمــد معتمدی هم نوع دیگری ازاین برنامهها اســت که با همت وتالشــی که در ســازمان اراضی عباس آباد طراحی شده بود در مجموعه پارک آب و آتش برگزار شد.این برنامه به نوعی ارائه یک موســیقی فاخر با حضور ارکستر در این مجموعه است و تفاوتش با دیگر اجراهای موسیقی این است که در این مجموعهها خواننده حضور داشــت ولیارکستره­مراهینمیکر­د.

او درادامــه افــزود: اگــر چــه نــام ایــن کنســرت رایگان اســت و برای مخاطبان هزینهای در بر نخواهد داشــت اما قطعاً هزینههایــ­ی برای برگزارکنند­گان داشــته است و تمامی این هزینهها به این دلیل اســت که شــهرداری و مدیریت شــهری بتواند این تجربه شــادی جمعی را برای مردم به ارمغان بیاورد و سعی کردهاند با حفظ قواعد و رعایت بسیاری ازمباحث این امکان فراهم شــود و فرصت بهتری از فضاهای عمومی برای مردم به دست بیاید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran